Bremsen på i Nederland
Med «Regjeringskretser» som kilder skriver nederlandske medier at det er bestemt at toppfarten på motorveiene i landet nå skal ned til 100 km/t. Dersom du fortsatt ønsker å bevege deg med 130 som toppfart må du legge turen til mellom kl. 19 og 06. Grunnen til begrensningen skal være utslipp av skadelig eksos.
18-11-2019 // 14:39
God VW-oktober
I oktober løftet Volkswagen-salget seg merkbart. Med 562.200 biler endte de 8,8 prosent over fjoråret. Spesielt var fabrikken fornøyd med de krevende markedene i Kina (opp 7,5 %) og Europa der økningen var på lystige 23,4 %. Men forklaringen er grei: VW underleverte i fjor på grunn av WLTP-hikk. Fremdeles ligger merket 1,2 % bak 2018, men en oktober til, så er de på pluss.
16-11-2019 // 13:25
Tokyo mot strømmen
Årets bilutstilling i Tokyo var åpenbart litt mer spennende enn «en tur i parken i Tønsberg» allikevel. Da dørene stengte hadde det vært 1,3 millioner besøkende innom. Man er et stykke unna 90-årene, da to millioner var vanlig, men det er allikevel et spennende resultat: de siste årene har besøkstallet sunket jevnt og trutt. Den siste Frankfurt-utstillingen samlet 560.000 – en nedgang på 31 %. 
15-11-2019 // 09:38
Det blir en ny Mustang
Ford har i dag avslørt navnet på sin kommende el-SUV som på forhånd er annonsert å ha mye til felles med Mustang. Vel, navnet blir i alle fall likt, den skal hete Mustang Mach-E. Vi har studert bilen på nært hold og pratet med ekspertisen, men får ikke lov å fortelle mer før den offisielle avdukingen som skjer natt til mandag. Da er bilen også på plass i Oslo for en lukket visning til presse og interessenter.
14-11-2019 // 20:32
Peugeot skal på banen igjen
Peugeot Sport har annonsert at de vil tilbake til Le Mans og WEC mesterskapet når de nye reglene trer i kraft fra 2022/23-sesongen. Da skal dagens LMP1-prototyper erstattes med superbiler basert på produksjonsmodeller. Den franske løven har stolte tradisjoner fra Le Mans – blant annet med seier i 24-timersløpet i 2009. Andre som har meldt sin interesse for den nye kategorien er Toyota og Aston Martin.
14-11-2019 // 15:53
Tesla til Berlin
Det var da han skulle motta «Gullrattet» fra AutoBild at Elon Musk benyttet podiet til å fortelle at han skulle legge Europa-fabrikken sin til Tyskland. Og til den minst bilbyggende delen av Tyskland overhodet: Berlin. Han er bare så vidt ferdig med Shanghai, men tempoet hans indikerer at tysk produksjon (sannsynligvis av 3 og Y) kan starte i 2021. Det ligger visst en batterifabrikk i pakka også.
14-11-2019 // 15:12
Realistisk fra Daimler
Det var to hovedbudskap da Daimlersjef Ola Källenius møtte investorer i London: 1) Kutte personalkost med € 1,4 mrd. – det vil si 10 % av ledere rundt i verden, og 2) at tøffe utslippsregler vil ha meget stor virkning på inntjeningen i 2020 og 2021. Han føyde til at Daimler lå dårlig an m.h.t. flåtemålet på 95 g/km. Deres biler ligger på «rundt» 138 g. Han var realistisk på andre områder også: -Vi har regnet om igjen på den mulige forretningsmodellen med å drive en flåte med selvkjørende biler, sa han. -Å utvikle biler som kan manøvrere i byområder uten hjelp fra en fører har vist seg vanskeligere enn våre ingeniører hadde sett for seg. -Det har skjedd en liten virkelighets-sjekk her, sa han. -Teknologien vil nok heller bli brukt i lastebiler for å hjelpe transportører på lange motorvei-strekninger, var budskapet. Markedet reagerte med et forsiktig kursfall på 3 %.
14-11-2019 // 14:01
Fortsatt nedgang for Aston Martin
Etter tredje kvartal måtte Aston Martin rapportere et tap på £ 13,5 mill. Omsetningen hadde sunket med 11 % til £ 250 mill. etter at antall utleverte biler hadde sunket med 16 %. Aksjekursen økte faktisk, fordi resultatet var bedre enn fryktet. Så langt i år har selskapet tapt £ 92 mill. I samme periode i fjor gikk de £ 24 mill. i overskudd. Veldig meget henger på den nye DBX som lanseres den 20. november.                    
14-11-2019 // 12:52
Nye stjernesmell
Euro NCAP har publisert resultatene fra fire nye kollisjonstester. De tre SUV-ene Mazda CX-30, Mercedes GLB og Ford Explorer oppnår alle de maksimale fem stjerner. Organisasjonen fremhever spesielt Mazda som er best i denne runden og topper listen over biler som er testet etter 2018/19-protokollen. Opel Corsa mangler ett fattig poeng på å få fem stjerner og må derfor, som sin nære slektning Peugeot 208, nøye seg med fire. Du finner detaljene her hos EuroNCAP
13-11-2019 // 11:53
Nye krav til nye biler
Nå har EU vedtatt nye krav til nye biler. Blant annet skal alkolås være obligatorisk (der forsvant et viktig tilbehør-salg) og en rekke assistentsystemer som skal kompensere for trøtte og uoppmerksomme førere må følge med bilen. En «black box» som registrerer ulykkesdata hører også med. Bestemmelsene skal gjelde fra 2022.
12-11-2019 // 09:28
Tavares beholder alle merkene
I et intervju sa Carlos Tavares, PSA-sjefen, at dersom det ble noe av sammenslutningen med FCA, ser han ingen grunn for at han skulle skrote noen merker. PSA selger personbiler under fem merkenavn, FiatChrysler under ni! Han sa også at selskapene kunne spare milliarder av euro ved en sammenslutning – uten å stenge fabrikker. Men noe løfte om ikke kutte arbeidsplasser gir han ikke.
12-11-2019 // 09:27
Elektrisk fra Lexus
På den kommende bilutstillingen i kinesiske Guangzhou skal Lexus avduke sin første elbil på åpningsdagen 22/11. Ifølge Toyotas luksusmerke er bilen spesielt utformet for Kina og Europa. Om den følger i fotsporene til konseptet som debuterte i Tokyo forrige måned, snakker vi stort og luksuriøst.
11-11-2019 // 09:57
Daimler skal kutte
Süddeutsche Zeitung fortalte at et brev fra toppledelsen i Daimler gjør runden i organisasjonen nå. Der skal toppsjefen, Ola Källenius, ha sagt at de må kutte 1.100 lederstillinger over hele verden – det vil si ca. 10 % av management. Daimler har ikke kommentert meldingen, men viser til informasjoner som blir lagt frem når selskapet har sin Capital Market Day torsdag denne uken 
11-11-2019 // 09:15
Tysk opp (og ned) i USA
BMW økte USA-salget sitt med nesten 10 %, til 35.500 biler i september. Daimler nøyde seg med pluss 1,2 %. Audi slo til med pluss 19 % (men akkumulert 3 % bak) og Porsche la på seg 13 % i måneden. Men Volkswagen som gikk tilbake i september fortsatte den turen. 28.000 er 3,2 % ned. Akkumulert kan man se tilbake på et bra første halvår, og bokføre 3,7 % pluss så langt i år.
07-11-2019 // 09:57
Pluss i Tyskland
I Tyskland endte personbilsalget i oktober på 285.000. Det er 13 % over fjoråret, men den gangen var det en del WLTP-hikk i leveransekjeden. Det er allikevel et høyt tall – det største siden vrakpremieåret 2008. Så langt er det utlevert litt over tre millioner biler i Tyskland i år. Det er en vekst på 3,4 %. Elbiler økte forresten med nesten 50 %, til 4.979 biler.
06-11-2019 // 16:02
Større elbilstøtte
Samtidig som Angela Merkel var med på å åpne ID3-fabrikken snakker regjeringen om å øke kontanttilskuddet for elbiler (under 40.000 euro) fra fire til seks tusen euro. Til nå er ca. 200 av de 600 millionene som er stilt til rådighet brukt. Dessuten lovte Merkel 3,5 milliarder euro til bygging av ladepunkter de neste par årene.
06-11-2019 // 10:02
Seddeltrykkeri i Maranello
Ferrari regner med en margin på 34 % i år, og Q3 tallene viste at det er innen rekkevidde. Samtidig økte de prognosene for 2019 både når det gjelder omsetning (3,7 milliarder euro) og inntjening. Både 8- og 12-sylindrede biler har økt, med rundt 8 % i begge kategoriene, og det gjorde aksjekursen også: med 7,4 %. Det blir vist en ny Ferrari-modell i Roma neste uke.
06-11-2019 // 10:01
Audi kutter prognosene
Audi har problemet med å få opp turtallet. Tredje kvartal endte med 451.000 utleveringer, 8000 færre enn i fjor. Omsetningen sank med en halv milliard til 12,6 milliarder euro, men denne nedgangen skyldes en ny måte å føre bøkene på. Nå sier også finans-sjefen, Alexander Seitz, at årets utleveringsvolum bare så vidt vil ligge over det ganske svake 2018. «2019 blir intet rekordår», sier han.
04-11-2019 // 16:06
Nei til Tyrkia
Volkswagen har foreløpig lagt planene om € 1,5 mrd. (og 4.000 arbeidsplasser og 300.000 biler/år) investering i Tyrkia på is. Men nå går bedriftsforsamlingens mektige leder, Bernd Osterloh, ut og sier at så lenge Tyrkia forsøker å fremme sin politikk ved hjelp av våpen, blir det ikke noen VW-fabrikk i det landet. Dette ifølge Bloomberg.  Det er ikke lagt frem noe som tyder på at VW har en plan B.
04-11-2019 // 11:48
Elbilsalget sank i Q3
PWC kan fortelle at det globale elbilsalget sank i årets tredje kvartal. Ikke med mye, med 2,8 prosent – til 312.573 enheter. Men elbilsalget skal jo ikke synke – dette er første gang siden 2014 man opplever det. Plug-in-hybrider har forresten sunket enda mer – med 23,8 %, til 103.000. Bortfall av incentiver i Kina og skikkelig nedgang i USA trekkes frem som årsaker.
03-11-2019 // 10:46
Pinlig Bentley-tap
En familiebedrift i Manchester måtte helt til Høyesterett for å få en dom på at de skal få fortsette å selge produkter fra sitt mer enn 50 år gamle Bentley Clothing firma. Bilfabrikken hadde forsøkt å slette klesprodusentens merkevare og kommet med feilaktige påstander om rettighetene til opphavsrettigheter. Bilprodusenten må også slutte å selge enkelte typer livssstil-plagg i England. Pinlig.
03-11-2019 // 10:45
Tesla-salget synker
Først offentliggjorde Tesla økonomiske resultater etter Q3, og aksjekursen steg. Nå forteller de om omsetningen i samme periode. Den sank. Med hele 40 % i USA der X og S blir stadig mindre etterspurt. Men i Kina økte omsetningen så massivt at samlet omsetning for tredje kvartal bare falt med åtte prosent. Børsen reagerte avmålt: minus tre prosent.
02-11-2019 // 11:27
VW med eget robotselskap
VWAT er nettopp etablert. Det skal ha base i Wolfsburg, men filial i Silicon Valley. Navnet betyr Volkswagen Autonomy, ledes av tidligere Apple-ingeniør Alexander Hitzinger, og selskapet skal selvfølgelig lene seg mye på algoritmeutvikleren Argo AI der Volkswagen har kjøpt seg inn sammen med Ford. Første prosjekt blir en autonom (nivå 4) ID Buzz sammen med VW Nyttekjøretøy.
02-11-2019 // 11:27
Byton med hybrid-distribusjon
Andreas Schaaf, ex BMW og Cadillac, later til å seile opp som Bytons ansikt utad. Han forteller nå at når bilen rulles ut i Europa i midten av 2021 (!) vil digitale kanaler være like viktige som analoge. Og for Byton (som visstnok jobber med Hedin om avtale for Norge) er det viktig å slå fast at partnerne har samme mindset som dem og virkelig kan tenke nytt. «De behøver med andre ord ikke komme fra bilbransjen», føyer han til.
31-10-2019 // 09:09
Renault med volum-elbil
Engelske Autocar forteller at Renault planlegger å hente sin City K-ZE til Europa. Den bygges i dag i og for Kina, og må nok modifiseres mht. utstyr og batterikapasitet. Men i Kina koster den under 100.000 kroner. Den har med andre ord muligheter til å bli en virkelig volum-modell på urbane europeiske elbilmarkeder. Om den kommer som Renault eller Dacia blir det ikke sagt noe om.
30-10-2019 // 16:21
Neste 25 >>