![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Først publisert i bladet BilAutofil nummer 1-2021. Det skal godt gjøres ikke å like ë-C4. Fra 277.000 kroner får du den rimeligste varianten av Citroëns nye, elektriske familie-SUV i Norge. Men jeg er ganske sikker på at den heftigste utstyrspakken, inkludert noen tilvalg som gjør at prisen nærmer seg 350.000 kroner innen du får den hjem, blir bestselgeren i Norge. Den er så langt min favoritt blant de seks elbilene sydd over samme PSA-lest. ELEKTRISK OPPVÅKNING Men se heller ikke bort fra at ë-C4 også kommer til å gjøre livet surere for sine fem halvbrødre.
KOMFORT I SENTRUM En viktig komfortfaktor er støy, eller rettere sagt mangel på sådan. Så selv om jeg bare har kjørt bilen noen timer under lanseringen, var det merkbart at Citroën har jobbet godt for å redusere dekkstøyen som i elbiler kan være ganske sjenerende fordi det knapt finnes andre bilskapte støykilder. Samtidig er dekkstøy både komplisert og dyrest å få bukt med. Så takk og pris for at Citroën har tatt problemet på alvor. RIMELIGE PAKKER Citroen ë-C4 kommer i tre utstyrsvarianter: Allerede Feel Pack inneholder ryggekamera, navigasjon, nøkkelfri adgang og start samt headupdisplay. På toppnivået inkluderes delskinn, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, parkeringssensor og oppvarmet ratt. Legg til 1400 kroner og Citroën legger til varme i frontruten og baksetet. Kjekt å ha-detaljer som glasstak til å åpne, 360-graders kamera, dashbordkamera som tar opp kontinuerlig, elektriske seter med massasje, trådløs telefonlader, selvkjøring på nivå 2 og oppgradert lydanlegg ligger i tilvalgspakken. SKUFF OG NETTBRETT Etter massiv kritikk er trenden med å inkludere alle klimaanleggfunksjonene i dashbordskjermen på retur. På ë-C4 har Citroën derfor flyttet parallellbetjening av klimaanlegget ned på en linje over midtkonsollen. Sistnevnte inneholder to USB-kontakter, en standard og en USB-C. BRYTER Regenereringsbryteren plassert nede til venstre for girvelgeren gir ganske kraftig oppbremsning, men ikke helt én-pedals funksjon. Bagasjerom (380 liter) med gulv i to høyder har godt med plass til eventuelle ladekabler under selve gulvet. Trist at Citroën ikke satte av plass til ekstra bagasjerom under panseret. Selvfølgelig kan blant annet lading og forvarming styres via en app som – tro det eller ei – var aktiv før de første bilene kom til Norge. VI SYNES
OBS!
annonse
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||