Fransk Porsche-Porsche - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Fransk Porsche-Porsche
For Porsche-entusiastene er fremdeles gamle 356 den ekte Porschen. Og jommen har ikke et firma i Frankrike blåst liv i den igjen. Replica, selvfølgelig, men i harmoni med originalen og absolutt nydelig gjort. Og så har de bygget sitt eget utropstegn på toppen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
På den måten er Paris den mest praktfulle bilutstillingen i verden. Den fyller en rekke haller, så det er alltid et hjørne du ikke har nådd bort til. Dessuten vet du at når du har sett alt, kan du virkelige begynne å se deg om, for det er da du begynner å oppdage sukkertøyet.

Et gulv fullt av gamle Porscher for eksempel. Så viser det seg at selskapet heter PGO Automobiles, og ligger så bortgjemt at selv Michelins veiplanlegger har problemer med å stake ut korteste veien dit, uansett hvor jeg velger å starte fra.

I mer enn 20 år har de jobbet med replica-modeller, men har nå konsentrert seg om 356 i speedster-utgave. Hvilket betyr en to-seter såpass elegant at den kunne vært designet i California i går.

Oppbygningen ser glimrende ut, en Boble-platform som er forsterket med et nesten komplett rørchassis. En 4-sylindret 1,6-liters Boble-motor (de finnes fremdeles fabrikknye) er helt korrekt både i ytelse og – ikke minst – i lyd. Koblet sammen med en grei fire-trinns VW-kasse gir det jo den helt riktige følelsen. Det hele veier litt over 700 kg, og er mindre enn 4 meter lang, og akser nesten ikke i det hele tatt, mens toppfarten stopper på rett under 160. Akkurat som det skal være.

Men er ikke det nok, så finnes det samme nydelige skallet (en eier av en ”ekte” 356 hadde ikke skammet seg over å bli sett i en slik) trukket over et helt spesialbygget chassis og spesialtilpasset mekanikk. Her snakker vi McPherson rund baut, og ikke svingaksler, fire skivebremser, kraftig ramme av firkant-bjelker, 2 liters firesylindret rekke plassert på tvers sentralt, foran bakakselen med en fem-trinns kasse. 880 kg, riktignok, men til gjengjeld 0-100 på mindre enn 7 sekunder og 215 km/t.

I denne versjonen koster den fra 29.800 Euro, mens Classic-utgaven er priset fra € 22.500.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: