Audi : En Audi for (asiatiske) storbyer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
En Audi for (asiatiske) storbyer
Audi har i dag avduket Urbansphere Concept – en fremtidsdrøm for megacities.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif

Dette er tredje konsept i sphere-familien og gir signaler om Audis visjon for fremtidens mobilitet i byer og urbane strøk.

– Audi har varslet at vi i løpet av få år skal stanse all utvikling og produksjon av biler med forbrenningsmotor. Når vi satser fullelektrisk er det åpenbart at det innebærer mange spennende og banebrytende elbiler i årene fremover, sier Elin Rosnes Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Det nye konseptet er den største bilen designet av Audi til nå. Grunntanken er at dette skal være en romslig bil som skal gi følelsen av å være en «lounge on wheels».

Urbansphere er utviklet med asiatiske storbyer i tankene, men elementer er også tenkt å kunne tilpasses storbyer og urbane områder andre steder i verden.

– Audi urbansphere er en konseptbil som skal gi inspirasjon til hvordan bilen kan brukes til å jobbe, samhandle og slappe av mens du er i fart. Vi er svært nysgjerrig på dette konseptet, og gleder oss til å utforske en bil av denne størrelsen og se om disse funksjonalitetene kan tilpasses vårt marked på sikt, sier Sinervo.

Interiøret og innsiden av bilen har vært hele utgangspunktet ved utforming og design av bilen. Nøkkelordet er komfort. Konseptbilen er potensielt selvkjørende, da utgangspunktet for sphere-familien er å utforske det fremste innen teknologi.

Her skal ifølge Audi kjøreopplevelsen løftes til et høyt nivå, og bilen er, som Skysphere og Grandsphere, laget for å demonstrere selskapets visjoner for morgendagens mobilitetsløsninger.

(saken fortsetter)

Bilens fysiske mål er en lengde på 551 centimeter lang, en bredde på 201 cm og en høyde på 187 cm. Den er designet “fra innsiden og ut”, der passasjerenes komfort og mulighetsrom inne i bilen har vært førende for hvordan den ser ut.

Tanken er at passasjerene selv skal velge om de vil jobbe, streame, samhandle eller slappe av.

Funksjonene inne i bilen skal også legge til rette for at man kan løse oppgaver som for eksempel online-shopping, middagsplanlegging, eller at man kan la seg underholde ved å se på konserter eller sportsarrangementer.

Den autonome bilen vil potensielt kunne plukke opp passasjerene hjemme, og deretter på egenhånd finne parkeringsplass med lademuligheter.

Når du åpner døren rulles den røde løperen ut i form av lyssetting på bakken. De seks setene er plassert med to i bredden, for å gi passasjerene følelsen av førsteklasses komfort.

Stolene kan reguleres mot hverandre, eller man kan sette opp skjermbeskyttelse mellom setene for å ivareta passasjerenes privatliv. Det er lagt vekt på materialer som tre og ull, for å sikre kvalitet og følelsen av hjemmehygge.

Audi urbansphere er laget på PPE-plattformen. Konseptets to elektriske motorer leverer nærmere 400 hestekrefter og et dreiemoment på 690 Nm. Audi Urbansphere har quattro firhjulsdrift.

Batteriet kan lades med inntil 270 kW, og kan oppnå en rekkevidde på 300 kilometer på ti minutters lading. Batteriet kan lades fra 5 til 80 prosent på mindre enn 25 minutter, og kan levere en rekkevidde på inntil 750 kilometer etter WLTP-standarden.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: