![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // LA Auto Show // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Honda Accord PRØVEKJØRT: Følelser, opplevelser og teknologisk raffinement – det skal selge den nye Honda Accord, den sjuende i rekken. Honda vil være seg selv og her er det meste self-made. |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Først publisert i BIL 5 - 2003. Hva skal man si? Jeg har kjørt den nye Accord på landevei og på bane, med to-liters motor, 155 hestekrefter og vinterdekk (!), stasjonsvogn (Tourer) og sedan. Accord har hatt et langt liv, den første kom i 1976. Suksessen har variert gjennom årene. Nå har Honda tatt et krafttak for å få opp statusen igjen med den 7. generasjonen. Den lages i Japan, med Europas krav som ledestjerne. Tourer imponerer mest hva komfort og kjøreegenskaper angår. Sedanen, med sin kortere akselavstand, er litt mer nervøs med en tendens til å overstyre i kritiske situasjoner. Jeg mener en bil som skal transportere meg trygt frem på vanlige veier i normal trafikk, ikke skal vifte med noe – selv om det skulle dukke opp en situasjon utenom det normale. Stasjonsvognen er imponerende tilgivende og forutsigbar i alle situasjoner. Konkurranse Hva plassen angår, har han sine ord langt på vei i behold. I Tourer er det plass til 518 liter (VDA) under gardinen i bagasjerommet, når alle setene er i normalposisjon. Dropper man gardinen, er det 576 liter til disposisjon. Passat stasjonsvogn byr på 495 liter og Mondeo på 540 liter med alle seter på plass. Sedanversjonen er 8,5 cm kortere enn Tourer og byr på et bagasjerom med plass til 459 liter. Passat og Mondeo har litt mer, henholdsvis 475 og 500 liter. Menneskene i bilen har også gode kår. Jeg skal ikke her si for mye om hvordan den nye Honda Accord presterer på veien i forhold til Alfa, Audi og BMW – kun konstatere at de tilgjengelige 155 hestene i tolitersmotoren ikke er flere enn de må være i en bil som med kun fører veier fra knapt 1400 til nesten 1600 kilo, avhengig av karosseritype og girkasse. Med full, tillatt last i bilen er det inntil drøyt 2 tonn å dra på.Kreftene trengs! Honda-kraft Nye Accord er helt klart en bil som lokker frem kjøreglede hos dem som bryr seg om slikt. Karosseriet er blitt både mer vridningsstabilt og bøyningsstabilt, noe som sammen med et avansert hjuloppheng gir seg utslag i økt stabilitet og presisjon ved svingkjøring. Rattet lar seg nå justere både i høyde og lengde, og det betyr at det er blitt lettere å finne optimal sittestilling. Også førersetet kan høydejusteres på alle modellvarianter. Litt nøktern Bilen er ikke EuroNCAP-testet ennå, men Honda mener selv den er bygget etter de samme prinsippene som ga lillebror, Civic, fire stjerner. Honda mener Accord vil oppnå tilsvarende resultater. Den nye Accord kommer med to motoralternativer – 2-literen som jeg har prøvekjørt, og en 2,4-liter med 190 hester, også den med fire sylindre. Den tilbys i en Executive-utgave med en del mer fasjonabelt utstyr som standard enn i Comfort- og Sport-utgavene, som har 2-liters motoren. Honda regner med at Sportversjonen blir den mest solgte i Norge. Den har blant annet 16” lettmetallfelger, mens Comfortutgaven må nøye seg med 15” stålfelger. Dessuten har Sport’en skinntrukket ratt, et bedre musikkanlegg og regn-sensor som styrer viskerne. Basismodellen vil koste like under 300.000 kroner, mens de som ønsker “full pakke” og mer bilglede, mindre fornuft og 190 hk må legge ut mye mer – 441.500 for sedanen og ytterligere 15.000 for Tourer. DETTE ER HONDA ACCORD: 2,0 2,4 Sylindervolum:| 1998 2354 Boring x slag (mm): 86 x 87 x Kompresjon: 9,8:1 10,5:1 KW(hk)/omdr.: 114(155)/6000 140(190)/6800 Nm/omdr.: 190/4500 223/4500 Egenvekt: Aks. 0-100 km/t: 9,2 sek 9,0 sek. Toppfart: Forbruk by: 1,03 l/mil 1,37 l/mil Forbruk landevei: 0,62 l/mil 0,69 l/mil Forbruk snitt: 0,77 l/mil 0,94 l/mil CO2-utslipp: 182 g/km 223 g/km Priser: fra 295.000,- 441.500,- Data prestasjoner og forbruk for Accord 2.0 med manuelt gear, for 2.4 med automatgear. Mål i ( ) gjelder Tourer. ![]()
annonse
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||