Renault Captur: Bensin eller ladehybrid? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Bensin eller ladehybrid?
PRØVEKJØRT: I et forsøk på å overbevise om at Renault er mer enn bare Zoe, tas nå ladehybrid-SUV-en Captur til Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Captur var så langt tilbake som i 2013, Renaults bestselger i Norge. Men så kom elektriske Zoe sent i 2014, og siden har de fleste forsøk på å eksponere andre modeller i Renaults omfattende program, nær mislyktes.

I helt fornyet Captur lansert i fjor, inkluderes nå ladehybrid-teknologi og 50 km rekkevidde, levert fra et 9,8 kWt stort batteri. Derfor gjør Renault et nytt forsøk på å løfte den 4,23 meter lange og ganske komfortable crossover-SUV-en, fram i skjæringspunktet mellom stor småbil og liten kompaktbil.

De fleste biler i denne klassen er enten elektriske eller rene fossilbiler. Det gjør forhjulsdrevne Captur e-tech Plug-in hybrid interessant.

SAMME YTELSE
Normalt vil avgiftslette i kjøpsøyeblikket og langt høyere motoreffekt gjøre ladehybrider til opplagte valg framfor bensinutgaver. Men i Capturs tilfelle vanskeliggjør Renault valget, ved at hybriden og bensinutgaven har nær identisk motoreffekt og pris. For mange vil 5000 kroner lavere pris på ladehybriden ikke veie opp for redusert bagasjeromsvolum fra 422 til 265 liter og tilhengervekt krympet fra 1200 til 750 kg.

Som ladehybrid koster Captur Intens 359.800 kroner, bensinutgaven med samme utstyrspakke 364.800 kroner, frakt og levering i Oslo inkludert. En dårligere utstyrt Zen-bensin-variant prises 15.000 kroner lavere. Til Norge kommer kun biler med automatgir, sju trinn og dobbeltclutch i bensinvariantene.

Samlet bensin- og elmotoreffekt på 160 hk gjør 1632 kg tunge Captur rask nok, men ikke superrask, slik mange av ladehybridene gjerne oppfattes som.

0,15 LITER/MIL
Ved oppstart hentes energien fra batteriet inntil det er nede på vanlig hybridmodus, om ikke energien spares til senere bruk. Den ene elmotoren drifter bilen, mens den andre både fungerer som elmotor og generator. Sånn sett virker bensinmotoren like mye som strømprodusent som til framdrift av bilen.

0,15 liter per mil og 33 gram/km CO2-utslipp er viktige tall i Renaults samlede utslippsregnskap, målt mot EUs 95 grams krav og bøtene for ikke å etterleve kravet.

Fortsatt dropper seks av ti som kjøper ny bil 4x4, og for mange er crossover nok for å sitte litt høyere og samtidig ha følelsen av å kjøre en personbil og ikke en offroader.

(saken fortsetter)

LETT Å LIKE
Uansett preferanser, skal det godt gjøres å ikke like Captur. Selv uten korsryggregulering, er stolene foran greie å sitte i selv på forholdsvis lange turer, materialene rundt er behagelige å ta på, mulighet for fargevalg på dashbord og den «flytende» midtkonsollen á la Mazda MX-30 skiller Captur fra de fleste konkurrenter, og inntrykket som fester seg etter noen dagers bekjentskap, er at Renault faktisk har gjort en innsats for at de som oppholder seg i bilen, skal trives der.

Det samme gjelder i det lengderegulerbare baksetet, og selv om avstanden fra ryggen til førersetet (bak 181 cm høye undertegnede) ikke er mer enn 68 cm, gjør høyden fra gulvet det godt å sitte der.

Renault valgte, som Volvo og flere andre, å sette infotainmentskjermen på høykant, men innholdsvisningen skjer i breddeformat. Kameraer foran og bak gjør det lett å parkere bilen, inntil de skitnes til. Blindsonevarsling koster 2500 kroner ekstra.

Captur tas til Norge med rattvarme, men hvorfor nærmest gjemme vekk knappen?

IKKE ADAPTIV
Bilen har cruisefunksjon, men foreløpig ikke adaptiv på ladehybriden. Det kan komme.

At dørsidene skjuler dørterskelen, er en avgjort fordel for å unngå å skitne til klærne på vei ut av bilen, særlig gjelder det i vinterhalvåret.

265 liter bagasjerom holder ikke til mer enn et par litt for store cabinkofferter, og diskvalifiserer Captur hybrid som familiebil for mange.

Og selv om det er ganske mye plass under gulvlokket til eksempelvis ladekabler, kan ikke gulvet senkes på ladehybriden. Ved å skyve baksetet fram, øker volumet til 379 liter, men da er det knapt mulig å sitte der.

VI SYNES
Interessant ladehybrid, hvor ulemper som lite bagasjerom ikke oppveies av prisfordelen.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: