BMW 5-serie: Vårnyheter i kø hos BMW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
219 bilder i galleri
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn – med firehjulsdrift.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Oppgradert 5-serie
BMW 5-serie har røtter tilbake til 1972. Modellen er blant de mest tradisjonsrike BMW-ene, og dagens generasjon, den syvende i rekken, kom på veien i 2016.

BMW 5-serie Touring har vært en del av BMW 5-familien de siste 29 årene og ble lansert i femte generasjon i 2017. Til sammen har det blitt solgt mer enn 600.000 eksemplarer av sedan og stasjonsvogn siden 2016. Nå er tiden inne for en oppgradering av begge modellene.

Designen til nye BMW 5-serie kjennetegnes med skarpere linjer og et mer sportslig uttrykk, spesielt i kombinasjon med M Sport eksteriørdesign.

Frontlyktene har blitt smalere og de nye L-formede kjørelysene gir bilen ny karakter. Laserlys, som tidligere var forbeholdt toppmodellene, tilbys nå som tilleggsutstyr til alle 5-serie-variantene. Den velkjente nyregrillen er også tilpasset det nye uttrykket.

Sett bakfra kjennetegnes nye BMW 5-serie av nye, mørktonede baklykter med nye linjer og en ny diffusor. De som vil sette litt ekstra preg på sin nye BMW 5-serie kan nå velge mellom M Sport-bremser med blå eller røde bremsekalippere.

I interiøret ses endringene først og fremst på dashbordet og betjeningspanelene med nye, raffinerte detaljer. Infotainment-skjermen på 10,25" er nå standard, men kan oppgraderes til 12,3" om ønskelig. En rekke nye funksjoner og utvidede førerassistanse-systemer står nå også på menyen.

Storselgeren de siste årene har vært plug-in hybriden BMW 530e xDrive. Den oppgraderte modellen er straks klar for bestilling med en startpris fra kr. 587.200.

(saken fortsetter)

Tre nye plug-in hybrider
Til høsten får dagens to plug-in hybrider – BMW 530e Sedan og BMW 530e xDrive Sedan – følge av ytterligere tre nye plug-in hybrider: BMW 545e xDrive Sedan, BMW 530e Touring og BMW 530e xDrive Touring.

Toppmodellen 545e xDrive Sedan kommer med den samme sekssylindrede bensinmotoren (286 hk) og elektriske motoren (80 kW) som man finner i X5 xDrive45e. Det betyr en total effekt på 394 hk med et dreiemoment på 600 Nm.

Sprinten fra 0 til 100 km/t går unna på 4,7 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t. Med ren elektrisk kjøring er toppfarten 140 km/t. xDrive firehjulsdrift er til enhver tid aktiv, uavhengig av om kreftene kommer fra bensinmotoren eller den elektriske motoren.

Batteriet har en bruttokapasitet på 12 kWt, det gir en foreløpig estimert rekkevidde på opptil 54 kilometer. Pris på BMW 545e xDrive Sedan vil bli kjent når det åpnes for bestilling etter sommeren.

(saken fortsetter)

Med nye BMW 530e Touring og nye BMW 530e xDrive Touring lanserer BMW ytterligere to ladbare stasjonsvogner. Fra før er også to modeller av BMW 3-serie Touring introdusert som plug-in hybrider

Motoren i disse modellene er en firesylindret bensinmotor som yter 184 hk, koblet sammen med elektrisk motor på 80 kW. Samlet effekt ved normal kjøring er 252 hk og maks dreiemoment 420 Nm.

Med den nye XtraBoost-funksjonen øker kreftene med ytterligere 30kW/40 hk til et maksimum på 292 hk i inntil 10 sekunder. Det kommer til nytte ved eksempelvis akselerasjon og forbikjøringer.

0-100 km/t gjøres unna på 6,1 sekunder og toppfarten nås ved 225 km/t. Ved ren elektrisk kjøring er toppfarten 140 km/t.

Elektrisk rekkevidde er foreløpig estimert til opptil 56 km og 52 km (med xDrive firehjulsdrift). Prisene på disse to modellene blir også kjent når det åpnes for bestilling etter sommeren.

Alle plug-in hybridene i 5-serien med xDrive firehjulsdrift kan trekke tilhenger på 2000 kg.

Den nye toppmodellen er foreløpig BMW M550i xDrive Sedan. Den byr på en V8-bensinmotor med 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Da gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder.

(saken fortsetter)

Nye BMW 6-serie Gran Turismo
Høsten 2017 introduserte BMW den nye generasjonen BMW 6-serie Gran Turismo. Modellen er en særegen kombinasjon av luksuriøs komfort og praktiske løsninger. En akselavstand på 3 meter og et bagasjerom på 600 liter gjør den til en meget romslig familiebil.

I det norske markedet møter denne modellen tøff motstand fra tradisjonsrike stasjonsvogner og SUV-er, ifølge OFV www.ofvas.no er det kun registrert 20 av dem på norske skilter de to siste årene, men på verdensbasis har over 50.000 eksemplarer blitt solgt siden lansering.

Nå oppgraderes BMW 6-serie Gran Turismo med mange av de samme detaljene og egenskapene som i nye BMW 5-serie. Designen er spisset med skarpere linjer. Fronten har fått et sportsligere uttrykk og hekken fremstår som bredere.

Interiørmessig kjenner man igjen den nye, store infotainment-skjermen og andre nye, elegante detaljer i dashbordet. Digital instrumentering med BMW Live Cockpit er standard, på lik linje med luftfjæring på bakakselen, for å nevne noe.

Motorutvalget i nye 6-serie Gran Turismo spenner nå fra 620d xDrive til 640i xDrive. Startprisen er fra kr. 759 300.

(saken fortsetter)

Ny BMW X2 xDrive25e
Den kompakte SUV-en BMW X2 rullet for første gang inn på norske veier våren 2018. Til sommeren lanseres plug-in hybriden BMW X2 xDrive25e. Samtidig strammes den designen ytterligere opp med små, subtile detaljer. LED-frontlykter med nye funksjoner erstatter de tidligere tåkelysene og nye farger er også å finne i paletten.

Drivlinjen som nå introduseres, er den samme som i BMW X1 xDrive25e, som på kort tid har rukket å bli en svært populær modell i Norge. Det betyr en tresylindret bensinmotor på 125 hk koblet sammen med en elektrisk motor på 70 kW/95 hk.

Firehjulsdriften oppnås ved at bensinmotoren leverer kreftene til forhjulene, mens den elektriske motoren leverer kreftene til bakhjulene. Samlet gir det en motoreffekt på 220 hk og et dreiemoment på 385 Nm.

Den elektriske rekkevidden er opptil 53 km. Batteriet har en kapasitet på 10 kWh og kan fullades på litt over 3 timer. 0-100 km/t gjøres unna på 6,8 sekunder og toppfarten nås ved 195 km/t. Ved ren elektrisk kjøring, er toppfarten 135 km/t.

Bagasjeromsvolumet på 410 liter øker til 1290 liter når bakseteryggene felles ned. For å optimalisere både luftmotstand og balanse i bilen, er BMW X2 xDrive25e senket med 10 mm sammenlignet med andre BMW X2-modeller.

Produksjonen av BMW X2 xDrive25e starter i juli med en estimert startpris fra kr. 455 600.

Mer elektrisk teknikk til flere modeller
I fjor høst introduserte BMW 48-volt mild hybrid-system i BMW 5-serie. Siden har samme teknikk funnet veien til både BMW 3-serie og flere av BMWs X-modeller. Fra sommeren blir systemet også standard i flere modeller og motoriseringer.

Mild hybrid-systemet både støtter og avlaster forbrenningsmotoren ved å lagre regenerert energi. Denne energien brukes til å minske belastningen på motoren, og dermed gi et lavere drivstofforbruk, eller til å booste motoren med ytterligere 8 kW/11 hk ved akselerasjon.

Avhengig av modell introduserer BMW nå også Android Auto. Smarttelefonen integreres trådløst med bilens betjening og tjenestene kan benyttes på lik linje med Apple CarPlay. Samtidig oppgraderes også en rekke førerassistentsystemer med nye funksjoner.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: