BMW 7-serie: BMW 745i - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
BMW 745i
PRØVEKJØRT: Best i klassen er BMWs mål for den nye 7-serien. Denne bilen har komforten, kjøreegenskapene og utstyret som skal til – men har den utseendet?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 11 - 2001.

BMWs designere har oppnådd det de ville. Den nye 7-serien har mer pondus og sterkere karakter enn forgjengeren og den er i tillegg større. 745i ruver der den står foran Grand Hotel i Fiuggi syd for Roma. Den ser råsterk ut, og er på en måte elegant, samtidig som jeg savner de lette linjene fra den gamle modellen. Dette er en stor bil, men likevel ikke så stor som den gir inntrykk av.

Akselavstanden er økt med 6 cm, den utvendige lengden med 4,4 cm, og nykommeren er 5 cm høyere enn forgjengeren. Plass er ikke noe problem for verken sjåfør eller passasjerer, men uten at du blir overveldet. Bedre utnyttelse av høyden i kupeen bidrar sterkt til å gi bedre romfølelse. Dashbordet, som er strukket ut i en bue, kommer overraskende nær både sjåføren og forsetepassasjeren og gir ikke den romfølelsen jeg hadde forventet. Men trangt er det ikke. Det gjelder også for bagasjerommet, som er praktisk utnyttet og har samme volum, 500 liter, som i forgjengeren.

iDrive
Under den tekniske presentasjonen i München tidligere i år, viste BMW alle skinn- og panelkvaliteter 7-serie kan leveres med, og la vekt på at de har hentet inspirasjon fra møbeldesign når det gjelder både materialvalg og design. I de bilene jeg kjørte i Italia var alt ved det gamle. De matte trepanelene glimret med sitt fravær, her var det tradisjonelle lakkerte trepaneler med en finish som er til forveksling lik plast. Kvaliteten er det ikke noe i veien med, og finishen er førsteklasses.

BMW har bygd interiøret rundt iDrive og har på den måten forenklet førerplassen betraktelig i forhold til forgjengeren. Med en sentral bryter på midtkonsollen, akkurat der gearspaken ellers bruker å stå, har du mulighet til å betjene hele 700 ulike funksjoner. Her legger du inn grunninnstillingen for radio, klimaanlegg og lignende. Systemet krever litt tilvenning, og noen av menyene er litt plundrete å finne ut av med en gang. Men med litt tilvenning har du innarbeidet de mest aktuelle funksjonene, og kan for eksempel regulere innstillingen av fjæringssystemet underveis.

Men iDrive er ikke første og fremst tenkt brukt under kjøring. Du har derfor de viktigste innstillingene av radioen og CD-spilleren på dashbordet. Det samme gjelder også for klimaanlegget. De personlige innstillingene som du gjerne vil lagre kan du legge inn i minnet og knytte til bilnøkkelen. 7-serie kommer med fire nøkler som standard, og alle kan knyttes til egne forprogrammert innstillinger av så vel radio, klimaanlegg, sete/rattinnstilling og du kan også legge inn den automatiske parkeringsbremsen som et fast element.

Krever tilvenning
Førerplassen er krever likevel litt tilvenning. Blant annet skjer gearvalget med en liten aluminiumspak til høyre for rattet. Trekker du den ned, legger du inn drive. Skyver du den frem, legger du inn revers, og trykker du på knappen på enden av hendelen, setter du den i park. Med en knapp på rattet kan du velge om du vil kjøre i standard automatprogram, sport eller med manuelt gearskift. Med manuelt gearskift bruker du fire aluminiumknapper på rattet for valg av gear. Trykker du på en av de to knappene på førersiden av rattet, sjalter du ned, trykker du på en av de to knappene på forsiden av rattet, sjalter du opp.

Også parkeringsbremsen krever litt tilvenning. Har du lagt inn Auto P, som innebærer at parkeringsbremsen aktiveres hver gang du stopper og som slipper med en gang du trykker på gasspedalen for å kjøre videre, blir parkeringsbremsen aktivert automatisk når du parkerer bilen. Når du så skal kjøre videre, løsner du bremsen med en liten knapp på dashbordet til venstre for rattet. Har du ikke lagt inn Auto P, bruker du samme knapp for å aktivere parkeringsbremsen.

7-serie har en elektronisk tenningsnøkkel og startknapp, og kan også leveres med nøkkelkort som du kan bære på deg og som automatisk låser opp bilen når du kommer nærme nok. Når du setter deg inn, enten du sitter foran eller bak, kan du nøye deg med å dra døren inntil låsen, for lukkingen av døren går automatisk. Bagasjeromlokket kan du også lukke med et lett trykk på en knapp.

Råsterk V-åtter
Det er befriende endelig å kunne fyre opp den nye V-åtteren, for elektronikk og avansert utstyr til tross; det er i motoren, gearkassen og chassiset den nye 7-seriens styrke ligger. Den nye V-åtteren er et under i teknikk. Stort sett alt som har med ventilene å gjøre er variabelt i denne motoren, og gass-spjeldene er avskaffet. Her er det ventilenes åpning som helt og holdent bestemmer motorens tilførsel av luft, mens elektronikken på vanlig måte styrer innsprøytings- og tenningssystemet. Innsugingsmanifolden har trinnløst variabelt volum, noe som gir en meget gunstig dreiemomentkurve.

4,4-literen går silkemykt. Lydnivået fra motoren er behagelig og dempet uansett turtall. Du må faktisk utenfor bilen, eller kjøre med et vindu åpent, for virkelig å kunne nyte den potente lyden av V-åtteren. Den nye automatkassen er den første sekstrinnskassen i en serieprodusert personbil og sjalter silkemykt. V-åtteren har et imponerende dreiemoment og leverer mer enn 360 Nm mellom 1500 og 6500 o/min og gir hele 450 Nm som maks ved 3600 o/min. Dreiemomentet er så kraftig at en skulle tro at en femtrinnskasse var mer enn tilstrekkelig. Når BMW satser på en sekstrinnskasse, har det først og fremst med komfort å gjøre, og muligheten til å redusere bensinforbruket. I snitt er bensinforbruket for 745i redusert med 12,8% i forhold til den avtroppende 740i, mens 735i har 11,6% lavere forbruk enn forgjengeren.

745i er ingen lettvekter, men motoren har ingen problemer med å håndtere de nesten 2,1 tonnene bilen veier med sjåfør og passasjer. Enten det er 200 km/t på motorveien eller 70 til 90 km/t på bratte fjellveier, går den uanstrengt og lekende lett.

Førsteklasses kjøremaskin
Aldri har jeg kjørt en så tung bil som har føltes så lett. Samtidig som komforten er ivaretatt, er kjøreegenskapene og håndterligheten på svingete fjellveier førsteklasses. Dynamic Drive, BMWs antikrengesystem, skal ha mye av æren for det. På hver krengningsstabilisator er det montert inn en hydraulikkenhet som vrir krengningsstabilisatoren slik at det kompenseres for krengning. Ved normal svingkjøring ligger 7-serien helt flatt. Dette gir meget god kontakt med veien og god styrepresisjon, samtidig som også komforten bedres. Ved at støtdemperne og fjæringen ikke påvirkes, er komforten i svinger med hullete vei fortsatt god, og nesten upåvirket av antikrengesystemet.

Bare når du nærmer deg slippgrensen tillater antikrengesystemet at bilen krenger. Dette for å signalisere til sjåføren at han kjører på grensen for hva bilen makter. For sportslig kjøring kan du velge et sportprogram for støtdemperne. Det kobler du inn ved å benytte iDrive, og det gir en merkbart fastere demping. EDC-C, som systemet heter, vil også tilpasse seg kjørestilen din ved å skifte automatisk mellom normal- og sportinnstilling.

BMWs pressebiler hadde alle 19-tommers hjul, noen store kringler med 275/40-19 dekk som utvilsomt gjør en god jobb når det gjelder å fremheve 7-seriens kraft, men som fra komfortsynspunkt ikke er helt heldig. Spesielt på dårlig vei vil 18-tommerne som også er ekstrautstyr, eller standard 17-tommere, være et bedre valg.

Høyt utstyrsnivå
Jeg tviler på om noen forlater en 745i upåvirket. Kraften, kjøreegenskapene, komforten og utstyrsnivået er imponerende og får designen til bli mindre viktig. Men det er fortsatt viktig hvordan en bil i denne klassen ser ut, og det tar nok lengre tid for den nye 7-serien å synke inn enn det gjorde for dagens S-Klasse.

Da jeg parkerte “min” 745i foran hotellet i Fiuggi etter en dag på italienske veier, var det ikke designen og elektronikken som hadde gjort størst inntrykk – dette er en kjøremaskin som overgår det meste – og alt jeg har kjørt til nå i denne klassen. Dette er en bil for den som liker å kjøre og vet å sette pris på førsteklasses kjøreegenskaper.

22. november står 735i og 745i hos norske BMW-forhandlere med prislapper pålydende 1.096.000 og 1.279.000 kroner, og med et utstyrsnivå som de fleste vil påstå er komplett, men som tilsynelatende kan utvides ubegrenset. Neste år får dieselentusiastene sin 7-seriebil, 740d. Og skulle 745i med 333 hk være litt snaut, kan du trøste deg med at 760i lanseres om et år. Samtidig kommer også den lange versjonen.

Dette er BMW 7-serie:

 

735i

745i

Sylindervolum:

3600 ccm

4398 ccm

Boring x slag:

84 x 81,2 mm

92 x 82,7 mm

Kompresjon:

10,5:1

10,5:1

KW(hk)/omdr.:

200(272)/6200

245(333)/6100

Nm/omdr.:

360/3700

450/3600

Egenvekt:

1935 kg

1945 kg

Dekkdimensjon:

245/55WR17

245/55WR17

Aks. 0-100 km/

7,5 sek

6,3 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk by:

1,50 l/mil

1,55 l/mil

Forbruk landevei:

0,82 l/mil

0,83 l/mil

Forbruk snitt:

1,07 l/mil

1,09 l/mil

CO2-utslipp:

259 g/km

263 g/km

Priser, ca:

1.096.000,-

1.279.000,-

Lengde: 502,9 cm. Bredde: 190,2 cm. Høyde: 149,2 cm. Akselavstand: 299,9 cm. Sporvidde f/b: 158,6/159,0 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 88 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: