img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

Euro-vekst for Toyota
Toyota legger planer som skal sørge for en Europavekst på 40 % frem mot 2025. Det betyr 1,4 millioner biler det året. At de tar med både Russland og Tyrkia i Europa-begrepet gjør kanskje oppgaven litt enklere? Mye av veksten vil komme fra den nye Genève-SUV-en, men Toyota lover også 40 andre nye modeller i perioden – også plug-in og el-modeller.
23-01-2020 // 14:58
Grønn kvote synker
For fem seks år siden lå 70 % av de nyregistrerte bilene i Tyskland på den grønne delen av forbruks-deklarasjonen. I fjor var det bare 63,6 % som lå i A+, A og B kategorien. SUV-populariteten er en grunn. At man har gått over til WLTP på disse skjemaene spiller mindre rolle sier tyskerne. Hvis kundene ser på noe, er det fargen. Resten har de vanskelig for å forstå.
23-01-2020 // 14:57
Alternativ interesse for Brussel
Brussel kan skryte på seg tiårets første tresifrede bilutstillingsarrestasjon. Søndag arrangerte Extinction Rebellion en ganske heftig demonstrasjon utenfor bilutstillingen i byen. Bakgrunnen var – ifølge en talsperson – at bilbransjen lyver for å få solgt flere biler. Det endte med at 185 personer ble anholdt. Utstillerne venter, på sin side, rundt 500.000 vanlige besøkende.
22-01-2020 // 15:02
Dystre haste-tall fra Daimler
Det er eksepsjonelt at Daimler sender en ad hoc melding om foreløpige årsresultater. Og de ser dystre ut. For 2019 regner man med et driftsresultat på € 5,6 mrd., halvparten av 2018-resultatet som også hadde sunket i betenkelig grad. Dieseltøv er blitt dobbelt så dyrt som man regnet med. Regnskapet skal legges frem den 11. februar. Ola Källenius kan nok konkludere med at det han overtok var i ganske dårlig forfatning.
22-01-2020 // 10:01
2019 sett ovenfra
Økt bilsalg i Europa, nedgang i Kina og USA. Også i India og Japan var tendensen nedadgående. Vest-Europa endte på ca. 14,3 mill. USA kom på 16,9 – første gang siden 2014 de var under 7 mill. (men truck-tallet økte). Og i Kina endte nedgangen på nesten 10 %, til ca. 21 mill.  Japan: minus 2 %, 4,3 mill. India minus 12,7 %, ca. 3 mill. – men Brasil: pluss 7,7 % - ca. 2,7 millioner biler.
22-01-2020 // 09:35
Kia går med strømmen
I Norge ser vi kanskje på Kia som et elbil-merke. Det gjør ikke Kia, men nå setter de i gang offensiven. Produsenten har nettopp lagt frem sin Plan S. Flunkende ny elbil neste år. Den blir også til SUV og MPV. Om fem år skal elbiler representere 25 % av Kias volum. I 2025 skal de ha, lover de, en komplett E-palett – der man også finner 800 Volt konstruksjoner.
22-01-2020 // 09:35
Ikke Giga i Tyskland
De første antydningene til planer for Teslas fabrikk i Brandenburg utenfor Berlin har dukket opp. Her blir det CO2-fotavtrykk! 500 trucker og 6 godstog skal forsyne fabrikken daglig. Intet solcelletak og ingen lokal produksjon av batterier. Det er snakk om 109 Megawatt strøm som må kjøpes og om å felle 155 hektar skog. Dette kan bli et interessant kjederegnskap.
21-01-2020 // 13:57
VW kjøper batteriprodusent
Reuters melder at Volkswagen skal kjøpe seg inn med 20 % i den tredje kinesiske batterifabrikken Guoxuan for å få bedre kontroll over det virkelige vitale leddet i elbilproduksjonen: batteriet. Siden det ikke er sagt noe offisielt om handelen ennå, spekuleres det i om disse batteriene først og fremst er beregnet for VWs elektriske modeller. JAC-fabrikken, der de bygges, ligger vegg i vegg med Guoxuan.
