Lamborghini : Hybrid uten batterier - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Hybrid uten batterier
Lamborghini har avduket sin Sian Roadster. Som utgaven med tak er den hybrid, men noen batteripakke finner du ikke her.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Man er liksom aldri i tvil om hva det er de få gangene man møter en Lamborghini på veien. Man kan trygt si at det italienske merket i VW-familien har design som skiller seg fra alt mulig annet. Det oser formelig muskler her.

I fjor viste de sin nye toppmodell Sian – den første hybride Lamborghini.

Skjønt hybriden er av det svært milde slaget – 34 ekstra hester på toppen av en 785-hesters normalt pustende V12 gjør neppe det store utslaget, skjønt Lamborghini hevder det tetter et gap ved girskift.

Lamborghini må som alle andre tilpasse seg stadig strengere utslippskrav, og dermed blir det ingen vei utenom elektrifisering i en eller annen form.

Som sportsbilprodusent er de selvsagt allergisk mot alt som betyr ekstra vekt, inklusiv tunge batterier, så her har de brukt superkondensatorer i stedet for batterier. Hele hybridsystemet gir en ekstra vekt på 34 kg, altså bare 1kg per hk.

En fordel med superkondensatorer er at de er mye kjappere enn f.eks. Li-ion batterier til både å generere og gi fra seg strøm.

(saken fortsetter)

Ut av lyskrysset er du oppe i hundre i løpet av 2,9 sekunder, og der slikt er tillatt og rettstrekka lang nok stopper ikke speedometernåla før den bikker 350-merket. Da bør du sørge for å ha festet hodeplagget skikkelig, for du har bare himmelen som tak.

Sian Roadster er nemlig en åpen sportsbil og ikke noe annet. Skal du ut i regnet må du kjøre fort nok til at det preller av, eller ha en paraply tilgjengelig om du blir stående i kø. Her en nemlig ikke antydning til kalesje eller hardtop å skjule seg under.

Som tilfellet er for den lukkede utgaven har kunden uante muligheter for å tilpasse bilen til egne ønsker med hensyn til farger, materialer, utstyr og hva ellers hun måtte finne på.

Ønsker du å sikre deg en Sian Roadster er du dessverre for sent ute – den skal kun bygges i 19 eksemplarer, og de har for lengste funnet sine fremtidige eiere. Selv med et så lite opplag representerer bilene årsomsetningen til en stor norsk bilforhandler – rundt 600 millioner kroner. 

Du skal med andre ord ha en gedigen porsjon flaks for noensinne i livet å komme i nærheten av en Sian Roadster, så du får nyte bildegalleri og video.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: