Mercedes E-Klasse

Flere motoralternativer og finnpussede detaljer kjennetegner "nye" E-Klasse.

Publisert

E-Klasse
E-Klasse

PRØVEKJØRT: Flere motoralternativer og finnpussede detaljer kjennetegner «nye» E-Klasse.

Først publisert i BIL 9 - 1999.

Dagens E-Klasse er fem år og får nytt fjes og nye motorer i bursdagspresang. Etter at den nye S-Klasse og CLK ble lansert, har Mercedes følt trang til også å la EKlassen få del i nyvinningene. Utseendet er likevel stort sett det samme. Det er i motorrommet vi finner de spennende nyhetene.

Mercedes kan varte opp med et imponerende utvalg dieselmotorer i E-Klasse. Alle motorene har Common Rail-teknikk og turbolading som fellesnevner, men du kan velge mellom fire, fem eller seks sylindre. Common Rail innsprøyting betyr at innsprøytingsdysene fores fra en felles dieselpumpe med et trykk på hele 1350 bar. Når diesel sprøytes inn i sylinderen under så høyt trykk, forstøves den til ørsmå dråper. Dette gir bedre fordeling av drivstoffet i sylinderen og dermed en jevnere forbrenning, som igjen fører til lavere forbruk, renere eksos og høyere effekt. Selv den minste E200 CDI har 115 hester og et bedre dreiemoment enn V-sekseren i E240.

Sterke dieselmotorer
Begge CDI-firerne har fått flere hester takket være nye turboladere med variabel turbingeometri. Det vil si at turbinbladene vrir seg slik at vinkelen i forhold til eksosstrømmen minker når turtallet øker. Dermed kan turboen være effektiv på lave turtall uten å hindre eksosstrømmen for mye ved høye turtall. Man får heller ikke for høyt trykk på luften som går inn i motoren og trenger derfor ingen overtrykksventil (wastegate).

E200 og E220 CDI har i utgangspunktet samme motor. De 28 ekstra hestene i 220 CDI skyldes i hovedsak forskjell i motorstyring. Begge disse motorene gjør det mulig å ligge på snittforbruk rundt 0,6 l/mil. Kjører du mye på motorvei får du hjelp av en ny sekstrinns gearkasse. Sjettegear fungerer som overdrive og har lengre utveksling enn femtegear i den gamle gearkassen. Mens bensinsekserne har sylindrene i V-form, er dieselsekseren 320 CDI en rekkemotor. Den yter 197 hester og har 470 Nm dreiemoment. 270 CDI-motoren er en rekkefemmer med 170 hester og 370 Nm.

Hvis man ikke har fordommer mot diesel og tåler litt mer støy på tomgang, er dieselmotorene absolutt å foretrekke, spesielt sammen med automatgear. Bensinmotorene er litt mer sportslige, men det er neppe poenget ved å kjør E-Klasse. Med ett unntak. E55 AMG. Den går råfort og er selvfølgelig toppmodellen i E-Klassen. Sammenligner du med E200CDI betaler du ikke mer for hver hestekraft heller. Når det er snakk om 355 hk blir det likevel noen kroner ut av det, 1.434.100 for å være nøyaktig.

For å holde kreftene i alle de nye motorene under kontroll, er ESP –elektronisk stabilitetsprogram – standard i alle E-Klasse. Det bruker bremsene og motoren aktivt for å holde bilen stabil på veien og hindre skrens. Systemet har også innebygd bremseassistering. Det vil si at hvis du tråkker raskt på bremsen, vil du få full bremseeffekt selv om du ikke har tråkket «hardt nok».

Litt ny
Utseendet er stort sett urørt, men kjenner man E-Klassen legger man merke til noen forskjeller. Mest tydelig er det at fronten på bilen er lavere. Forskjermene er 2 cm lavere og grillen er lavere, bredere og mer lik CLK. Baklyktene er også annerledes. En lang kollisjonspute/- gardin montert i taket beskytter passasjerenes hoder hvis bilen blir påkjørt fra siden. Karosseriet er også litt forsterket. Listen over standardutstyr er lengre og selv de rimeligste utgavene kommer nå med elektrisk justerbare seter som standard. Prisen øker med 5-6 prosent fra dagens modell.

DETTE ER MERCEDES E-KLASSE:

Powered by Labrador CMS