Mercedes-Benz AMG GT 4-door coupé: Ny muskelbil fra Mercedes-AMG - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Ny muskelbil fra Mercedes-AMG
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG går nå inn i serieproduksjon med teknologi utviklet i Formel 1.

Modellen har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelsesbatteri til samlet effekt på 843 hestekrefter og maks dreiemoment på 1470 Nm.

– AMG GT 63 S E Performance er den kraftigste serieproduserte bilen noensinne fra Affalterbach. Ved å elektrifisere drivlinjen leverer den ladbare hybriden vanvittig heftige ytelser samtidig som den er effektiv, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

I AMG GT 63 S E Performance er en 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor (PSM) og et høyytelsesbatteri utviklet i Affalterbach. Fullt variabel AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk leverer kraften til alle fire hjul.

Kombinasjonen av V8-motoren og elektrisk motor genererer en systemeffekt på 843 hestekrefter og et maksimalt systemmoment på 1470 Nm.

Til sammenligning har toppmodellen Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid «bare» 700 hk / 870 Nm.

Den kraftigste serieproduksjonsbilen fra AMG tar deg fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder. Akselerasjonen fra 0 til 200 km/t nås på mindre enn 10 sekunder, og toppfarten er 316 km/t.

Den elektriske motoren på 204 hestekrefter er plassert på bakakselen, der den er integrert med en to-trinns girkasse og en elektrisk differensial, i en kompakt elektrisk enhet. Der er også det lette høyytelsesbatteriet plassert.

Det kompakte designet har ifølge Mercedes-AMG flere fordeler:

  • Den elektriske motoren virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kreftene mer direkte. Dette gir ekstra skyv ved akselerasjon.
  • Det er en merkbar ytelsesøkning takket være den integrerte differensialen. Hybriden er derfor enda mer smidig ved akselerasjoner ut av svinger.
  • Kraften fra den elektriske motoren kan også overføres til forhjulene ved behov for mer veigrep.
  • Plasseringen på bakakselen forbedrer vektbalansen.
  • AMG-konseptet gir svært høy regenereringseffektivitet ettersom systemet bare tillater minimalt av mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
  • Den automatiserte to-trinns girkassen på bakakselen sikrer spredningen fra høyt moment, for en agil start, til kontinuerlig effekt ved høyere hastigheter. En elektrisk aktuator kobler inn andre gir ved rundt 140 km/t, noe som korresponderer med den elektriske motorens maksimale hastighet på rundt 13.500 o/min.
  • Med økningen i ytelse på grunn av den elektriske motoren er effektiviteten til hele kjøretøyet forbedret, og det oppnås lavere utslipp samt lavere forbruk.

(saken fortsetter)

Inspirert av Formel 1
Da elektrifiseringsstrategien ble definert var det fra begynnelsen klart at alle viktige komponenter skulle utvikles ved AMGs hovedkvarter i Affalterbach. Kjernen i dette er høyytelsesbatteriet fra AMG.

Utvikling av litium-ion-batteriet ble inspirert av teknologi som allerede hadde vist seg vellykket under tøffe forhold i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-bil.

Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWt, 70 kW kontinuerlig effekt og 150 kW toppeffekt i ti sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en meget høy energitetthet på 1,7 kW/kg.

Til sammenligning oppnår konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler omtrent halvparten av dette tallet. Bilen kan lades via en 3,7 kW innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks.

Batteriet er designet for rask kraftlevering, og ikke lengst mulig rekkevidde – du får likevel inntil 12 km utslippsfri kjøring.

Bilens design med lav front og muskuløs form i tillegg til røde detaljer avslører kraften til AMG GT 63 S E Performance.

Utvendig kan bilen bestilles med AMG Night Package II, eller i en kombinasjon av Night Package og Carbon Package. Nye felger i 20" og 21" kan leveres i to fargevarianter. En eksklusiv utgave er også tilgjengelig for høyytelseshybriden.

Det nye flaggskipet i modellserien har selvsagt fått med oppgraderingene til nye AMG GT 4-dørs som ble lansert i juni

Tekniske data Mercedes-AMG GT 63 S E Performance:

Effekt

843 hk

Dreiemoment

1010 – 1470 Nm

Motor

4.0-liters V8 biturbo

Volum

3982 cc

Maksimal effekt, bensinmotor

639 hk ved 5500-6500 o/min

Maksimalt dreiemoment, bensinmotor

900 Nm ved 2500-4500 o/min

Maksimal effekt, elmotor

204 hk

Maksimalt dreiemoment, elmotor

320 Nm

Drivlinje

AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift med variabel distribusjon av moment og Drift Mode

Girkasse

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

8,6 l/100 km

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

196 g/km

Blandet elektrisk forbruk

10,3 kWt/100 km

Batterikapasitet

6,1 kWt

Elektrisk rekkevidde

12 km

Akselerasjon 0-100 km/t

2,9 s

Toppfart

316 km/t

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: