Chrysler Sebring Cabrio

Den er elegant, luksuriøs, og rommelig og den er amerikansk. Sebring Cabrio har alt du forventer av en åpen amerikaner.

Publisert

Chrysler Sebring Cabrio
Chrysler Sebring Cabrio

Først publisert i BIL 3 - 2002.

Sebring Cabrio er egentlig uten konkurranse når vi snakker åpen amerikaner her hjemme – når vi ser bort fra sportsbilen Chevrolet Corvette. Derfor er det en etterlengtet modernisering av Stratus som nå lanseres under navnet Sebring også i Europa. Sebring-navnet har jo tidligere vært forbeholdt hjemmemarkedet USA. Enkelte designdetaljer på karosseriet viser familietilhørigheten til storebror 300M, men en karakteristisk detalj – som vi finner på så vel 300M som de nye modellene Voyager og Neon – er ikke videreført til Sebring, nemlig grillen med Chryslerlogoen. På Sebring er grillen plassert lavere, som en integrert del av støtfangeren, så lavt at skiltet dekker noe av grillen. På nært hold ser vi likevel at det finnes et luftinntak i underkant av Chryslerlogoen, en small spalte som ser ut som en skygge fra logoen.

Manuelt gear best
Mange forbinder amerikanske biler med automatgear, men som vi erfarte med PT Cruiser, opplever vi også i Sebring at det er dårlig harmoni mellom automatgearkassen og 2-litersmotoren. Derfor er heldigvis manuelt gear standardutstyr på cabrioletutgaven av Sebring, ikke bare fordi det er mer morsomt og sportslig å sjalte selv. Komforten øker også, det erfarte vi etter først å ha kjørt Sebring sedan. Den leveres nemlig bare med automatgear, og her virker automatkassen masete og med forholdsvis høyt støynivå. Chrysler vurderer å levere også sedanutgaven med manuelt gear, men foreløpig er svaret uvisst. 2,7-literen leveres bare i kombinasjon med automatgear på både sedan og cabrio, men her har motoren langt mer å by på av krefter. Motor og gearkasse er jobber mer harmonisk.

Forvent ikke en sportslig cabriolet hvis det er første gang du setter deg bak rattet i en åpen amerikaner. Komforten sitter i høysetet, noe som ikke minst merkes i en forholdsvis myk fjæring og i en typisk amerikansk styreservo som svelger det meste av respons fra underlaget.

Stivere karosseri
Det er langt mer enn en ansiktsløfting Chrysler har utført på Sebringnykommeren. I tillegg til det nye karosseriet, er det meste under skallet modifisert eller nytt. Hjulopphenget med fjæring og dempere er modifisert både foran og bak. Karosseriets vridningsstivhet er forbedret merkbart, og i tillegg til de to kollisjonsputene foran er sikkerheten ivaretatt med store sidekollisjonsputer som dekker både for- og baksete. Støydempingen har kanskje ikke høy prioritet i en cabriolet, men uansett har Chrysler forbedret lyddempingen mot motoren, veien og omgivelsene, sistnevnte i form av tykkere glass i sidevinduene og tykkere kalesje.

Som bilen ellers, gir også førermiljøet et rommelig inntrykk. Brytere, hendler og instrumenter er logisk plassert og innen god rekkevidde. De store, hvite instrumentklokkene på sort bunn med diskret krominnramming er både lettleste og dekorative.

Sebring Cabrio er ingen blåkopi av sedanutgaven, selv om de er bygget på samme plattform. Utvendig lengde på sedanen er 11 cm kortere, mens akselavstanden er 5 cm kortere på cabrio. Kortere akselavstand bidrar til bedre stivhet i karosseriet uten å måtte legge inn alt for mye av vektøkende forsterkninger.

Bruksverdien av en cabrio kan måles i hvor raskt og lettvint det er å legge ned taket. På Sebring er det fort gjort å konvertere: Du løsner to kroker over frontruten, trykker på en knapp, og i løpet av mindre enn ti sekunder er takhøyden uendelig.

DETTE ER CHRYSLER SEBRING CABRIO:

Lengde: 492,1 cm. Bredde: 176,3 cm. Høyde: 139,8 cm.
Sporvidde foran/bak: 152,9 cm. Akselavstand: 269,2 cm.

Powered by Labrador CMS