Nissan : Fra proto til prod på to år - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Fra proto til prod på to år
Første gang vi skrev om Infiniti FX45 var i forbindelse med Detroit 2001. Om en snau måned er produksjonsbilen på plass hos amerikanske forhandlere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

Twitter RSS
bsgif
Det var et uferdig konsept Infiniti viste frem for to år siden, men det bar likevel bud om en spennende crossover. Så, i fjor sto en ny konseptbil med samme betegnelse i Detroit, og nå begynte de endelige formene og detaljene å dette på plass. I slutten av januar 2003 er bilen salgsklar som FX45 eller økonomiutgaven FX35.

Infiniti er ikke først ute med denne biltypen, men vi spår likevel FX45 en lys fremtid. Størrelsesmessig er bilen på SUV-nivå med en lengde på 4,80, bredde på 1,92 og høyde på 1,65m. Vekten er på ca 1950kg. Men, ifølge Infiniti, er kjøreegenskapene nærmere de du finner i en sportscoupé enn en SUV.

4,5-liters V8
FX45 er utstyrt med en 4,5-liters V8er som yter 315 hk og har et dreiemoment på 446 Nm (v/4000 o/min.), den samme motoren som benyttes i luksussedanen Q45. I denne versjonen får du drift på alle fire hjul. Som alternativ leveres en FX35 med enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Da snakker vi om den samme V6 motoren som sitter i G35 Sports Coupe og som yter 280hk.

Begge alternativer har 5-trinns automat med manuell overstyringsmulighet. FX45 har et langt høyere utstyrnivå enn lillebroren, og blant annet skinninteriør med masse detaljer i aluminium samt 20-tommers spesialfelger er blant standardutstyret. Bakdøren har elektromagnetisk åpning og en automatisk lukkemekanisme.

Den vanlige remsen med forkortelser er på plass i FX45/35, og vi nevner bare i fleng VDC, TCS, ABS, EBD, BA og mer til. Det fins også en rikholdig liste over ekstrautstyr bilen kan utstyres med, deriblant 300-Watts Bose anlegg, intelligent nøkkelkort, intelligent cruise control: You want it, Infiniti’s got it!

"Steve"
Nissan har definert den typiske FX45-kunden som ”Steve”. Han er i 40-årene, en sen baby-boomer / tidlig Generasjon X, han er trendsetter, liker å ta sjanser, og siden Steve har en å-fytte-katta-for-en-agenda dag på jobben hver dag, har han aldri tid til å kjøre bil bare for å kjøre bil. Med FX45 får Steve det perfekte redskap til å frakte seg og stresskofferten mellom hjem, kontor og coffee shop. Så får vi håpe Steve faller for FX45, da. For Nissans skyld.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: