Citroëns avanserte styring - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Citroëns avanserte styring
Artikkel: BMWs Steering-by-nesten-wire
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
Jon Winding-Sørensen har en artikkel om elektronisk styring. Dere burde i den anledning nevnt Citroëns berømte DIRAVI-styring som første gang så dagens lys i Citroën SM og som senere fant veien til CX og XM V6.

Dette var og er en fantastisk styring som styres av hydraulikk. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom hjul og ratt når motoren er i gang. Dermed unngår man at slag etc. fra hjulene finner veien til rattet. Å kjøre en Citroën med DIRAVI-styring er lekende lett. I bykjøring manøvrerer jeg personlig en CX like enkelt som andre manøvrerer en Smart.

Mvh Oddbjørn Mantor
---

Og ikke bare det - vi var jo vant til at Citroën var ganske fantastiske på hydraulikk på den tiden (det vil si - jeg kranglet endel med dem for jeg ville heller brukt trykkluft i stedet for olje under trykk. Luft er det uendelige mengder av, den kan hentes utenfra når man kjører også, og en liten lekkasje her og der er aldri kritisk. Eneste problemet er at det kan begynne å plystre, men det er tross alt bedre enn en hydraulikk-lekkasje).

Men, altså, det var ikke bare den mekanisk/hydrauliske utformingen av styringen som var enestående. Selve geometiren var det også. Null-punkt styring kalte jeg den, når det verken er negativ eller positiv sleperadius - når hjulet beveger seg rett rundt den forlengede delen av en tenkt king pin - hvis du forstår.

At geometrien også gjorde det helt unødvendig for Michelin å bygge inn noen selvopprettingsegenskaper i dekkene gjorde at på det området slapp de å jobbe med så mange kompromisser.

Dekk-egenskapene ble konsentrert om de mest sentrale: grep i alle retninger. Poenget er at jeg er helt enig, SM-styringen er på verdens-toppen, og jeg nevner den stadig i mine mer eller mindre innskutte bisetninger, og hadde enorm glede av den da Volkswagen for 30 år siden "oppfant" negativ sleperadius. Men den styringen var tilpasset en Citroën geometri og var jo noe helt annet enn BMWs som må ta hensyn til dagens enorme camber-endringer og bump-steer og alt man utsettes for når ting ikke kan rendyrkes - som de ble på SM. At systemet senere ble noe ødelagt, på CX og XM er du selvfølgelig ikke enig i?
JoWiSø

---

Takk for svar Jon. Jeg vet jo at du vet masse om dette. Jeg abonnerte jo på bladet Bil fra siste halvdel av 70-tallet og i mange år. Jeg har dessverre aldri hatt gleden av å kjøre SM, men nå som den kan tas inn som veteranbil, blir det jo unektelig noe gunstigere.

Mvh Oddbjørn Mantor

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: