![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Økt takt på elektrifiseringen hos BMW BMW satser tungt på elektriske biler og skal ha 25 elektrifiserte modeller på markedet innen 2023. |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
|||||||||||||||||
![]() BMW i3 var blant de aller første modeller som var konstruert som elbil fra scratch – noe som blant annet inkluderte avansert bruk av karbonfiberforsterket plast. Modellen har vært en gedigen suksess i Norge som BMWs suverene bestselger de siste årene. Siden de første bilene kom hit sent 2013, er det ifølge OFV registrert over 25.000 nye i3 på norske skilter – tilsvarende drøye 35 prosent av det totale BMW-salget i perioden. Nå lover BMW en rekke nye modeller med stikkontakt. Innen 2023 skal de, inkludert Mini og Rolls-Royce, ha 25 elektrifiserte modeller på markedet, hvorav halvparten skal være rene elbiler. I tillegg til i3 har de i dag Mini Cooper SE, og iX3 er snart på markedet som deres første elektriske SUV. Neste år følger SUV-en som foreløpig bærer betegnelsen iNext samt den sporty coupéen i4. Vi vet gjennom spionbilder at en el-drevet 3-serie er under utvikling og at neste generasjon 7-serie får et rent elektrisk alternativ i tillegg til ladbar hybrid, bensin og diesel. Denne uken avslørte BMWs toppsjef, Oliver Zipse at også X1 og 5-serie skal tilbys med fire alternative drivlinjer – deriblant batterielektrisk. Trolig vil dette gjelde neste generasjon av disse modellene som allerede er over midtveis i sin livssyklus. Innen 2030 skal BMW ha syv millioner elektrifiserte biler på veien, og de forventer at 2/3 av disse er rene elbiler. I tillegg til å redusere utslippene fra bilparken tar BMW en rekke andre grep for å bli en grønnere produsent. Det innebærer blant annet å redusere CO2-utslippene med hele 80 prosent fra 2019-nivå til 2030. Et annet tiltak er resirkulering, spesielt med hensyn til batterier. Inntil 95 % av en moderne bil kan resirkuleres, men fortsatt er det beskjedent bruk av resirkulerte materialer i nye biler, selv om BMW har vist eksempler på dette i bl.a. annet i3. Dette skal de jobbe mer med fremover.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||