Honda Accord

Følelser, opplevelser og teknologisk raffinement – det skal selge den nye Honda Accord, den sjuende i rekken. Honda vil være seg selv og her er det meste self-made.

Publisert Sist oppdatert

Honda Accord
Honda Accord

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Hva skal man si? Jeg har kjørt den nye Accord på landevei og på bane, med to-liters motor, 155 hestekrefter og vinterdekk (!), stasjonsvogn (Tourer) og sedan. Accord har hatt et langt liv, den første kom i 1976. Suksessen har variert gjennom årene. Nå har Honda tatt et krafttak for å få opp statusen igjen med den 7. generasjonen. Den lages i Japan, med Europas krav som ledestjerne.

Tourer imponerer mest hva komfort og kjøreegenskaper angår. Sedanen, med sin kortere akselavstand, er litt mer nervøs med en tendens til å overstyre i kritiske situasjoner. Jeg mener en bil som skal transportere meg trygt frem på vanlige veier i normal trafikk, ikke skal vifte med noe – selv om det skulle dukke opp en situasjon utenom det normale. Stasjonsvognen er imponerende tilgivende og forutsigbar i alle situasjoner.

Konkurranse
Honda har store forventninger til den nye Accord. Den skal konkurrere mot blant andre Audi A4 og BMW 3-serie, men den er nesten like stor og staselig som en A6 eller 5-serie. Potensielle kunder får prøve og vurdere hva de får mest igjen for pengene for. Med en startpris fra under 300.000 kroner, håper Hondas markedsfolk å kunne lokke over noen av dem som kunne tenkt seg for eksempel en A4 til 20.000 kroner mer med 25 færre hester under panseret (2-liter), eller en BMW 320 med to flere sylindere og 15 flere hester, men med en prislapp som er over 100.000 kroner høyere enn det den billigste Accorden koster.
– Vi har forsøkt å få frem en bil som kjører som en Alfa,Audi eller BMW, men som har plass som i en Passat eller Mondeo, sier Tom-Fredrik Rygh hos Honda Motor Europe Ltd.(Norge).

Hva plassen angår, har han sine ord langt på vei i behold. I Tourer er det plass til 518 liter (VDA) under gardinen i bagasjerommet, når alle setene er i normalposisjon. Dropper man gardinen, er det 576 liter til disposisjon. Passat stasjonsvogn byr på 495 liter og Mondeo på 540 liter med alle seter på plass. Sedanversjonen er 8,5 cm kortere enn Tourer og byr på et bagasjerom med plass til 459 liter. Passat og Mondeo har litt mer, henholdsvis 475 og 500 liter. Menneskene i bilen har også gode kår.

Jeg skal ikke her si for mye om hvordan den nye Honda Accord presterer på veien i forhold til Alfa, Audi og BMW – kun konstatere at de tilgjengelige 155 hestene i tolitersmotoren ikke er flere enn de må være i en bil som med kun fører veier fra knapt 1400 til nesten 1600 kilo, avhengig av karosseritype og girkasse. Med full, tillatt last i bilen er det inntil drøyt 2 tonn å dra på.Kreftene trengs!

Honda-kraft
Motoren er av typisk Hondamerke, teknologisk avansert, smidig og responsiv. To-literen byr på et maks dreiemoment på 190 Nm ved 4500 o/min – men det meste er tilgjengelig mye tidligere. Også i denne motoren benytter Honda seg av sin veletablerte VTEC-teknologi som styrer ventilløft og ventiltider avhengig av turtall. Dette systemet er i denne motoren supplert med VTC (Variable Timing Control) som også tar hensyn til belastning. Sammen, ved hjelp av mikroprosessorene som styrer motoren, sørger de for høye og jevne effekt- og momentkurver ten at forbruket lider. Ved blandet kjøring oppgir fabrikken et forbruk fra 0,77 liter/mil (sedan manuell) til 0,91 (Tourer automat).

Nye Accord er helt klart en bil som lokker frem kjøreglede hos dem som bryr seg om slikt. Karosseriet er blitt både mer vridningsstabilt og bøyningsstabilt, noe som sammen med et avansert hjuloppheng gir seg utslag i økt stabilitet og presisjon ved svingkjøring. Rattet lar seg nå justere både i høyde og lengde, og det betyr at det er blitt lettere å finne optimal sittestilling. Også førersetet kan høydejusteres på alle modellvarianter.

Litt nøktern
Utstyrsmessig har Honda valgt å legge seg på en nøktern linje, men den har 2 kollisjonsputer i front, 2 sideputer i forsetene og 2 gardiner som beskytter mot hodeskader både i for- og baksete ved sidekollisjoner. Fjernstyrt sentrallås, radio m/CD, automatisk klimaanlegg med separat justering for høyre og venstre og elektriske vindusheiser foran og bak, er blant standardutstyret i alle modellvarianter.

Bilen er ikke EuroNCAP-testet ennå, men Honda mener selv den er bygget etter de samme prinsippene som ga lillebror, Civic, fire stjerner. Honda mener Accord vil oppnå tilsvarende resultater.

Den nye Accord kommer med to motoralternativer – 2-literen som jeg har prøvekjørt, og en 2,4-liter med 190 hester, også den med fire sylindre. Den tilbys i en Executive-utgave med en del mer fasjonabelt utstyr som standard enn i Comfort- og Sport-utgavene, som har 2-liters motoren. Honda regner med at Sportversjonen blir den mest solgte i Norge. Den har blant annet 16 lettmetallfelger, mens Comfortutgaven må nøye seg med 15 stålfelger. Dessuten har Sport’en skinntrukket ratt, et bedre musikkanlegg og regn-sensor som styrer viskerne. Basismodellen vil koste like under 300.000 kroner, mens de som ønsker “full pakke og mer bilglede, mindre fornuft og 190 hk må legge ut mye mer – 441.500 for sedanen og ytterligere 15.000 for Tourer.

DETTE ER HONDA ACCORD:

Lengde:Bredde:Høyde: Akselavstand:Sporvidde f/b:Bagasjeromvolum:Tankvolum:Data prestasjoner og forbruk for Accord 2.0 med manuelt gear, for 2.4 med automatgear. Mål i ( ) gjelder Tourer.

2,0

2,4

Sylindervolum:|

1998

2354

Boring x slag (mm):

86 x 86 mm

87 x 99 mm

Kompresjon:

9,8:1

10,5:1

KW(hk)/omdr.:

114(155)/6000

140(190)/6800

Nm/omdr.:

190/4500

223/4500

Egenvekt:

1318 kg

1414 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,2 sek

9,0 sek.

Toppfart:

217 km/t

227 km/t

Forbruk by:

1,03 l/mil

1,37 l/mil

Forbruk landevei:

0,62 l/mil

0,69 l/mil

Forbruk snitt:

0,77 l/mil

0,94 l/mil

CO2-utslipp:

182 g/km

223 g/km

Priser:

fra 295.000,-

441.500,-

Powered by Labrador CMS