Verdensmester fra Kina - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Verdensmester fra Kina
Jeg er litt imponert av merkenavnet Weltmeister. Selv en kinesisk hyper-branding-spesialist må jo vite hva det betyr. Foreløpig er det ikke mye verdensmester å spore hos produsenten.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Egentlig liker jeg det kinesiske navnet bedre: Weima. Det betyr visstnok en hest med krefter.

Merket er ganske nytt, stiftet av en tidligere Geely-sjef og eies av noe som heter WM Motors. WM har også nylig hentet 1,25 milliarder dollar på finansmarkedet – den siste investerings-runden før de går på børs neste år, sier de.

Til nå har de solgt direkte fra fabrikk med hjemmelevering av bilene. Nå skal det imidlertid åpnes noen Brand Experience Centra for å komme litt nærmere kunden.

Det er kanskje nødvendig – de to første modellene, noen ganske greie SUV-er, EX5 og EX 6, har ikke solgt mer enn 15.500 i fjor og 11.000 så langt i år.

Begge bilene bygget på den samme skateboard-plattformen, men utvendige mål er forskjellige.

Det de imidlertid vakte oppsikt med i Beijing var deres Maven.

En attraktiv konseptbil, og vi har sett denne karosseriformen tidligere: bilen var formet som en firedørs sedan med en karakteristisk softback stil. Den nye Beijing høst-moten. Det gjorde heller ikke noe at den hadde fått en delikat to-farge behandling.

(saken fortsetter)

Og er det ikke nesten så den har noe McLaren Speedtail langt der bak? Det påstås at den har en luftmotstandskoeffisient helt nede på 0,23.

Ingen B-stolpe – dørene er hengslet i forkant foran, i bakkant bak, og når du ser inn er det åpenbart at kommandoplassen ikke er formet helt konvensjonelt.

Det er fordi den er klargjort for nivå 3 autonom-funksjon, og nivå 4 autonom parkeringsfunksjon (hva nå det måtte være) og har alt som skal til av 5G og V2X funksjoner.

Det eneste vi vet om tekniske data og prestasjoner er en påstand om 800 km rekkevidde – akkurat som for SUV-ene. Så vi kan vel regne med samme plattform.

For at bilen skal produseres er helt klart. Det skjønte vi av talene vi fikk overført fra verdensmesterens Imagine Day-arrangement.

Wang Xin, som har den greie tittelen: Chief Growth Officer, sa i hvert fall at det skulle skje neste år og at produksjonsutgaven ville beholde stilen og en rekke av finessene fra Maven-konseptet.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: