UK-produksjon ned
Bilproduksjonen i Storbritannia sank med 18 % i oktober, og dermed er det akkumulerte underskuddet 33,8 prosent – det vil si at 380.000 biler har forsvunnet fra produksjonsbåndene i år. Eksporten sank enda mer enn produksjonen i oktober, og det er tydelig at nedgangen ikke bare skyldes korona, men også Brexit-skepsis.
27-11-2020 // 15:25
Uro hos Daimler
Fagforeningene hos Daimler har flekset litt muskler i det siste. Tonen virker ikke god. Nå har for eksempel Ola Källenius, sjefen, antydet at han vil flytte det kommende «Kompetansesenter Elektromobilitet» vekk fra selve sentrum i Untertürkheim, hvis det ikke blir ro i rekkene. Bråk også i lastebilseksjonen. Fagforeningene oppfordrer til «solidaritetsaksjoner» og kaller ledelsen ‘beratungsresistent’ – at den yter motstand mot gode råd.
27-11-2020 // 15:25
Tesla i særstilling
Selv om California igjen går inn i en nesten-lockdown, gjelder ikke restriksjonene på Teslas Fremont-fabrikk i Alameda country. Californias guvernør lærte vel i mai at det ikke er noe vits i å forsøke å stenge den, da holdt Musk fabrikken åpen, stikk i strid med lokale retningslinjer – uten at det medførte noen reaksjoner. Han trenger de siste ukene i år hvis han skal nå 500.000 biler i år.
27-11-2020 // 10:28
El-scooter på vei inn
Kinesiske Niu Technologies er det raskest voksende e-scooter merket i Kina, 250.000 enheter i år, har økt aksjeverdien med mer enn 400 % under pandemien. De er nå verdt mer enn $ 2 mrd. og sier de vil ekspandere i Europa ganske snart – til nå er bare 2 % av salget gått utenfor Kina. I fjor var dette markedet verdt $ 19 mrd. ifølge Grand View Research. Man regner med det vil øke til $ 42 mrd. innen 2030.
27-11-2020 // 10:27
Synkende utslipp i USA
Det sanne målet på eksosutslipp må være bruk av fossile drivstoff, og der viser det seg at Covid 19 har bidratt til en sterk nedgang i amerikansk utslipp. I uken opp til 13. november sank forbruket med 6 %, i siste uke med 10 %. I fjor var to tredeler av alle amerikanerne på veien i forbindelse med Thanksgiving, i år regner man med mindre enn en tredel.
26-11-2020 // 09:03
Store penger inn i Tier
SoftBanks Vision Fund, en av de store investorene i start-up selskapet, setter nå $ 250 mill. i Berlin-baserte Tier. Selskapet ble da verdsatt til $ 1 mrd., hvilket betyr at den passerer Lime, og blir nummer to i verdi etter Bird. Tier var et av de selskapene som fikk offisiell kjøretillatelse i Paris i sommer. Underlig at ingen mobilitetsinteresserte bilprodusenter er interessert i slike.
26-11-2020 // 09:02
Streik hos Kia
Akkurat som for ti år siden, og veldig mange ganger etter det: I denne uken skal arbeiderne hos Kia igjen streike. Nå dreier det seg både om lønn og garantier for jobbsikkerhet i forbindelse med overgangen til elektriske biler. Fagforeningene sier at siden elbiler krever 30 prosent mindre arbeidskraft vil de at mange av modulene som kjøpes utenfra skal produseres på egne samlebånd.
25-11-2020 // 09:12
Ingen Euro-7, foreløpig
Det har allerede kommet mange reaksjoner på Euro 7 utslippskravene. «Døden for forbrenningsmotorer» har vært omkvedet. – Brems litt, virket det som EU-kommisar Thierry Bertin sa i forrige uke. Forslaget vil ikke bli presentert før slutten av 2021, og det vil være krevende, men også realistisk.  Det er viktig å huske at nye CO2-krav kan komme uavhengig av utslipps-standarder.
25-11-2020 // 09:11
Jaguar vil stoppe VW-produkter
Jaguar forsøker å hindre import til USA av SUV-er fra Porsche, Audi, Lamborghini og VW, ved å påstå at de har rappet deler av de patentene som Jaguar Land Rover har sydd sin Terrain Response inn i. Saken ligger foreløpig hos International Trade Commission i USA. De kan ikke dømme eller ilegge straff, men de har myndighet til å stoppe import av produkter. I motsetning til rettsvesenet jobber de ganske raskt.
23-11-2020 // 22:12
Slutt for Morgan på tre
Project 101 var internnavnet på Morgans trehjuling før den ble lansert i 2011. Nå skal de siste produseres i løpet av 2021 og siste opplaget får spesielt utstyr og skal kalles P101. Det skal bare bygges 33 av dem, og de er allerede bortbestilt. Det er motoren som er problemet, typegodkjenningen renner ut neste år. Så kan vi vel vente på at el-versjonen endelig kommer?
23-11-2020 // 22:11
Tysk toppfart-aksept øker
Infratest, tysk meningsmåler, forteller at nå er det et flertall blant tyskerne om å innføre toppfartsgrenser på motorveiene. 59 prosent av de rundt 1000 spurte var tilhengere av en fartsgrense på 130 km/t. Dette er seks prosentenheter mer enn for et år siden. ADAC, den største tyske bilistorganisasjonen, har også snudd. Nå har de ikke lenger «grunnleggende motforestillinger.»
23-11-2020 // 08:57
Kjære Musk, overta StreetScooter
I to år har eieren, Deutsche Post, lett etter noen som kan overta den tyske elbilprodusenten StreetScooter. En lovende start-up, men de er nå i ferd med å innstille all produksjon. Nå har minst en tysk politiker skrevet til Teslasjef, Elon Musk, og bedt ham redde selskapet. Siden Berlin-utbyggingen later til å gå på skinner, har han kanskje kapasitet til det også?
23-11-2020 // 08:56
Tavares: vi må jobbe i Kina
PSA-toppen, Carlo Tavares, ser for seg en rekke sammenslutninger i bransjen i tiden fremover. Utviklingen mot elektrisk vil koste penger. Han fortalte at arbeidet med FCA/PSA gikk som det skulle, men at en av de store utfordringene ville være å bedre posisjonen i Kina der markedsandelen ligger langt under den de har i USA og Europa.
20-11-2020 // 10:27
VW investerer i Slovakia
Etter at Volkswagen ga opp Tyrkia-planene satser de tilsvarende på Slovakia. Nå skal en milliard euro investeres der, halvparten skal gå til produksjonsbåndene for den neste Passat og Superb. I dag er det først og fremst Q7 og Cayenne som bygges der. 2000 nye arbeidsplasser blir et av resultatene.
20-11-2020 // 09:18
Kina-fabrikk går under
Når vi hører at en kinesisk bilfabrikk er eid av de lokale myndighetene, er ikke det garanti for noe som helst. Nå har Brilliance søkt om kreditor-beskyttelse etter at de manglet penger til et $ 150 mill. avdrag på lån. Bedriften eies av Liaoning provinsens regjering. Pussig nok ble den delen av Brilliance som har joint venture avtale med BMW trukket ut i eget selskap like før de gikk til skifteretten.
19-11-2020 // 09:00
Winkelman, retur til Lambo
Etter at Stefano Domenicali hoppet av for å bli Formel 1-sjef, har vi ventet på ny sjef for Lamborghini. Ikke helt uventet er Stephan Winkelmann på vei tilbake til Sant’Agata Bolognese nå, samtidig som har fortsetter som sjef for Bugatti. Hans forrige periode i Lamborghini var fra 2005 til 2016. Se ikke bort fra at Lambo frigjøres fra VW-Gruppen og sendes på børs (som Ferrari) i Winkelmanns nye periode.
18-11-2020 // 15:02
Enda mer VW-el-luksus
Dagen etter at Hannover fikk «tildelt» elektriske D-segment SUV-er om noen år, kommer en melding om at VW Aero B – en elektrisk shooting brake – skal bygges i Emden ved siden av ID.4 som skal bygges over halve kloden. Space Vizzion het denne som konsept. 700 km rekkevidde.
18-11-2020 // 10:12
Nissan minus Mitsubishi
Bloomberg News forteller at Nissan tenker på å selge unna Mitsubishi. En god idé, syntes markedet, Nissan-aksjene steg med 5 %, på tross av at Nissan kom med et slags dementi. Mitsubishi regner med et underskudd på $ 3,4 milliarder for dette året – og de tapte penger lenge før pandemien kom. Nissan ville hatt god bruk for den milliarden de kunne fått for å selge en stor del av Mitsubishi.
18-11-2020 // 10:11
Mercedes & Geely, felles motor
Tyske Handelsblatt kom med en oppsiktsvekkende lekkasje: Mercedes skal samarbeide med Geely i utviklingen av en ny generasjon forbrenningsmotorer som skal brukes i hybrider. Bladet skriver at de fleste motorene skal bygges i Kina og at dette nye eksemplet på tett forhold (Geely eier 10,69 % av Daimler) vil bringe forbindelsen med Renault til opphør.
17-11-2020 // 20:40
Ghosn-saken starter
Nå har rettssaken mot Carlos Ghosn startet i Yokohama, med hovedpersonen selv, Carlos Ghosn, trygt hjemme i Libanon. Han er representert av flere advokater og nekter selvfølgelig for å ha lurt unna nesten 90 millioner dollar. Samtidig fortsetter rettssaken mot hans medanklagde, Greg Kelly, i Tokyo. Han klarte ikke å rømme, og risikerer 10 års fengsel hvis han blir dømt. 99 prosent av slike rettsaken ender med dom i Japan.
17-11-2020 // 16:57
Veiavgift i UK
The Times skriver at det er utarbeidet planer for hvordan staten skal erstatte de £ 40 milliarder de vil miste i skatter og avgifter når bilparken er blitt elektrifisert. Veiprising er selvfølgelig svaret. Spørsmålet er spesielt aktuelt nå som man venter at regjeringen vil flytte nybil-med-forbrenningsmotor-forbudet fra 2040 til 2030.
17-11-2020 // 16:57
Ikke forby forbrenning
I dag skal tyskerne ha sitt Autogipfel igjen, toppmøte mellom industri og politikk. – Dersom dere innfører EU-7 normen, vil EU-Kommisjonen i realiteten ha forbudt forbrenningsmotorer fra 2025, er industriens budskap. Og føyer til at alle vet selvfølgelig at 100 % batteri-drift vil være umulig til den tid.
17-11-2020 // 08:59
Børsen går opp
STOXX Europe 600 Automobiles & Parts følger 13 børsnoterte selskaper, og nå nærmer indexen seg 400. Det vil si at den er i nærheten av det høyeste vi har sett de siste 52 ukene og har løftet seg fra 195 som den var på i midten av mars i år. Bare den siste uken har den økt seks prosent.
17-11-2020 // 08:58
Økende verdi etter Covid 19
En kinesisk produsent av elektriske scootere, Niu, har sett aksjekursen øke med 400 % på ganske kort tid. Produktet møter sterkt økende etterspørsel på grunn av behovet for sosial avstand. Aksjene er notert på Nasdaq, og nå skal produktet eksporteres til Europa og USA.
16-11-2020 // 16:39
Daimler må krympe
– Om fem år vil Daimler være et mindre selskap enn det er i dag, sa sjefen, Ola Källenius til Reuters. Nye drivlinjer, et helt annet industrielt fotavtrykk og færre medarbeidere regnet han med. Intektene vil komme fra software-baserte tjenester, samtidig som Mercedes-Benz vil forsøke å omdefinere luksus i en tid der alt dreier seg om elektriske og selvkjørende biler, spådde han.
16-11-2020 // 09:18
Neste 25 >>