21-01-2020 // 13:57
Great Wall overtar GM i India
Det var the Economist som meldte det først, men nå melder Reuters det også. Kinesiske Great Wall skal kjøpe GMs 160.000 biler-i-året fabrikk i Maharashtra. GM trekker seg åpenbart ut av India, på tross av at man regner med at det blir verdens tredje største marked i 2026. SAIC har allerede kjøpt to fabrikker der fra GM, der denne kineseren bygger MG.
20-01-2020 // 09:47
Likestilling i Genève
Genève har innført sine egne trafikkskilt. Nå setter de opp 250 av dem med seks forskjellige motiv der hele poenget er at herrer er byttet ut med kvinner. Det tradisjonelle fotgjengerovergang-skiltet har for eksempel kommet i to nye versjoner, en med en hestehaledansende ung jente og en med en middelaldrende dame. Samtidig jobber byen med å døpe om en rekke gater i mer femi retning.
19-01-2020 // 10:37
Bil fra Foxconn og Fiat
FiatChrysler bekreftet at de er i samtaler med Hon Hai om å sette opp en joint venture for produksjon av elbiler og sammen utvikle IoV- (Internet of Vehicles) forretningsområdet. Hon Hai er basert i Taiwan og eier kinesiske Foxconn – kanskje bedre kjent som dem som sysselsetter 250.000 personer som setter sammen Apples iPhones.
19-01-2020 // 10:36
Ut og slakte kuer
VW-sjefen Herbert Diess sendte et solid budskap da han talte for 120 toppledere i Berlin. Han klaget over manglende forståelse for hastverk i rekkene, han snakket om radikal endring av kursen, om hellige kuer som måtte slaktes, og han klaget over at de ikke fikk investorene til å vurdere VW som et tech-selskap, slik som Tesla blir. «Tiden for klassiske bilprodusenter er forbi». Så spørs det om budskapet har kommet tidsnok.
18-01-2020 // 16:31
VW litt opp
Egentlig hadde Volkswagen regnet med et 2019 på nivå med 2018. Men da det hele var telt opp endte de på 6,278,300 biler. Det er 0,5 % flere enn året før og betyr også voksende markedsandel, for totalmarkedet har sunket. De er spesielt stolte av mer enn 80.000 elbiler – en økning på ca. 60 %. Totalt med Lamborghini og Skoda og MAN og alt endte Volkswagen-gruppen på 10,8 millioner biler i fjor.
17-01-2020 // 09:24
Lys i Aston-tunnelen
Aston Martin avsluttet et problematisk år med å fortelle at utleveringer til kunder endte 12 % over fjoråret. Der var det nok noen overliggere, for salg til forhandlere endte på 5.809 biler – ned 7 %. Aksjekursen har rast fra £ 19 til £ 4,50, men nå rapporteres det at Geely er på vei inn med både penger, organisasjon og kompetanse. Geely eier en liten del av Daimler, Daimler eier en liten del av Aston.
16-01-2020 // 09:36
Rolls krysser 5K-grensen
For første gang har Rolls-Royce solgt mer enn 5.000 biler på et år. En økning på mer enn 25 % gjorde at de endte på 5.152. Nord-Amerika er største marked, Cullinan er sterkt etterspurt. De siste eksemplarene av Ghost ble produsert i 2019 – den nye kommer i fjerde kvartal i år. Torsten Müller-Ötvös presiserte at han regnet ikke med tilsvarende vekst i år.
15-01-2020 // 09:33
Jag/Land Rover på nedtur
Jaguar og Land Rover endte på 557.706 biler i fjor. Det tilsvarer en nedgang på 6 % og skyldes ikke minst en tosifret tilbakegang i Kina. Men bildet endret seg i andre halvår. Da bedret alt seg i Kina, og i desember hadde globalt volum igjen økt med 1,3 %. Litt viktig er det også at de igjen tjener penger. 156 mill. pund for det kvartalet som endte i september.
15-01-2020 // 09:32
Mercedes på premium-toppen
2.456.343 personbiler ble utlevert fra Daimler i fjor. Det betyr blant annet økning for niende år på rad. Men 117.000 av dem var smart-biler, så Mercedes-Benz endte på 2,34 millioner. Dermed er de fremdeles solid foran BMW når man teller på merkebasis. Men de nådde ikke helt BMW på gruppe-basis. Mercedes-AMG ble det forresten solgt flere enn 130.000 av.
14-01-2020 // 10:44
BMW størst, men ikke først
BMW fortalte at de solgte 2,52 millioner biler i fjor. Men da tok de med Minier og Rolls-Roycer også. Dermed kan de kalle seg den største produsenten av premiumbiler. Men med «bare» 2,17 millioner der det sto BMW på panseret, må de allikevel se seg slått av Mercedes som vant merkekonkurransen nok en gang.
14-01-2020 // 10:43
Ny rekord fra Porsche
10 prosent flere biler enn i 2018 forteller Porsche om. Det betyr 280.800 nye biler til kunder over hele verden, med Cayenne som den som økte mest. 92.055 slike er en økning på 29 %. Macan manglet 56 biler på å nå 100.000. Tro det eller ei, i sin begeistrede pressemelding står det ikke et ord om 911- eller 718-modellene. Vi får gå ut fra at de fremdeles selges.
13-01-2020 // 12:50
Solid Kina-nedgang
Det vakte litt oppsikt da China Association of Automobile Manufacturers rapporterte om salgsnedgang i november og samtidig justerte 2019 prognosen til en nedgang på 5 %. Nå sier Reuters ar CAAM rapporterer et 2019-salg som sank med 8,2 % - uten at vi foreløpig har fått noe volum. Det er i så fall den attende måneden på rad med nedgang i Kina.
13-01-2020 // 12:49
Ferrari til ACEA
ACEA er takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter med kontor i Brussel. Alle typer biler er representert i organisasjonen, personbiler, varebiler, lastebiler og busser. Nå kommer ekstrembilene også på plass.  Mens for eksempel Porsche og Lamborghini har vært representert av VW-Gruppen, er nå Ferrari blitt selvstendig medlem fra 1. januar. Tidligere representert av Fiat, men nå står jo Maranello-fabrikken på egne ben.
09-01-2020 // 10:03
Nye problemer for Aston Martin
En ny profit-warning har kommet fra Aston Martin. Årsaken er i første rekke dårligere salgstall enn man regnet med for november og desember. Riktignok forteller de at den nye SUV-en, DBX, har 1.800 bestillinger (1.400 var målet da de hentet inn frisk kapital på £ 150. mill. tidligere i år). Aksjene ramlet nye 10 % til £ 4.70. Kursen var på 19 da de gikk på børs for 15 måneder siden.
08-01-2020 // 10:02
Tesla til værs – igjen
Elon Musk har gjort noen blink-skudd de siste ukene, fabrikkplaner i Tyskland, nyåpnet fabrikk i Shanghai, ny, vellykket, finansieringsrunde og et fjerde kvartal der han leverte mer (367.500 biler) enn ventet. Dermed føyk aksjene oppover igjen. Nå har investorene verdsatt selskapet til $ 81,4 mrd! Hvis aksjene øker med enda 5 % betyr det at Tesla har en børsverdi som Ford og GM til sammen!
07-01-2020 // 10:51
Bentley i pluss
Bentley gikk 288 millioner euro i rødt for 2018. Men i fjor økte salget med 5 % til 11.006 biler, og selv om de foreløpig ikke har offentliggjort tallene forteller de at i fjor gikk de igjen i pluss. Etter tredje kvartal hadde de i hvert fall bokført en fortjeneste på 65 mill. Det er kanskje grunn til å minne om at Norge fikk Bentley-importør i fjor
07-01-2020 // 10:49
Gratis i Luxemburg
Spennende eksperiment i Luxemburg. Fra 1. mars er det gratis buss og tog for fyrstedømmets 600.000 innbyggere. Bare 1. klasse betaler du for. Også for de 200.000 pendlerne fra nabolandet bortfaller billettprisen. I fjor kostet offentlig kommunikasjon 491 millioner euro over statsbudsjettet. Frislippet vil øke utgiftene med mindre enn 10 % ekstra, men reduksjon av trafikk-kaos vil være verdt meget mer, regner man med.
04-01-2020 // 11:04
Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).