BMW : BMWs steering-by-nesten-wire - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
BMWs steering-by-nesten-wire
Elektronisk styring begynner å bli topptema nå. Det er moderne, fremskrittsrettet og bra. ”Vel”, sier BMW, ”la oss se om vi ikke finner noe midt i mellom.”
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
Jeg tror MG-F var den første produksjonsbilen jeg kjørte med elektrisk styring. Der var det ikke snakk om noe steer by wire, men nærmest en servo som gjorde det enda enklere enn vanlig å få frem en ønsket styringsfølelse. Så er systemet utviklet, i dag finner du det på alt nytt, fra C3 Citroën til store Mercedeser. Og utviklet så langt at det ikke lenger er annen forbindelse mellom ratt og forhjul enn et par kabler der noen stakkars elektroner fyker frem og tilbake.

”Ikke optimalt”, sier BMW, ”vi vil fremdeles ha en fast, mekanisk forbindelse mellom ratt og hjul, selv om det skaper problemer for plassbehov og selv om det ikke høres særlig fremskrittvennlig ut”.

BMW vil selvfølgelig også oppnå det samme som er grunntanken ved elektronisk styreassistanse. Styreutslag som er avhengig av fart og føre. Direkte og presis, men ikke så direkte at du ikke kan nyse uten å kjøre av veien, og så sløv som er nødvendig for at du skal orke å lommeparkere dine 2,5 tonn skal den bare være under 3 km/t.

Slike varierende oppgaver er selvfølgelig elektronikken en mester til å løse, med sine tre-dimensjonale styringskart og med følere som hele tiden forteller nøyaktig hvor på dette kartet du er, og hvor styrefølelsen skal legge seg da.

”Men det kan vi oppnå allikevel, med vår Aktive Styring” sier BMW. Og presenterer en enkel løsning der alt skjer mekanisk ned til tannstangen – eller hva det er BMW bruker. Der overtar computeren og elektromotorene. De bruker signalene dine, men filtrerer dem mot informasjoner om fart og føre og veiens standard og oversetter dem til passende styreutslag. Den er også koblet opp mot DSC’en, BMWs stabiliseringssystem, slik at de to kan samarbeide ved for eksempel voldsom sidevind. Samtidig er det en trinnløs servo som hjelper deg slik at du alltid bruker den kraften som passer deg på å dra kringla.

På denne måte, sier BMW, får man det beste av begge verdener. Men hovedpoenget er at det fremdeles er du som styrer – rattet er ikke (i overført betydning) tatt ut av hendene dine.

Muligens vil systemet bli å finne allerede på E 60, kodenavnet på den nye 5-serien som kommer i annet kvartal neste år. Men også BMW innrømmer at dette bare blir en mellomstasjon. For de jobber også med et rent drive-by-wire system, de synes bare ikke dagens er gode nok enda. Så til E 90 og de følgende, fra 2005 og utover, får vi nok ren elektronikk også. Men da av fjerde eller femte generasjon.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: