img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Notiser:

En annen Corona-effekt
I Italia forteller et firma som heter Targa Telematics og betjener firmabiler, at tyverier fra biler har sunket med 85 % i disse Coronafrykt-tider. Om det er fordi alle, inklusiv småskurkene, holder seg hjemme eller frykten for smitte ved kontakt, kan de ikke gi noen forklaring på.
03-04-2020 // 08:06
Aston-gjelden øker
På tross av redningspakken fra Lawrence Stroll på £ 500 millioner har ikke Aston Martin penger nok til å møte behovet de neste 12 månedene. De åpner derfor en ny kredittlinje på £ 100 mill. som de kan trekke på fra 1. mai. Et prospekt til investorene den 27. februar var uaktuell den 30. mars – så fort endrer situasjonen seg der.
03-04-2020 // 08:06
Nedgang i USA
Nå er det kvartals-tall vi får fra USA, men siden det var snakk om solid oppgang i årets første to måneder, er det nok mars alene som har virket inn på at GM har en nedgang på 7 prosent i kvartalet og Fiat Chrysler sank med 10,4. Analytikere regner med 16 prosent nedgang fra Ford når tallene komme senere.
02-04-2020 // 08:58
Likvide bilprodusenter
Ifølge Wirtschaftswoche er bilprodusentene de mest likvide etter finansinstitusjoner når man ser på selskaper på DAX (tysk aksjeindex). De 26 industriselskapene på DAX disponerer kontanter for € 195,5 mrd. Bilfabrikkene har mest, VW for eksempel 53,3 mrd. og Daimler 30 mrd.
01-04-2020 // 09:39
Detroit-utstilling blir sykehus
I år skulle Detroit-utstillingen få en ny vår. Den var flyttet fra vinterstormenes januar til juni. Men nå må selvfølgelig den også avlyses. Nå sier Rod Albert, sjef for messen, at de sammen med Federal Emergency Management Agency skal bygge om Kongress-senteret til feltsykehus.
01-04-2020 // 09:38
Paris bygger om
Bilutstillingen i Paris har for lengst bygget om seg selv til «Paris Motion Festival», men nå kommer en melding derfra som bare så vidt unngår å si at høstens utstilling (2 uker frem til 11. oktober) er avlyst. Den skal bli en B2B affære som konsentrerer seg om «innovasjoner og bærekraftig mobilitet».    
30-03-2020 // 20:59
PSA vil starte opp igjen
PSA har sagt at de kunne tenke seg å åpne et par fabrikker ganske snart – med nye regler for smittevern på anleggene. Fagforeningene svarte umiddelbart at dette var altfor tidlig. Foreløpig er planen å åpne Velenciennes den 30. mars og Douvrin den 3. april
30-03-2020 // 19:17
VW blør
Selv om mange av Volkswagens 671.000 ansatte nå er permittert, blør konsernet allikevel € 2 mrd. hver uke sa sjefen, Herbert Diess til ZDF i helgen. Men han sa også noe annet som fagforeningene sikkert kommer til å bite seg merke i: «Vi må tenke nytt rundt produksjon. Den disiplinen vi hadde i Kina har vi ennå ikke på våre tyske anlegg».
30-03-2020 // 19:16
Tata skiller ut bilene
Tata – et indisk konglomerat med global spredning – har nå sagt at personbilvirskomheten skal skilles ut i en egen enhet. Formålet er åpenbart enklere tilgang på strategisk/økonomiske allianser. Bilsalget i India sank for 16. måned på rad. Jaguar Land Rover, som Tata også eier, berøres ikke av omorganiseringen.
29-03-2020 // 13:35
Clio på EU-topp i februar
Februar-salget i Europa var det laveste siden 2015. Men det behøver ikke frata Renault triumfen ved å ha vippet Golfen fra bestselger-tronen. JATO Dynamics har sett på regionens 27 markeder og har funnet at av 1.063.264 nye biler var 24.914 Clio og 24.735 Golf. Og mens Golf hadde ramlet 21 % måned på måned, nøyde Clio seg med minus 4.
28-03-2020 // 16:41
Seat fortsetter på vei opp
I fjor klatret Seats omsetning med 11,7 % til litt over € 11 mrd. Driftsinntektene økte samtidig med 17,5 % til € 346 mill. Produksjonen økte med 11 % til så vidt over 574.000 biler. Undermerket Cupra økte med 72 %, men forholdsvis lavt volum: snaue 25.000 biler. Tyskland tok 139.000 biler, 31.000 flere enn Spania.
27-03-2020 // 15:12
BMW og Daimler: schtumm!
I Tyskland er listen over importører og produsenters hjelpetiltak for å holde forhandlerne over vannet lange og imponerende. Men BMW og Daimler forteller overhodet ikke hva de gjør. Forhandlerne på sin side er så fornøyde med avtalene de har fått at de ikke engang vil lekke detaljene til pressen.
27-03-2020 // 10:34
Pirelli dropper kalenderen
Det er ikke meningen å være flåsete når vi antyder at dette er et av de virkelig tydelige signalene på alvoret i COVID-19 pandemien. Pirelli har bestemt seg for å droppe neste års kalender, i stedet donerer de noen av utleggene de har til den, 100.000 euro, til kamp mot viruset. Kalenderen ble første gang utgitt i 1964.
27-03-2020 // 08:56
Tilgjengelige infos
Werkstattoffen.de heter en ny tjeneste som er et resultat av at man ikke lenger vet hvilke verksteder som er stengt og hvilke som holder åpent i Tyskland. Dette er en plattform som oppdateres kontinuerlig og som skal være meget enkel å bla seg frem i. Åpningstider og arbeid som utføres er tydelig listet. Sikkert en ide for andre virus-markeder.
27-03-2020 // 08:16
Vianor forsvinner i Tyskland
En kjent logo forsvinner i Tyskland nå. Dekkprodusenten Nokian avslutter franchise-virksomheten som har skjedd under navnet Vianor. Heretter skal man konsentrere alt rundt sitt eget dekk-merke. Det fantes 42 Nokian-forretninger i Tyskland. Fra nå av skal forhandlerne heter Nokian Authorized Dealers. 
26-03-2020 // 15:02
Ypsilon lever
For noen er det kanskje en overraskelse at Lancia fremdeles lever. I Italia selges fremdeles Ypsilon. For enda flere vil det være en enda større overraskelse at dødsdommen igjen er opphevet for en stund. Nå har nemlig Ypsilon fått den samme lett-hybrid drivlinjen som 500 og Panda. Ifølge laboratoriemålinger sparer man dermed 0,1 liter per mil.
26-03-2020 // 15:01
Limoer krymper
I fjor sank den globale markedsandelen for limousiner fra 24 til 23 prosent ifølge JATO. Totalt 18,9 millioner slike – en nedgang på 7 %. Fem-dørs kombier sank også, med 12 % til 9,25 millioner. Stasjonsvogner: minus 7 % til 2,33 millioner. Det er SUV-ene som tar de markedsandelene de andre mister.
26-03-2020 // 09:17
Tunge brenselceller fra Toyota
Nå sier Toyota at de skal utvikle brenselcelle-biler sammen med datterselskapet Hino. De første forsøkene skal baseres på den etablerte Profia modell-linjen til Hino, og hver skal få dobbelt opp av den brenselcelle-stacken som nå utvikles for neste Mirai. Det vil gi bilen en rekkevidde på 600 km. Toyota forsetter å presentere bc som det grønneste alternativet blant tilgjengelige drivlinjer.
26-03-2020 // 09:16
Advarer mot fremmede
Den tyske samferdselsminister Andreas Scheuer har advart tyske infrastruktur- og mobilitets-selskap om at svekkede posisjoner kan bety fare for at utenlandske investorer kommer inn og overtar. Men i intervjuet i Süddeutsche Zeitung sa han også at han snakker med regjeringskolleger om dette og at han skal sørge for «å avverge disse planene som kommer fra utsiden».
25-03-2020 // 16:19
Daimler beholder utbyttet
«Ingen hjelp fra Staten takk, og vi betaler utbyttet» er budskapet som Daimler-sjef Ola Källenius gir til Handelsblatt. Hjelp fra det offentlige har overhodet ikke vært diskutert, føyer han til – likviditetsmessig ligger Daimler godt an. Det er foreslått at utbyttet for i fjor skal ligge på forholdsvis beskjedne 90 cent/aksje. Etter 2018 var det fremdeles på voksne 3,25 euro.
25-03-2020 // 09:17
Arveprins kjøper aksjer
Euisun Chung er eneste sønn av Chung Mong-koo som fremdeles, på tross av at konsernet er et aksjeselskap, er «kongen av» Hyundai. Sønnen er viseformann i styret, og det skal forretningsmessige revolusjoner til dersom han ikke skal rykke opp. Nå viser en børsmelding at han nettopp har kjøpt aksjer i selskapet (og i Hyundai Mobis) for 15 millioner dollar. Derved økte han fra 1,81 til 1,86 prosent eierandel.
25-03-2020 // 09:16
Underleverandørene klager
Det er bilfabrikkenes problemer vi har hørt mest om. Nå har Arbeitsgemeinschaft Zulieferindustrie, en sammenslutning av 9.000 mellomstore underleverandører gått ut og bedt om at bilfabrikkene ikke bare lemper sine problemer over på dem. Plutselig kommer det avbestillinger og betalinger stoppes. De krever at gamle avtaler i hvert fall opprettholdes frem til 27. mars, ellers ser det mørkt ut for mange av medlemmene. «Dette greier vi ikke alene» er budskapet.
24-03-2020 // 14:42
Samarbeid Daimler-VW
Denne gang er det ikke mobilitet, men IT det dreier seg om. Det er Manager Magazine som forteller om problemer med Volkswagens nystartede CarSoftwareOrg samtidig som Daimler skal sette opp en ny software-plattform som skal kunne ta seg av både forbrenningsmotor- og el-biler og den fremtidige MMA-arkitekturen. Det er disse prosjektene man nå snakker om et samarbeide rundt, skriver bladet.
24-03-2020 // 08:55
Ny verdensmester
Godt det finnes optimister i disse tider. Innen 2025 skal Evergrande bli verdens største produsent av batterielektriske biler, med en million enheter. Det er eiendomsselskapet Evergrandes sjef Xu Jiayin som forkynner dette, gjengitt i Manager Magazin. I bunnen ligger NEVs bilene som stammer fra gamle Saab. Nå er det skrevet utviklingskontrakter med bl.a. Edag, IAV, AVL og Magna. 15 modeller er det snakk om.
24-03-2020 // 08:54
7-eren bli elektrisk
BMWs 745e finnes i plug-in hybrid versjon. Men den neste 7-eren (2022) skal også komme som full batterielektrisk utgave, bekrefter Oliver Zipse, BMW-sjefen. CO2 ligger i bunnen her også. Frem til 2023 skal BMW har 25 elektrifiserte modeller – mer enn halvparten batterielektriske. iX3, i4 og i5 pluss en 5-Serie med batterielektrisk drivlinje. Blant mange andre.
23-03-2020 // 15:12
Neste 25 >>
 
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).