Hyundai Elantra: Hyundai Elantra 1.6 GLS Stv. - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Hyundai Elantra 1.6 GLS Stv.
PRØVEKJØRT: Prisen er fremdeles koreanske bilers fremste salgsargument, og i Elantra stasjonsvogn får du kanskje litt mer enn du betaler for.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Hyundai Elantra må med sine 445 cm regnes i klassen for familiebiler, men prisen er en klasse mindre. Stasjonsvognen får du fra 172.950 og det er lite penger for en ny bil i denne størrelsen. Men selv om koreanske biler er rimelige, er det ikke alle modeller som har gitt god valuta for pengene. Elantra gjør derimot et godt forsøk på å gi mer for mindre.

Velutstyrt
Nå føles riktignok ikke stasjonsvognen like kompakt og solid som en del konkurrenter i samme størrelse, men setter du deg bak rattet, er ikke førsteinntrykket dårlig. Interiøret er både lyst og trivelig. Hyundai har også fått skikk på plasten i dashbordet og følelsen av billig hardplast er borte. Selv om prisen er lav, er utstyrslisten lang nok. Vi kjørte en 1.6 GLS som har servostyring, ABS, sentrallås, elektriske vinduer og speil. Setevarme følger også med. To store kollisjonsputer av amerikansk type
er standard.

Innvendig er det god plass både til kroppen og til å legge fra seg småting. Interiøret er i forskjellige gråfarger, men mørkeblå setetrekk med røde flekker og et lyst tak liver opp. Forsetene har høyderegulering ved at setevinkelen kan justeres i både for- og bakkant, men de med lang rygg må velge mellom lavt sete eller støtte under lårene. Rattet er også justerbart i høyden, så de aller fleste vil nok finne seg til rette. Bagasjerommet er lett å utnytte med kroker til å sikre lasten med. Bakseteryggen er delt og har ikke hodestøtte i midten.

Det er under kjøring Elantra viser seg fra sin beste side. På dårlig vei er den komfortabel. Fjæringen takler både små og store humper like bra. Foran sitter det fjærben og triangelarmer, mens det bak brukes fjærben i kombinasjon med doble tverrgående bærearmer. Om komforten er god, henger ikke kjøreegenskapene helt med. Det er først og fremst en litt vag styring som drar ned inntrykket. Den gir dårlig kontakt med underlaget.

Turtallsvillig
Motoren er en frisk sak i aluminium med to overliggende kamaksler og 16 ventiler. Resultatet er 114 hk fra 1,6 liter ved 6.100 o/min. Dreiemomentet er 143 Nm ved 3.000 o/min. Den liker og trenger virkelig å kjøres med litt turtall. Først ved 5.000 o/min våkner motoren ordentlig til liv. Flittig bruk av gearspaken er derfor påkrevd ved forbikjøring og i bakker. Heldigvis bråker ikke motoren alt for mye under akselerasjon og gearkassen er lettsjaltet. Selv om motoren krever en litt sportslig kjørestil, er den myke fjæringen tilpasset litt mer sedat fremferd. Elantra er absolutt en familiestasjonsvogn.

Mye hjulstøy
De Hyundaiene jeg har kjørt, har hatt en dårlig egenskap felles og Elantra er ikke noe unntak; sølespruten fra forhjulene legger seg på siderutene og det skal ikke lange turen til i vårslapset før sikten sideveis er betydelig redusert.

Verken motor- eller hjulstøy er sjenerende, men sølesprut fra bakhjulene høres godt. Her skiller Elantraen seg fra mer forseggjorte stasjonsvogner. I motorveifart høres det ut som bakvinduet står litt på gløtt, men ellers virker bilen solid sammenskrudd. Hyundai har fremdeles et stykke å gå før bilene deres gir et like solid inntrykk som sine tyske og japanske konkurrenter. På den annen side koster Elantra mindre. Når det gjelder kjørekomfort og utstyr, står den heller ikke så mye tilbake for sine konkurrenter.

HYUNDAI ELANTRA 1.6 Stv_
Motor: 4-sylinderet rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1599 ccm. Kompresjon: 9,7:1. 84 kW(114 hk)v/6.100 o/min. 143 Nm v/3.000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 175/65TR14 (Conti Viking Contact).
Mål: Lengde: 445,0 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 145,7 cm. Akselavstand: 255,0 cm. Sporvidde f/b: 146,5/145,0 cm.
Egenvekt m/fører: 1265 kg. Maks. taklast: 70 kg.
Volum: Bagasjerom: 915 /1785 liter (SAE). Tank: 60 liter.
Aks. 0-100 km/t: 10,5 sek
Toppfart: 183 km/t
Forbruk by: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,70 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,84 l/mil
Pris: kr 195.950,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU).

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: