Suzuki-sjefen (91) trekker seg litt tilbake
Osamu Suzuki er en av bransjens tøffeste. Som sjef for Suzuki-fabrikken (ikke noe familiebånd, Suzuki er like vanlig som Olsen) gjorde han en kryssavtale med VW i 2009. 21 måneder etter forlangte han en skilsmissen, og det på en måte som gjorde de mange ganger større tyskerne direkte forlegne. Nå forteller 91-åringen at siden leder-kursen er lagt frem til 2050, skal han trekke seg – litt – og bli ‘senior advisor’.
26-02-2021 // 10:16
Angela når millionen
Angela Merkel ville ha en million elektrifiserte biler på tyske veier. Det får hun. Riktignok ikke i tide til 2020, som hun ba om, men i hvert fall før hun går av i september. Det er 600.000 av dem i dag, og med årets prognose på 465.000 elbiler vil hun i hvert fall være ganske nære i slutten av september.
25-02-2021 // 12:33
Betinget nei til autonomi
Siden Tyskland skal slippe fri automomi, Nivå 4, på spesielle områder om noen uker, har Automobilwoche fått meningsforskere til å spørre bilister om deres synspunkt. 36 % sier flott, 52 % er negative og 12 % vet ikke riktig. De under 39 år er mer positive: der sier flertallet ja. Hos de over 64 er det bare 25 % positive. Hvor lenge er det siden de fleste sa NEI! til spørsmål om automatgir?
25-02-2021 // 12:32
Dobling av Cupra
Da SEAT-sjefen, Wayne Griffiths, presenterte den nye Cupra Born forleden, sa han at han regnet med at det nye merket ville doble volumet sitt i år. Opp fra fjorårets 27.000 (hvorav Formentor, den eneste virkelig unike Cupraen, solgte litt over 5.000). På sikt ser han for seg at Cupra vil representere cirka 10 prosent av det samlede Seat-volumet. I fjor solgte Seat 27 biler i Norge – pluss 939 elektriske mii.
24-02-2021 // 14:36
Bugatti til Kroatia?
I et intervju med Automobilwoche sa Porsche-sjefen, Oliver Blume, at Bugatti ville kunne passe bra sammen med Rimac. Og dermed blusset selvfølgelig spekulasjonene opp igjen, om Kroatia-underet, Rimac, kanskje skulle overta Bugatti. Porsche eier allerede 15 % av Rimac. Mer spennende er kanskje ryktene om at VW sender Porsche på børs slik Fiat gjorde med Ferrari.
24-02-2021 // 09:33
Stopp for engelsk brukt
Som kjent gikk nybilsalget i Storbritannia skikkelig tilbake i fjor. 1.631.000 biler var en nedgang på nesten 30 % i forhold til 2019. Nå kommer tall som viser at tilsvarende skjedde med brukt. En reduksjon på 15 %, til 6.753.000 biler. 1.182,000 biler færre enn året før.
23-02-2021 // 16:58
Lancia lever
Det var en overraskelse at Luca Napolitano skulle bli Lancia-sjef i den nye Stellantis-organisasjonen. «Merkevaren skal plasseres sammen med DS og Alfa», sa han, «og jeg har mengder av ideer om hva vi skal gjøre. Det er 75 % kvinner blant de kundene som kjøper biler under 4 meter, av dem skifter 10 prosent bil hvert år. Og halvparten av dem er trofaste mot Lancia. Vi kaster ikke fra oss en slik arv», lovte han.
23-02-2021 // 16:57
Svevestøv overtar for N02
Målestasjoner i tyske storbyer viste at grenseverdiene bare ble nådd ved 3-4 % av alle målestasjonene. I 2019 var tallet 21 %. Mindre trafikk er blant forklaringene. Men man er bekymret for svevestøv-verdiene som riktignok holdt seg innenfor grensene, men de er 20 år gamle. Svevestøv er ikke i samme grad som NO2 forårsaket av trafikk, derfor så man ingen nedgang i fjor.
20-02-2021 // 11:34
ADAC merket Korona
I Tyskland hadde ADAC 3,4 millioner utrykninger i fjor, 10 prosent færre enn vanlig. «Mindre trafikk, mindre uhell» forteller de. Fremdeles er batterier hovedårsak (46 %), men i fjor hadde denne andelen økt. Årsaken der var også Korona. Bilene sto ubrukt i lengre perioder enn vanlig, og batteriene ble ikke ladet opp like ofte. Motor (16 %) og styring/opphengning (14 %) var det mindre av.
19-02-2021 // 16:21
Porsche bygger drivstoff
Frank Walliser, Porsches motorsport-sjef, forteller at nå skal de formalisere et samarbeid de har hatt med en rekke energiselskaper, og bygge en egen fabrikk for syntetisk drivstoff. Den skal ligge i Sør-Amerika (Chile?), produsere 55 millioner liter i 2024 og ti ganger så mye i 2026. Poenget er CO2-nøytralt, mindre NOx, mindre partikler, og skal kunne brukes på alle biler (Porscher) uten at det går ut over effekten.
19-02-2021 // 10:13
Muskelbiler fra Peugeot Sport
Nå kommer Peugeot Sports spesialutgaver av 508 til Norge. Du kan velge mellom to karosseriformer, 5-dørs kombi eller stasjonsvogn. Prisene starter på kr 584.900. Du finner tekniske data og priser i vår nybildatabase
18-02-2021 // 15:45
Bestillingsklar Santa Fe
Hyundai Norge åpner nå for bestilling av nye Santa Fe plug-in hybrid. Bilen kommer som standard med 7 seter og mekaniske firehjulsdrift, og prisene starter på 639.000 kroner. Du kan sjekke priser og tekniske data i vår nybildatabase
18-02-2021 // 12:55
Chip-konsekvenser verre enn ventet
Mangelen på chips vil resultere i et produksjonstap på en million biler i første kvartal, skriver IHS Markit – og øker da en tidligere prognose vesentlig. Ingen syns veldig synd på bilfabrikkene. «De har sovnet bak rattet» sier noen. BMO Research viser hvordan selskaper som Apple har økt sine reserver, mens bilfabrikkene kjører på just-in-time leveringer og faktisk reduserte ordremengden i november.
18-02-2021 // 08:59
Nytt liv i Lucid
Det har vært stille rundt Lucid i det siste, elSuperbilen som noen tidligere Tesla-folk står bak, og som viste sin Lucid Air i New York for fire år siden. Men nå fortelles det at et såkalt SPAC-selskap skal fusjonere med dem for å ta dem på børs. Ingen snau verdiansettelse på dette prosjektet heller: 10 milliarder dollar.
18-02-2021 // 08:58
Toyota begeistrer
Ikke bare har Toyota klatret opp på VM-plassen igjen, deres økonomiske resultater fortsetter også å overraske. I tredje kvartal, ut desember (avvikende regnskapsår) klatret driftsresultatet til 7,8 mrd. euro, det betyr en margin på 7,7 % og nærmer seg igjen det man gikk ut av 2019-året med (8,9 %). Toyota regner nå med 10,94 mill. i dette regnskapsåret – 3,3 % mer enn de opprinnelige prognosene.
17-02-2021 // 10:04
Ulik nedgang
Tyske Dataforce har splittet nedgang i januar-registreringene i Tyskland. Totalt var nedgangen på 31 %, men nedgangen hos privatkunder var på hele 37,2 %. Og siden kundene uteble sank behovet for dags-registrerte biler også, den gruppen sank med 34,9 %. Produsentene selv tok ut 24,7 % færre biler, mens salg til bilutleie sank med 50,8 %. Men firmakundeandelen sank «bare» med 16 %.
17-02-2021 // 10:04
Runde tall fra Mercedes
Mercedes-Benz har hatt en opptelling og kommet til at de har produsert 50 millioner biler på de siste 75 årene. Hvis du teller 75 år bakover vil du finne ut at vi kommer til 1946 – det er altså snakk om produksjonen etter krigen. Bil nr. 50 mill. ble selvfølgelig en S-Klasse med det uekte Maybach-navnet på, i to farger. Svart og sølv.
17-02-2021 // 09:03
Apple økte autonom-flåten
Apple, som altså ikke fikk Hyundai til å bygge bilene sine, økte sin autonom-flåte til 30 biler i fjor. De kjørte til sammen 30.000 km, og sikkerhetsføreren måtte gripe inn 130 ganger. Dette fremgår av en rapport fra transportmyndighetene i California. Bilene de bruker er ombygde Lexus. De som kjørte lengst autonomt i CAL i fjor var GMs Cruise, med 1,2 mill. km, og førerinngrep bare 27 ganger.
17-02-2021 // 09:02
Elektrisk XJ droppet
I september tok Thierry Bolloré (ex-Renault) over som CEO hos Jaguar Land Rover. I går kom han med sin regjeringserklæring. «Moderne luksus», er et slagord. Diesel ut fra 2026, forbrenning ut i løpet av 15 år. Jaguar et rent elbilmerke fra 2025, men det mest radikale var at den helektriske XJ som skulle vises til sommeren, nå er droppet fullstendig. Norske forhandlere jubler ikke.
16-02-2021 // 09:46
Baby Tesla fra Kina
Tom Zhu som styrer Tesla-virksomheten i Kina, har bekreftet at det skal komme en «Baby Tesla» fra fabrikken i Shanghai, men den skal selges over hele verden. Pris ca. € 20.000. Den utvikles på forsøksavdelingen i Shanghai nå og vil være produksjonsklar rett på andre siden av årsskiftet. Det er snakk om radikale linjer – ikke så fjernt fra Cybertruck.
16-02-2021 // 09:45
Utseende spiller ingen rolle
En stor tysk undersøkelse viser at potensielle elbilkunder er null interessert i hvordan bilen skal se ut. Det er et poeng for bare 4 % av dem. Det som betyr noe er rekkevidde (58 %), pris/ytelse (50 %), og ladetid (43 %). En rekkevidde på 500 km er ideelt, bare 1,6 % sier at dagens rekkevidde-tilbud er tilstrekkelig. Undersøkelsen er gjort av YouGov på bestilling av bilhandelportalen mobile.de.
15-02-2021 // 08:58
Maskeplikt i bilen
ADAC forstår at det kan bli plikt å ta med maske i bil, akkurat som refleksvest. Men at kravet skal gjelde også etter pandemien er de kritiske til. Det er det tyske samferdselsdepartementet som nå forsøker å få med en slik endring i neste revisjon av forskriftene. Det er også snakk om et gebyr på € 15 hvis du ikke har det med.
14-02-2021 // 12:28
Diesel og Otto er ikke døde
Den tidligere Volkswagen-toppen Matthias Müller kaster seg inn i valgkampen i Baden-Württemberg og sier at forbrenningsmotorer slett ikke er døde. Han tenker ikke bare på arbeidsplasser, men også på de 30-40 mill. bilene som skal rulle på tyske veier etter grøntskiftet i 2030. «Gi dem syntetiske drivstoff, så kan de sågar bidra til å få det totale utslippet ned», sier han.
14-02-2021 // 12:27
Fiesta får dødsdom
Ford sier at det er i Köln de skal bygge sin globale elektriske småbil som baseres på MEB modul-plattformen fra Volkswagen. Dette blir den første volum-elbilen fra Ford, og siden Köln i prinsippet er Fiesta-fabrikk nå betyr det at den må forsvinne når MEB-en rykker inn. Man regner med at den siste forbrenningsmotorbilen forlater båndet der i 2024.
12-02-2021 // 14:27
Møkkete penger hos Tesla
Det har vakt en viss oppsikt at Tesla kjøpte bitcoins for 1,5 milliarder dollar. Men vi har ikke sett noen forklaring på hva miljøforkjemperen Elon Musk akter å gjøre med bitcoins karbonavtrykk. Bitcoins ‘produseres’ ved at tunge datamaskiner konkurrer mot hverandre. Og det krever energi – ofte olje- eller kullfyrt. På nivå med Nederland i 2019 sier en rapport fra Universitetet i Cambridge.
12-02-2021 // 14:26
Neste 25 >>