Et Genevefritt alternativ

Vi har intet i mot bilutstillinger, og la gå at Geneve kanskje er den viktigste av dem alle. Det burde være nok å se dekningen i andre medier, bokstavelig talt.

Publisert

Ugland til Eik: Logisk ressurs-bruk Richard Waitz hadde med bil-hodet sitt da han tok jobben som administrerende direktør for Fiat/Daewoo-importørene. Han så at det bare var tre muligheter; konk, ryddig avvikling, samarbeide.

Gledelig samarbeide
Nå som Ugland-virksomheten flytter inn hos Mitsubishi-importøren, sies det selvfølgelig at dette er et nødvendig og gledelig samarbeide, til nytte for begge parter. Realiteten er vel at Ugland-system kaster kortene og håper å få litt igjen for alle pengene som har gått med i de eventyrlige 10 årene dette var vart.

50/50-selskap
Sammen med MotorGruppen (ved Trans Motor, som startet som British Leyland-agent, men som nå pusher Galloper) er det dannet et 50/50-selskap med Ugland-selskapet MotorInvest AS. Der skal Richard Waitz være leder, og han får med seg noen nøkkelpersoner fra dagens to importør-selskaper. Dette selskapet skal utelukkende drive med import. Markedsføring, og spesielt ettermarked, skal i stor grad (utelukkende?) overlates til MotorForum-kjeden og andre Mitsubishi-forhandlere.

Gunnar Eik har drevet en imponerende virksomhet for å få flyttet inntekter og merverdi ut i forhandlerleddet. Det er med andre ord mye som tyder på at her blir det lite tilbake på importsiden, at det er detalj som skal tjene kroner.

Hva blir da igjen på Ugland? Ikke vet vi, men et særdeles ryddig ettermæle er helt sikkert både viktig, og ganske fortjent (også de ni egne forretningene får en styrt avvikling – de kunne sikkert vært slått konkurs hver eneste en). Sannsynligvis ligger det også årvisse bidrag fra importdriften i denne pakka, uansett hva den reelle forretningen bidrar med. Kall det gjerne Management-fee, eller nedbetaling på høyt oppskrevet Good Will, eller hvordan man ordrer slikt.

Det som er viktig er at dette er et av de mest logiske ekte-skapene i bransjen. Vi står foran et opphør av Gruppe-unntak, med større konkurranse på forhandlergulvet der merker helt sikkert vil bli blandet. Vi har en importør som ikke har noe distribusjonssystem men som har meget spennende og riktige produkter, vi har en annen importør som har distribusjon, IT og strategi så det holder, men som er bundet opp mot en valuta, og en produsent med ikke verdens mest spennende utvalg.

Dette MÅ gå bra.
(En liten historisk note til slutt. Fire ringer er sluttet. I eldgamle dager kjørte Gustav Thrane Steen, bestefar til en av dagens styreformenn i Motor Gruppen (Holding) AS, Fiater like fort som han solgte dem. For ikke fullt så lenge siden var Mitsubishi og Fiat nære konkurrenter, hadde den ene 4 prosent fikk den andre 4 prosent. Og på den tiden Norsk Auto gikk overende satt Morten Garmann (viseformann i dagens styre) som styremedlem både hos Fiat og Mitsubishi. Og sist: Axel Gulbranson er vel den i bransjen som best kan imitere låten på Abarth-trimmede Fiat 600 som han i sin tid kjørte løp med. Fort! Så Fiat kommer tilbake til gamle venner).

Powered by Labrador CMS