Hyundai Kona: Ser ut som EV, er hybrid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Ser ut som EV, er hybrid
PRØVEKJØRT: Jeg antar at du tror bilen på bildet er elektrisk, for det er jo de aller fleste Hyundai Kona. Men denne sjeldne varianten i Norge har bensin/elektrisk hybridteknologi, og kan ikke lades.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Ikke sett den på veien, sier du? Nei, kanskje ikke så rart. Bensin/elektriske Kona er ny av året, og så langt har Hyundai gjemt den bort så godt de kan for ikke å ta oppmerksomheten bort fra storselgeren Kona EV. I skrivende stund ruller kun 16 eksemplarer på norske veier. (Totalt for 2020 ble antallet 30.)

Ved første øyekast, ser hybridutgaven til forveksling ut som EV-utgaven, men det er til du ser den forfra. For der den elektriske varianten kniper igjen munnen for å minske luftmotstanden, gisper hybriden etter all den luft som trengs for å flytte 1376 kilo småbil.

Eventyret med Kona, Hyundais første lille SUV, begynte høsten 2017 med en liten bensinmotor, tre sylindre, 1-liters motorvolum og 120 hk. Dieselvarianten kom aldri til Norge. Det ble bare 32 biler første året, men 1000 året etter. Over natten ble Kona Hyundais nest mest kjøpte bil i Norge. Greia var bare at 842 av dem var dopet på strøm. Så bensin-Kona forsvant stille ut bakdøren.

Til tross for Toyotas sterke småbildominans blant bensinslurperne, forsøker Hyundai på nytt. Nå med hybrid pakkeløsning. Med unntak av fronten, drivlinjen, andre instrumenter og girspaken, er det knapt mulig å se forskjell på Kona hybrid og Kona EV.

Til tross for 141 hk, oppleves ikke Kona som rask. Så bruker den også 11,6 sekunder til 100. Men med over 300 kilo mindre å dra på, oppleves den mer leken der svingene utfordrer bilen. I test forbrukte jeg 0,51 l/mil, som er litt under oppgitte 0,54 l/mil.

Akkurat som Kona EV, er hybriden trang i baksetet, men har masse utstyr som inkluderer varme i rattet og kjøling i setene foran, headupdisplay og radarcruise med køfunksjon.

365.000 kroner synes å være høyt priset, så lenge Toyota tar et sekssifret lavere beløp for klasseleder Yaris. Men Yaris er litt mindre og har 41 færre hester. Skoda Kamiq er litt større enn Kona hybrid, og koster med 150 hk og automatgir 35.000 kroner mindre, men er igjen dårligere utstyrt.

Hondas nye, hybride, bensingjerrige og svært spennende Jazz, koster også vesentlig mindre.

Hyundai Kona hybrid Premium

Motor:

1580 ccm R4 u/turbo

Effekt/moment:

105 hk/147 Nm

Elmotor:

43,5 hk/170 Nm

Samlet effekt:

141 hk/265 Nm

Drivlinje:

6A, DTC

0-100 km/t:

11,6 sek

Toppfart:

160 km/t

Forbruk/test:

0,54/0,51 l/mil

Energiforbruk:

46,87 kWt

CO2/NOx:

123 g/km - 3,2 mg/km

Mål LxBxH:

417/180/157 cm

Akselavstand:

260 cm

Bakkeklaring:

17,0 cm

Bagasjerom:

361 - 1143 liter

Egenvekt:

1376 kg

Tilhengervekt:

1300 kg

Pris fra:

Kr. 365.000

Pris testbil:

Kr. 391.900

Garanti:

5 år/100.000 km

Euro NCAP

5 stjerner (2017)

Miljøklasse:

E

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: