Smart : Nye Smart underveis - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nye Smart underveis
I Daimlerchrysler-sammenheng hendte det meget i Berlin denne week-enden. Først ble verdens første Maybach-sentrum åpnet. Dagen etter ble de to-eggede Smart-tvillingene presentert. Du kan trygt si at her viste Daimlerchrysler frem både bunn og topp.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
Maybach-åpningen var selvfølgelig spektakulær med 400 gjester fra den tyske hovedstads toppsjikt. 25 slike Maybach Sentra skal åpnes rundt omkring i verden, i realiteten er det en bilforretning vi snakker om, men alt Maybach er selvfølgelig litt finere enn det vi er vant til, til daglig.

Smart bygger forresten også ut sine service- og shopping-sentra. Fra dagens 106 punkter i Tyskland skal nettet utvides til 115 salgssteder og ytterligere 72 nye servicepunkter. Målet er at en Smart-kjører aldri skal ha mer enn 30 minutter til et service-sted, og max 40 minutter til et salgspunkt. Utbyggingen skyldes, fortelles det, det økende salgstallet som krever større verkstedkapasitet, og den økende bruktbilvirksomheten hos Smart-forhandelerne. Pluss det økende modellprogrammet.

Roadster og Roadster Coupé
Og det kjenner vi altså litt til nå. Ikke ulik prototypen vi traff på Frankfurtutstillingen i fjor, fremstår de to nye modellene. Roadster og Roadster Coupé heter de to modellene, som vel egentlig er ganske like, bortsett fra at RC har en skikkelig hard top, mens Roadsteren har et elektrisk betjent stofftak. Dette gir litt forskjell i bagasjeromvolum, der RC har det største fordi der er det ikke noe tak som skal senkes ned blant bager eller kofferter. Skal du stue vekk det taket legger du det under panseret, der det nesten ikke er noe plass til andre ting i det hele tatt.

La oss være enige om at Smarten vel er litt mer relevant enn Maybach. 790 kg. tomvekt, den kjente tresylindrede motoren på 82 hester og 110 Nm, og 2 seter – det høres ut som skikkelig moro i gammel Austin Frogeye Healey Sprite forstand. 0-100 på rundt 11 sekunder og ca. 180 km/t i toppfart er heller ikke akkurat verdier man skryter av blant tøffe venner på brygga, men så er da ikke et forbruk på 0,55 l/mil noen særlig belastning heller, verken for lommebok eller miljø.

Hvor brukbar den er aner vi selvfølgelig ikke, og om den er akkurat like lite komfortabel som den opprinnelige Smart’em aner vi heller ikke. Men lett vekt, det samme hærlige klikk-klakk gearskiftet – opp og ned seks trinn, masse turtall og god låt - dessuten vind i håret og fluer på tenna – vi kan nesten ikke vente. Parisutstillingen blir debut-scenen, men i salg kommer den ikke før i april – klar til påskesolen.

Den skal koste ca. 15.000 Euro, og de av dere som går rett til Tollvesenets kalkulator for å finne ut hvor dyr den blir må notere følgende nøkkelverdier: 698 ccm, 790 kg og 60 kW. Eller vent til den blir importert, Smart Norge A/S er for lengst registrert, Bertel O. Steen er snart klar. La det også være presisert at dette er bare en mellom-modell mens vi venter på neste mann. Den blir seriøs, Mitsubishi-basert konstruksjon og full fire-seter. En gang i 2004, sannsynligvis.

Les også: smart tema for variasjoner

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: