Hyundai : Genesis på dedikert elbilplattform - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Genesis på dedikert elbilplattform
Det lå jo i kortene at den måtte komme, og nå har Hyundais luksusmerke vist sin første elbil basert på gruppens avanserte elbilplattform.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Genesis GV60 er en kompakt crossover med tette bånd til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 som den deler den avanserte E-GMP-plattformen med.

Vi viste spionbilder av bilen allerede for et år siden og indikerte at denne burde passe bra for Europa.

Nå er Europa-lanseringen av Genesis så vidt i gang, men foreløpig kun i tre markeder. 

E-GMP-plattformen betyr 800 volts teknologi og mulighet for lynlading på et nivå kun Porsche har vartet opp med tidligere. Kia og Hyundai tilbyr batteripakker på inntil 77,4 kWt i sine modeller, nok til en rekkevidde på rundt 50 mil.

Men du trenger ikke noen lang stopp for å komme deg videre – systemet er konstruert slik at du under optimale forhold fyller på nye 10 mil på under fem minutter og lader fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter.

Siden Genesis ligger sist i køen av de tre søsknene kan det jo sågar hende de får fordelene av enda bedre utviklet batteriteknologi.

Hyundai og Kia tilbyr både bakhjulsdrift og firehjulsdrift i sine modeller. Ioniq 5 har maks effekt på 305 hk / 605 Nm med firehjulsdrift, mens Kia EV6 GT kan skilte med hele 585 hk / 740 Nm.

Det er naturlig at Genesis vil legge seg i det øvre sjiktet, for de har lovet at GV60 får meget dynamiske egenskaper.

Vi får ikke oppgitt noen mål på GV60, men jeg vil anta det er som med Ioniq 5 – den er mye større i virkeligheten enn bildene gir inntrykk av.

Hyundai og Kia har valgt hver sin designretning for elbilene, selv om de har mye til felles, som et panser i ett stykke som strekker seg helt ned til skjermbuene og grillen.

Med GV60 får vi et tredje uttrykk, men panserløsningen er overført. Bilen får de karakteristiske delte lyktene Genesis er kjent for, både foran og bak.

Takbuen er coupé-preget og ender i en hekkspoiler under bakruta. Formen skal være inspirert av kompakte Mint Concept som vi møtte på bilutstillingen i New York 2019

Interiøret virker meget ryddig og kombinerer tradisjonell luksus med moderne teknologi. Legg merke til skjermene på dørene som er koblet til utvendige kameraer og erstatter de konvensjonelle speilhusene.

Legg også merke til «krystallkulen» på senterkonsollen som fungerer som funksjons-/girvelger.

Genesis har uttalt at deres neste skritt på vei mot full elektrifisering er SUV-en GV60. Deres første modell, luksussedanen G80 ble vist på vårens bilutstilling i Shanghai

Nykommeren GV60 er neppe på plass i markedet før et stykke inn i 2022. Og så kan vi jo krysse fingrene for at Genesis snart også setter lille Norge på kartet sitt nå som utvalget deres tilpasses vår smak.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: