![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Hyundai har gledet mange med Kona Electric som har egenskaper nordmenn leter etter og rekkevidde som tilfredsstiller de fleste. Men med Ioniq 5 legger de lista opp på et vesentlig høyere nivå, hvor det kun er Porsche som opererer med sin Taycan i dag – bilen er nemlig basert på 800 V arkitektur som gir mulighet for ekstremt rask lading. Eller hva sier du til 10 til 80 prosent på 18 minutter, eller å «fylle drivstoff» nok til 100 kilometer i løpet av fem minutter? Dette er tallene Hyundai oppgir under ideelle forhold fra en 350 kW hurtiglader. Bilen kan ikke bare ta imot strøm – den kan også levere inntil 3,6 kW til eksternt utstyr via en stikkontakt under baksetene eller i ladeporten. Rendyrket elbil En akselavstand på hele tre meter kombinert med flatt gulv gir godt utgangspunkt for et rommelig interiør med moderne design og økovennlige materialer. Den nye plattformen har gitt designerne stort spillerom, og dette har de utnyttet til fulle ved å lage en bil som skiller seg ut i mengden. Her blir nok reaksjonene både tommel opp og tommel ned. Den har utvilsomt mye til felles med konseptbilen 45 kollega Jon Winding-Sørensen møtte i Frankfurt høsten 2019 – og som jeg har inntrykk av at han lot seg imponere over. Selvsagt har ikke produksjonsmodellen de fancy dørene konseptet var utstyrt med, men legg merke til det enorme panseret som strekker seg fra hjulbue til hjulbue. Ta også en titt på dørene med markante knekker og innfelte håndtak som kommer ut når du nærmer deg. (saken fortsetter) Widescreen Selvsagt har Ioniq 5 alt du forventer av moderne assistenter i en pakke de kaller Highway Driving Assist 2 (HDA 2) i tillegg til automatisk antikollisjonsbrems, blindsonemonitor, hastighetsassistent, førerovervåking, fjernlysassistent med mer. Senterkonsollen kan skyves 140 mm i lengderetningen, og de elektronisk justerbare forsetene er 30 prosent tynnere enn ordinære seter for å gi økt plass og komfort i baksetet. Som du ser av bildene kan de fungere som reclinere når du trenger en hvilepause på langturen. Alternative drivlinjer Toppmodellen med firehjulsdrift og batteripakke på 72,6 kWt har maks effekt på 225 kW (306 hk) og dreiemoment på 605 Newtonmeter – nok til å ta deg til hundre på 5,2 sekunder. (saken fortsetter) Større enn du tror Bagasjerommet har en kapasitet på 531 liter med baksetene i normal posisjon og 1591 liter når de legges ned. I tillegg kan du laste 57 liter i den såkalte frunken under panseret (24 l for biler med AWD). Du kan jo slå opp i vår nybildatabase og sammenligne målene med din favoritt på elbilfronten. Skoda Enyaq er for eksempel ikke langt unna. Først til mølla … – Kunder må være raske om de ønsker å reservere bil, da førstemann til mølla-prinsippet gjelder. Reservasjonen krever et depositum på 10.000 kroner, som er både uforpliktende og helt refunderbar frem til kontraktsinngåelse litt senere på våren. Han forteller at Ioniq 5 Project 45 blir en fullutstyrt bil til en spesielt gunstig pris. Det inkluderer alt utstyr som standard, og den har solcelletak som et unikt utstyrselement inkludert – noe som ikke er tilgjengelig på «vanlige» Ioniq 5 før på et senere tidspunkt. Prisen inkluderer også to års medlemskap hos IONITY hvor Hyundai er eneste ikke-europeer blant partnerne, og man kan velge mellom fire eksteriørfarger og to interiørfarger uten pristillegg. Ioniq 5 Project 45 har e-4WD firehjulstrekk som standard og den store batteripakken på 72,6 kWt. Spesialutgaven får en pris på 499.900 kroner, inkludert veiledende leveringstillegg på 10.900 kroner, og det er all grunn til at det blir stor rift om disse bilene. PS! Vi har problemer med reservasjonssiden på IONIQ 5, ingen har fått reservert IONIQ 5 Project 45 enda. Vi kommer tilbake med informasjon så fort feilen er rettet. Vi beklager så mye.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||