Nybilsalget ned, men bruktbilrekord i mai - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nybilsalget ned, men bruktbilrekord i mai
Å si at mai var en tung måned for alle som selger nye biler, er å slå inn åpne dører. Men det ble likevel registrert 7998 nye personbiler og omsatt 45.879 brukte biler som er mai-rekord.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Mai ble måneden hvor leverandører som hadde tilgang på nye biler kom mindre skadeskutt ut enn de uten i et marked som var ned 39,0 prosent, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Men ikke alt er svart. Norge (og Danmark) har så langt sluppet billig unna sammenliknet med et flertall av Europas land hvor det knapt er omsatt nye biler.

Det er grunn til å rette øynene mot bruktomsetningen som med 45.879 eierskifter har satt mai-rekord, opp ni prosent sammenliknet med samme måned i fjor etter en knallsterk sisteuke med hele 12.391 omregistreringer.

Akkumulert ligger bruktomsetningen kun 2,8 prosent bak fjoråret.

Bruktimporten er naturligvis begredelig og ned 37,4 prosent – til 955 enheter med Nissan Leaf på topp.

VW troner øverst på merketoppen mens Audi og VW kniver om modelltoppen. Til og med april var Audi e-tron suveren, men i mai knep VW Golf øverste pallplass.

Det skyldes ikke nye Golf 8, men el-utgaven av Golf 7 som stod for 97,2 prosent av samlet Golf-volum. Akkumulert leder e-tron suverent med i gjennomsnitt 1033 utleverte biler hver måned i år.

Hyundai har fått fart på leveringene av Kona som i mai inntok tredjeplassen og så langt i år er fjerde mest valgte bilmodell. Den elektriske varianten utgjorde 99,4 prosent av volumet.

Kinesiske MG vinner stadig flere venner i Norge, og var i mai tiende mest valgte foran Toyotaene Corolla og Yaris med BMW X3 mellom de to.

Peugeot 208 går så det suser og er opp 824 prosent i mai. El-utgavene står for 96 prosent av volumet.

Elbilandelen er litt tilbake i mai i forhold til akkumulert – til 43,1 prosent, men det er likevel en framgang på 6,7 prosentpoeng sammenliknet mai i fjor og 5,0 prosent akkumulert.

Uavhengig av pandemien krymper andelen bensin- og dieselbiler, og utgjør så langt i år 21,1 prosent av samlet personbilvolum.

 

Mai

2020

1. VW Golf

621

3 097

2. Audi e-tron

579

5 165

3. Hyundai Kona

445

1 962

4. Nissan Leaf

408

2 125

5. Skoda Octavia

262

898

6. Mitsubishi Outlander

244

1 526

7. VW Passat

240

807

8. Toyota Rav4

203

895

9. Peugeot 208

194

750

10. MG ZS

187

526

11. Toyota Corolla

174

883

12. BMW X3

170

564

13. Toyota Yaris

169

937

14.  Toyota C-HR

164

886

15. Renault Zoe

148

1 338

16. Kia Soul

143

862

17. VW T-Roc

139

594

17. Volvo XC60

139

904

19. Hyundai Ioniq

124

827

20. BMW i3

114

1 155

21. Mazda CX-30

107

399

21. Mercees GLE

107

315

23. Mercedes ECQ

98

624

24. Toyota Prius

96

440

25. Volvo V60

93

655

Sum

7 998 (-39,0%)

47 781 (-24,0%)

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: