Chevrolet Alero

Chevrolet har vært beskjedne på det europeiske personbilmarkedet. Alero skal rette på dette. Om vi tror de vil lykkes? Tjei.

Publisert

Alero
Alero

Først publisert i BIL 4 - 1999.

100% "Made in The USA" og selges som en Oldsmobile "over there". Men det er ikke lett å oppdage de amerikanske røttene. For når man ser bilen for første gang, har ordet "Japan" lett for å trenge seg på.

I Europa skal Alero konkurrere som Chevrolet. Det kan bli en tøff oppgave, for Alero har odds i mot seg. Først og fremst prisen, som i stor del skyldes de norske bilavgiftene. Eller sagt på en annen måte: Mens nesten alle bilprodusenter starter modellrekken sin med en pris- og avgiftsgunstig 1,8-liters motor, er minste motor i Alero en 2,4- liter. Og mens andre merker kan tilby V6-motorer med sylindervolum fra 2,0 -2,5 liter, er V-sekseren til Alero på 3,4 liter..

Japaner fra USA
Nå skal vi ikke si noe stygt om asiatisk design, men for en bil som skal selges i Europa til dem som vil ha en amerikansk bil, hadde det kanskje vært en idé med litt mer særpreg. Her må du nemlig lete lenge for å finne en eneste kromlist. Og for å virkelig understreke at det dreier seg om en Chevrolet, kommer Alero med en anonym runding på panseret. Det er riktignok det nye emblemet til Oldsmobile, men hvem kjenner til det i Norge? Står man og ser på bilen vil minst 9 av 10 gjette på at den kommer fra Japan eller Korea, noe vi fikk oppleve da vi kjørte Alero i Sverige. "Är det den nye Toyotan?" var medelsvensons spørsmål til oss når vi stoppet for å fotografere bilen.

Setter man seg bak rattet i den rimeligste utgaven, er det lite som sladrer om opprinnelseslandet. 345.000 kroner kjøper deg mye grå plast. Skinninteriør koster 12.000 kroner ekstra og er vel anvendte penger. Velger man bort gråfargen også, gir Alero et annet og langt mer trivelig inntrykk. Automatgear er selvfølgelig standard. Det samme er elektriske vindusheiser, justerbare speil og manuelt klimaanlegg.

Avslappet transport
Beveger vi oss ut på landeveien, gjør Alero et godt inntrykk. Den er slettes ikke dårlig å kjøre, og langt fra noen typisk amerikaner. Man sitter godt, fjæringen er fast, motorene stillegående og styringen er lett, men presis. Det lave støynivået skyldes blant annet den høye utvekslingen til automatgearkassene.

I forhold til sylindervolum har Chevrolet tatt ut beskjedne effekter fra motorene. 141 og 177 hester i henholdsvis fireren og Vsekseren. Akselerasjonen i 2,4-literen er tilstrekkelig, mens sekseren smetter forbi lastebiler og traktorer i en fei. Den gir også fra seg trivelig lyd underveis, men noen sportsbil er Alero ikke. Automatgearet skifter også mykt. Chevrolet har i alle fall puttet en god amerikansk egenskap inn i bilen.

Med automatgear og motoren på 2,4 liter koster Alero 345.000 kroner. Med V-sekseren blir prisen 445.000. Alero er 4,7 meter lang. Det parkerer den i samme klasse som blant andre Volvo S70, VW Passat, Saab 9-3 og Opels egen Omega. Titter vi nærmere i prislisten, ser vi at kundene har mange valg i denne prisklassen. For eksempel en annen nykommer, Rover 75. Hadde prisen bare vært lavere. Det vil si, hadde motorene vært mindre, ville Alero hevdet seg bra som et alternativ til de mer etablerte merkene.

DETTE ER CHEVROLET ALERO:

Lengde: 474,2 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 139,9 cm. Akselavstand: 271,9 cm. Bagasjevolum: 433 l. (VDA). Tankvolum: 57 l.
Forbruk og CO2-utslipp i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS