10 på topp blant elbiler - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
10 på topp blant elbiler
Siden vi fortsatt ikke er ferdig med første kvartal er det vel fremdeles lov å se tilbake på året som har gått.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Det skal vi gjøre her, med en liste over verdens 10 mest solgte elektrifiserte biler i 2020. Plug-in hybrider blir altså også inkludert, men de forstyrrer ikke mye. La oss begynne bakfra:

10. Kinesiske Great Wall Motors har lansert sitt eget elektriske minibil-merke. Ora heter det – deilig med Kina-biler man kan uttale navnet på. Ora R1 ble lansert som den Svarte Katta og var, helt til Wuling-bilen kom, påstått å være verdens billigste elbil. I 2019 endte den ifølge EV Sales på 27. plass. I fjor erobret den 10. plassen med 46.800 salg.

9. Også her finner vi kinesisk mikrobil, Baojun E-Serie. Denne har imidlertid ramlet mange plasser. Den lå som nummer fem i 2019. Akkurat som årets store Wuling-sensasjon kommer denne fra et felles SAIC-GM-Wuling-opplegg. Denne begynner å bli ganske gammel nå, lansert i 2018 og solgt i 47.700 eksemplarer i fjor.

8. Denne kjenner vi godt og den har rykket frem akkurat like meget som Ora R1 har. Mens Ora lå på 27. plass i 2019, endte Audi e-Tron på 25. plass. Med 48.000 eksemplarer ble den den tyngste og dyreste bilen på denne ti-på-topp listen. I Norge ble det solgt litt over 9000 av denne og den klarte altså å trenge seg forbi Tesla, helt opp i toppen.

7. Nissan Leaf er den virkelige veteranen i dette selskapet. At alderen går litt ut over dynamikken er åpenbart – den lå fremdeles på 3. plass i 2019. Men med 55.700 solgte biler begynner den å sakte akterut i dette selskapet, selv om den vel fremdeles er verdens mest solgte elbilmodell etter at den debuterte i 2011.

6. Her endte Volkswagen det første året de virkelig skulle satse på elbiler. Starten for ID.3 var litt haltende, men 57.000 biler står det allikevel respekt av. Husk at bilen eksisterte overhodet ikke for ett år siden. Slår man sammen med gruppens andre elbiler er VW bare så vidt bak Tesla etter 2020. Ingen ser bort fra at Volkswagen kan bli det største merket i år når ID.4 også kommer i sving.

5. Det er ganske bra av denne gruppens mest konvensjonelle bil, Hyundai Kona, å komme fra 9. plass i 2019 til 5. plass i fjor. Dette er jo den eneste bilen i gruppen som også selges med andre drivlinjer, inklusive forbrenningsmotor. 65.000 ble det solgt i fjor og alle regner vel med at den nye, rene elbilen, Ioniq 5 skal passere dette volumet med god margin i år.

4. Teslas nye Model Y, som først kom på markedet i USA i mars, greide nesten å nå 80.000 da fjoråret var omme. Dette kommer til å bli en skikkelig konkurrent til Model 3. Det er Y som skal bygges i Brandenburg fra sommeren av, hvis alt går etter planen. Men den får adskillige forbedringer, ikke minst produksjonsmessige, i forhold til den Y-en vi kjenner.

3. I fjor greide Renault Zoe ikke bare førsteplass i Frankrike og i Tyskland. Den greide også så vidt å bryte 100.000 grensen. Den klarte også å løfte seg fra 8. plassen i 2019 – ikke dårlig i denne konkurransen. I Norge endte den på 11. plassen blant elbiler – nok et eksempel på hvordan det norske markedet skiller seg fra våre naboers. Den nye Renault-sjefen har lovet å satse enda mer på batterier.

2. Dette er en bil du ikke kjenner, med mindre du husker hva det var som lå på plass nummer 8 i 2019. At den endte på andreplass med 120.000 solgte eksemplarer er spesielt imponerende fordi den hadde bare et halvt salgsår, introdusert ble den i juli. Wuling Hong Guang Mini er i stor grad et GM-produkt som du garantert ikke vil se på andre markedet. Nok en bekreftelse på hvordan mikrobiler eter markedsandeler.

1. Kanskje ikke overraskende at Tesla Model 3 ble verdens mest solgte for tredje år på rad. Volumet var så solid som tre ganger hva andreplassen kunne varte opp med: 365.000. Etter at fabrikken i Shanghai begynte å produsere, ble denne også nummer en i Kina. Tesla stopper ikke der, nå utvider de fabrikkene for å komme i gang med Y-Modellen. Men det begynner å komme aggressive konkurrenter bakfra.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: