![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() BMW iX infotainment BMW har en infotainment-løsning som har dannet mønster for andre bilprodusenter. Nå lanseres en ny generasjon av det intelligente systemet. |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
|||||||||||||||||
![]() Det er lett å si seg enig med BMW når de påstår at de definerte en ny bransjestandard da betjenings- og infotainmentsystemet iDrive hadde sin premiere i BMW 7-serie for 20 år siden. Menge har i alle fall fulgt en tilsvarende oppskrift. Når BMW iX lanseres senere i år, settes nye standarder for samspillet mellom bil og sjåfør. Milepæler Det multifunksjonelle systemet fikk navnet BMW iDrive og tillot sjåføren å kontrollere et stort antall kjøretøyinnstillinger, underholdning, navigering og telekommunikasjons-funksjoner med et enkelt betjeningsverktøy. Det var også i 7-serien de introduserte talestyring av ulike funksjoner. I 2004 ble BMW den første bilprodusenten som presenterte et head-up-display som projiserte relevant kjøreinformasjon på frontruten i førerens siktlinje. Og i 2015 tok BMW igjen interaksjon til et nytt nivå da man introduserte «Gesture Control», hvor ulike håndbevegelser utløser en rekke kommandoer i bilen. Selv har jeg aldri skjønt hensikten med å vifte i lufta så legge man kan gjøre det samme via rattet eller kontrollhjulet mellom setene. Men hver sin smak. Det nye flaggskipet Det nye betjenings- og infotainment-systemet bygger bro mellom analog og digital teknologi. Digital intelligens, optimaliserte sensorer og skybaserte tjenester for et voksende utvalg av sanntidsdata, er noen av elementene. Det innebærer blant annet at kjøretøyet i mange situasjoner har tilgang til mer informasjon enn føreren. For eksempel kan systemet motta og vise fareadvarsler fra andre BMW-er og forutsi tilgjengeligheten av parkeringsplasser på en destinasjon. Fremtidsrettet Derfor er BMW iX også den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper. BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr igjen at man kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer som hva som hittil har vært mulig. Sentralt for neste generasjon BMW iDrive i iX er den store, kurvede skjermen «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm med touchkontroll. I midtkonsollen finner man et touchpanel, sammen med det klassiske dreiehjulet til infotainment-systemet som heldigvis videreføres. Brukergrensesnittet til neste generasjon iDrive er foreløpig ikke gjort kjent, men de første bildene viser noe av grafikken som tas i bruk. Ny digital nøkkel-teknologi Ifølge BMW var de i samarbeid med Apple den første bilprodusenten som introduserte digital bilnøkkel på iPhone. Bilen låses enkelt opp ved å holde iPhone-en mot sensoren i dørhåndtaket. Med BMW iX introduseres neste steg. Nå vil man på en enkel og sikker måte kunne låse opp og starte bilen uten å ta telefonen ut av vesken eller lommen. Den nye generasjonen av denne tjenesten er basert på Ultra-Wideband(UWB)-teknologi – en digital radioteknologi med kort båndbredde som kjennetegnes av eksepsjonell presisjon og høy sikkerhet. Apple og BMW har jobbet tett med sammen med bransjeorganisasjonen CarConnectivity Consortium for å etablere en digital nøkkelspesifikasjon for UWB, og nok en gang sette en global standard for bilindustrien. Lanseres i November
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||