Maserati : Eksklusiv Maserati - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Eksklusiv Maserati
Den er først og fremst bygget for å konkurrere i GT-mesterskap verden rundt. Men noen få eksemplarer skal tilbys til gatebruk. MC12 blir en eksklusiv Maser.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
37 år etter at Maserati tok sin foreløpig siste seier i et internasjonalt mesterskap (Syd-Afrika GP 1967 med Cooper Maserati F1), er de igjen tilbake på banen med svært god hjelp fra søsterfirma Ferrari. MC12 er konstruert ene og alene med tanke på deltagelse i GT-løp, men som reglementet tilsier må løpsbilen være basert på en gatebil. Derfor skal 25 eksemplarer av MC12 tilbys for gatebruk mens 5 i år og 25 neste år skal brukes til å markedsføre merket i internasjonal racing.

Gateversjonen tilbys i hvitt med blå striper, og ønsker kundene en annen farge på bilen må de nok selv oppsøke et lakkeringsverksted. Hele bilen er bygget av kullfiber og Nomex for å oppnå den lave vekten på 1335kg på tross av ganske solide mål med en lengde på 5,143m, en bredde på 2,096 og en høyde på 1,205m bygget over en akselavstand på 2,800m.

6 liter – 630hk
Motoren kommer fra Ferrari, en 65-graders V12 med et volum på 6 liter. 630 hester og 652 Newtonmeter ved 5.500 omdreininger sørger for at 0 til 100 foretas på 3,8 sekunder mens 200 km/t passeres i løpet av 9,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 330 km/t. Da har du en effektiv hårføner når taket fjernes og du kjører åpent.

MC12 har tilbragt mange timer i vindtunnel for å oppnå best mulig aerodynamikk. Maks marktykk og minimal luftmotstand er viktige egenskaper for en bil i denne klassen. Det er også raske gearskift som i MC12 foretas via hendler på rattet og Cambiocorsa gearkasse med to alternative innstillinger, Sport og Race.

Bremsene kommer fra Brembo og består av ventilerte skiver med en diameter på 380mm og 6 calipere i front og 335mm og fire calipere bak. Interiøret er spartansk for å gjenspeile egenskapene til den heftige gateraceren. Gummien som klistrer MC12 til bakken kommer fra Pirelli, 245/35 ZR19 i front og 345/35 ZR19 bak montert på 19-tommers felger med senterbolt for raske hjulskift.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: