Hongqi : Mange går med elbilplaner - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Mange går med elbilplaner
Nesten to av tre norske bilister planlegger å kjøpe eller lease elbil. Det viser en undersøkelse foretatt av Respons analyse for den norske Hongqi-importøren.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

I en fersk undersøkelse utført av Respons analyse for HBI Norge AS svarer 65 prosent at elbil er førstevalget de neste årene. Interessen er høyest blant de yngre og folk med høyere utdannelse og inntekt.

I aldersgruppen 34-49 år svarer hele 76 prosent at elbil er aktuelt mens kun 21 prosent vurderer bensinbil og 38 prosent foretrekker diesel ved neste bilkjøp.

– Undersøkelsen viser tydelig at også bensin- og dieselbileiere vurderer å skifte til elbil, sier prosjektleder for undersøkelsen i Respons analyse, Anne Gretteberg Meyer.

Forskjell på by og land
Antall passeringer av bomringer og lademuligheter spiller inn: Hele 81 % av de som passerer bomringer minst ukentlig, og 80 % av de som kan lade både hjemme og på jobb/studiested, sier de vurderer ny bil de neste fem årene.

Av de som bor på bygda planlegger 47 % å kjøpe eller lease en ny dieselbil, mot bare 25% av de som bor i storby.

– Diesel står fortsatt sterkt på bygda, men nå har interessen for ny elbil passert interessen for dieselbiler også her, sier Meyer.

Høy inntekt øker interessen
Blant de med husstandsinntekt over en million kroner oppgir 76 prosent at det er aktuelt å vurdere å kjøpe/lease elbil, mot bare 53 % hos de med husstandsinntekt lavere enn 600.000.

Halvparten oppgir at det er aktuelt å vurdere ny bil i prisklasser fra 500.000 og oppover. Ikke uventet synes menn i større grad enn kvinner at det er aktuelt med en ny bil til en halv million eller mer (55% mot 43%).

Naturlig nok avhenger aktuelle prisklasser på nybilen av husstandsinntekt og personlig inntekt: De med lav inntekt synes i større grad at en pris under 500.000 kroner er aktuelt, mens de som har høy inntekt mener en pris på 500.000 kroner eller over er mest aktuelt.

En høyere pris på nybilen er mer aktuell blant dem som bor i enebolig/villa, er gift/registrert partner/samboer og/eller har barn, spesielt eldre barn.

(saken fortsetter)

Viktig med god fremkommelighet
Elektrisk rekkevidde (76%), firehjulsdrift (62%), høy kvalitet (59%) og høy sitte- og kjørekomfort (59%) ligger på toppen av lista over de aspektene som vil være avgjørende ved valg av ny elbil.

Når respondentene maksimalt kan velge tre kriterier, oppgis firehjulsdrift, elektrisk rekkevidde og tilhengerfeste som de viktigste aspektene ved valg av ny elbil.

De som er bosatt i mellomstor by har generelt flest krav til hvilke aspekter en bil må ha.

Forventer lang rekkevidde
Blant de som svarer det er aktuelt å kjøpe ny elbil til over 500.000 de neste tre årene svarer seks av ti at de aksepterer en rekkevidde på 45 mil eller lavere på en elektrisk nybil, og gjennomsnittet i undersøkelsen er 45,3 mil.

Flere menn enn kvinner krever minimum 50 mil i rekkevidde på en elektrisk nybil (16% mot 2%)

De som bor i bygd aksepterer en rekkevidde på under 40 mil i større grad enn de som bor i storby (45% mot 17%), og de med høy personlig inntekt (800.000 kroner eller mer) krever en rekkevidde på over 50 mil i større grad enn de med personlig inntekt under 600.000 kroner (24% mot 2%).

– Undersøkelsen viser at vår nye premium SUV Hongqi E-HS9 kommer til å passe svært godt for mange nordmenn, sier Knut G.H. Aas hos oppdragsgiveren HBI Norge AS. – Med avansert firehjulsdrift og inntil 45 mil rekkevidde krysser den av på en rekke viktige faktorer for nordmenn. I tillegg ser prisen ut til å være i tråd med det mange nordmenn vil betale.

Viktig med tilhengermulighet
8 av 10 aksepterer en hengevekt på 1.500 kg eller mindre for en elektrisk nybil. Kun 15 % har ikke behov for hengerfeste i det hele tatt, og bare 4 % krever en hengervekt på 2.000 kg eller mer.

– At vi nordmenn ønsker mulighet for tilhengervekt på 1.500 kg for at bilen skal passe optimalt til våre behov er kjent fra før, og det er interessant at dette nå bekreftes også for elbil. Vår E-HS9 har tilhengervekt på 1.500 kg nettopp etter innspill fra oss i Norge, og den passer dermed enda bedre for nordmenn sier Aas.

Mest småkjøring
74 prosent svarer at bilen skal benyttes mest til småkjøring. Deretter er langturer i ferier (62 %) og kjøring til fjells (44 %) mest aktuelt å benytte nybilen til. Kun 25 % svarer at pendling er det mest aktuelle å benytte bilen til.

Her er det naturligvis store forskjeller i alder. Flere i den yngste aldersgruppen enn i den eldste oppgir at det vil være mest aktuelt å benytte den nye bilen til følgende:

  • Kjøring til fjells (51% mot 35%)
  • Bykjøring (51% mot 23%)
  • Pendling (36% mot 5%)
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: