Trykkluft til fremdrift - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
Trykkluft til fremdrift
Artikkel: Trykkluft til fremdrift
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif
Takk for en interessant artikkel. Jeg har hørt om denne bilen noen år nå men klarte da ikke å vise at det er mulig. Senere har jeg hørt at bilen ikke kun utnytter trykket men også temperaturforskjellene som oppstår når trykket reduseres (?). Jeg tror imidlertid jeg har lyst på en prøvetur før jeg sluker agnet. Vet du om noen som har fått prøve bilen?

Når det gjelder energiregnskapet er jeg noe uenig i resonnementet ditt. For det første er det jo en verdi å flytte de helseskadelige utslippene ut av byene. I tillegg gir bruk av karbonfrie drivstoffer en mulighet for å gjøre noe med CO2-utslippene, enten det er ved hjelp av CO2-håndtering under energiproduksjon eller fornybare energikilder. Når det gjelder energiregnskapet så aner jeg ikke hvordan dette er for denne bilen, men som sagt er det umulig å komme over til teknologi med CO2-håndtering eller fornybare energikilder så lenge vi har et karbonholdig drivstoff.

Det kan bli spennende å følge denne bilen videre. Dersom den ikke er en ren bløff, kan den være interessant i u-landsbyer, særlig hvis prisen er hyggelig. Forøvrig er det nå blitt godkjent en gassbeholder til hydrogenbiler med 700 bar. Det er trolig at samme teknologi skal kunne benyttes på luftbilen.

Med vennlig hilsen
Sondre Grinna, Bellona

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: