Lada-suksess hjemme

Mens Lada Norge i hvert fall ikke importerer Lada for tiden, er merket en kjempesuksess på hjemmemarkedet. 680.000 skal bygges og selges der i år.

Publisert

Begge disse modellene bygges fremdeles, på et anlegg som for lengst er nedskrevet, på utstyr som har fremstilt til sammen 19 millioner biler siden 1970. Når vi tilføyer at bilene i dag inneholder importerte deler til en verdi av 130 dollars (for bare to år siden var denne summen oppe i 400 dollars) sier det seg selv at dette blir ganske billig.

Og det er nettopp det som er årsaken til den sterke salgsfremgangen. I fjor gikk forteppet ned for jappetiden i Russland, og dermed gikk teppet opp for en ny Klondyke-periode i Togliatti. 26.000 arbeidere bygger disse bilene i to skift, de tjener ca. 500 kroner måneden hvilket anses som respektabelt.

Når bilene er ute på markedet koster en Lada 1600 ca. 18.000 kroner og en Samara er oppe i 40.000. Og selges som aldri før. Opel har vært en partner med disse folkene i mange år nå, men 20.000 Astra pr. år er plutselig blitt ganske uinteressant.

Av Jon Winding-Sørensen

Powered by Labrador CMS