Mercedes-Benz C-Klasse: Mer krefter fra færre sylindre - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Mer krefter fra færre sylindre
SPIONBILDER: En ny generasjon Mercedes C-Klasse er på vei mot Norge. Her er ferske bilder av den kommende toppmodellen fra AMG.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

I februar presenterte vi den nye generasjonen C-Klasse som er klar for Norge til sommeren. Men det første slippet inneholdt bare konvensjonelle drivlinjer, det vil si de er alle milde hybrider.

Foreløpig har vi ikke fått informasjon om de ladbare hybridene som topper salget i Norge, og heller ikke om de spreke entusiastmodellene fra Mercedes-AMG.

Her får du imidlertid ferske bilder av en godt kamuflert AMG C63 som avslører seg gjennom bredere skjermer, større luftinntak i fronten samt en markant diffuser og to doble eksosrør i hekken.

AMG har avslørt at de nye toppmodellene ikke lenger skal utstyres med motoren som har vært benyttet til nå – en 4,0-liters twin turbo V8. I stedet vil de benytte en 2,0-liters rekkefirer, tilsvarende den som benyttes i A-Klasse og flere kompaktmodeller

Men fortvil ikke – de nye modellene får mer effekt enn forgjengerne takket være avansert hybridteknologi tilsvarende den som benyttes i Formel 1 og den kommende Project One superbilen

En elektrisk kompressor sørger for at 2,0-literen får en maks effekt på nærmere 450 hestekrefter. I tillegg monteres en elmotor på bakakselen som kan levere inntil 200 ekstra hester. Dermed kommer systemeffekten opp i hele 650 hk.

Trolig blir denne konfigurasjonen forbeholdt C63S, men vi regner med at den ordinære C63 vil få rundt 550 hester som er vesentlig mer enn den utgåtte S-variantens 510

Nå vil selvsagt hybridsystemet medføre ekstra vekt, det antydes rundt 250 kg, slik at totalvekten nok havner på nærmere to tonn.

AMG fremhever på den annen side at systemet vil gi bedre vektbalanse takket være motor med halve sylindervolumet foran og elmotor og batteri bak.

For øvrig vil de nye C63-modellene videreføre kjente elementer som 9-trinns automat, mekanisk firehjulsdriftsystem, adaptivt chassis og drift-modus.

Regn med null til hundre på rundt 3,5 og toppfart på 290 km/t i C63S. Det betyr et halvt sekund raskere akselerasjon og tilsvarende toppfart som forgjengeren. Lansering blir trolig sent 2021 eller tidlig 2022.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: