Opel Insignia: Både pose og sekk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Både pose og sekk
BRUKTBIL: Opel Insignia er både lekker, fornuftig og kjøreglad! Her får du mye bil for pengene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020.

I en tid som tilhører SUV-ene, laget Opel like godt en sedan. Heldigvis helgarderte de og produserte samme bil i stasjonsvognutførelse også, og begge er slående vakre!

Motor og kjøreegenskaper
Andre generasjon Insignia var på plass i 2017, og fikk svært store endringer i forhold til utgående modell. Blant annet fikk nå Insignia nye motorer.

Av bensinmotorer ble det en helt ny 1,5-liter med 165 hester, og en 2-liter på 260 hester. Velger du den minste, leveres den med 6-trinns automat eller 6-trinns manuell kasse. 2-literen får man utelukkende med 8-trinns automat, i kombinasjon med aktiv diff og firehjulstrekk.

Sikter du på en dieselmotor har du to alternativer, uavhengig om du velger sedan eller stasjonsvogn. Spesielt nok, er de ikke like. Sedanen, som heter Grand Sport, har enten 2-liter på 170 hk eller 2-liter BiTurbo på 210 hestekrefter.

Disse er kun koblet mot en 8-trinns automat, og den største med firehjulsdrift. I stasjonsvognen, eller Grand Tourer, er det 1,6-liter på 136 hester som innstegsmodell, eller 2-liter på 170 hester som er paret med 8-trinns automat, og kun forhjulsdrift.

Utseendet ble kraftig endret og Insignia er virkelig lekker i begge utførelsene – selv om sedan-utgaven er den som spiller mest på våre autofile strenger. Lang og slank, med godt vinklet frontrute – blir den elegant og sportslig. Den er 2,9 centimeter lavere enn forrige modell, og med akselavstand på 2,83 meter gir den også bedre plass til bein for baksetepassasjerer.

For å spe på den sportslige følelsen senket man førerposisjonen med 3 centimeter, og baksetestillingen med 2,3 centimeter. Om akkurat det utgjør den store forskjell, kan debatteres. Men FlexRide-systemet derimot, gjør definitivt det. Dette er et adaptivt understell som konfigureres etter eget ønske.

Bilen vi tok med, er utstyrt med den nye 1,5-literen. I kombinasjon med et svært godt understell, blir dette en kjøreglad pakke. 0-100 km/t går unna på 9,4 sekunder, og bilen gir seg på 225 km/t. I tillegg er bilen godt utstyrt med AGR-seter med blant annet uttrekkbar lårstøtte, induksjonslader til mobiltelefonen, Opel On-Star, USB-kontakter, med mer.

Økonomi
En sedan med den gjerrige 1,5-literen får du fra 315 000 kroner. Stasjonsvognen følger prisene til sedanen relativt likt.

Sikkerhet
Insignia får toppscore med fem stjerner på sikkerhet hos NCAP.

Sjekkpunkter Insignia:

- Bløt. Noen har klaget over lakk som er «bløt» og derfor får vaskestriper fort.

- Stopp. Bremseskiver bør som ved alle bruktbiler sjekkes, og Insignia har hatt trøbbel med kast i fremre skiver.

- El-sjokk: Det har vært rapportert problemer med elektronikk, som innvendig belysning..


Pluss og minus Insignia:

+ design

+ kvalitetsfølelse

+ utstyr/pris

- Blir oversett i SUV-tiden.

Opel Insignia Grand Sport 1,5 turbo

Priser: Fra 315 000,-

Motor: R4.

Slagvolum: 1,5 liter

Effekt: 165 hk - 250 Nm.

Drivverk: Automat.

Toppfart: 225 km/t.

0-100: 9,4 sekunder

Forbruk: 0,61 l/mil.

Utslipp CO2: 138 g/km.

Vekt: 1397 kg.

Bagasjerom: 490/1405 l.

Lengde: 490 cm.


Det beste valget

Hjertet sier Grand Sport, mens fornuften sier Grand Tourer. En stasjonsvogn med sterk dieselmotor er nok det beste valget her.

Hva med disse?
Du som er på stramt budsjett:
Hva med en Toyota Avensis? Ikke veldig spennende kanskje, men helt ålreit design og god kvalitet. Her får du en 2017-modell for under 200 000 kroner, og har bil med god plass og fine kjøreegenskaper i mange-mange år!

Du som vant lottopotten:
Med penger på bok, får man dra på litt. Et perfekt valg er Mercedes AMG E63 S. Her får du drøy komfort, god plass, firehjulstrekk, sedan – og stasjonsvogn, V8 under panseret som gir deg over 600 hester og så mye utstyr at man nesten ikke får brukt alt.

Styr unna denne!
Ikke at vi skal påstå at du hadde gjort tanker om å kjøpe en Lancia Thema – men i tilfelle: Fristelsen kan nok være tilstede, spesielt siden en versjon av Thema fikk tallkombinasjonen 8.32. Det betyr at den har en 8-sylindret motor med 32 ventiler. Og den er hentet fra Ferrari 308. Flott motor – men også det eneste flotte med disse gamle bilene.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: