Chevrolet Camaro Z28

Det er vanskelig å beseire årets utgave av Chevrolet Camaro Z28 når det gjelder "value for money" i hvert fall hvis det er muskler du legger vekt på. Harvey Schwartz har prøvekjørt broren til Pontiac Trans Am.

Publisert

Camaro
Camaro

Først publisert i BIL 5 - 1996.

Det er vanskelig å komme utenom årets utgave av Camaro Z28 hvis du prioriterer høy effekt i kombinasjon med lav pris. Med 285 hk og 440 Nm og en prislapp på under 20.000 dollar (kurs ca 6,50) kan vi virkelig snakke om sportsbilenes "Biggest Bang for the Bucks".

Men Camaro Z28 er ikke bare muskler, det handler også om linjer. I likhet med Trans Ams karosseri er Camaro-karosseriet bygd rundt en stålramme og består av en blanding av stål og kunststoff.

Camaro Z28 har lav luftmotstand. Den sterkt skrånende frontruten (67°) og den lave og slanke fronten er med på å gi en luftmotstandskoeffisient på beskjedne Cd 0,29. En meget bra verdi med tanke på at panseret skjuler en V-åtter på 5,7-liter og at bilen står på 245/50ZR16 dekk.

Motoren er den samme som sitter i Trans Am og Corvette og er et nydelig kraftverk. 285 hk er kanskje ikke så imponerende når en holder det opp mot sylindervolumet på 5,7-liter, men dreiemomentet, 440 Nm, er brutalt. En sekstrinns manuell gearkasse fra Borg/Warner er standard. Med presis og lett sjalting er det en nytelse å bruke denne kassen. Fra første- til fjerdegear får du hjelp til å velge det mest økonomiske gearet, en funksjon som automatisk kobler ut når det blir litt tøffere i omgang med gasspedalen, men som gjør det mulig å kjøre økonomisk.

Med 6 sekunder fra 0 til 100 km/t og en toppfart på 240 km/t, er Camaroens ytelser imponerende nok, men Chevy-folkene har også trimmet understellet slik at det mestrer ytelsene. Camaroen er kvikk og lettkjørt i trafikken rundt Los Angeles, og overraskende komfortabel.

Det er likevel på svingete veier moroa begynner. Z28 greier 0,89 G på slett asfalt, og jeg kan love deg et skikkelig adrenalin-kick når du nærmer deg grensen for hva som er mulig med denne bilen. Med nye bremser, ABS er standard, og de brede Goodyear GS-C dekkene, er Z28 en effektiv stopper. Legger du på noen dollar ekstra kan du få antispinnregulering, som kan være av betydning under norske kjøreforhold.

Utstyrsnivået ellers er det ikke noe å utsette på. For 19.390 dollar får du en Camaro Z28 med klimaanlegg, radio/-CD-spiller og 6 høyttalere, skinnratt, sentrallås og elektriske vindusheiser pluss sikkerhetspakken som inkluderer to kollisjonsputer. Legger du på til 22.000 dollar får du dessuten elektrisk seteregulering, krommede aluminiumfelger, antispinnregulering og tåkelys.

Har du noen gang muligheten, er dette en bil som må prøves. V-åtteren har krefter som slett ikke står i forhold til prislappen, og etter en kjøretur på svingete veier i utkanten av Los Angeles ble jeg stående og beundre Camaroens linjer mens jeg lot kjøreinntrykkene synke. Så mye bil for bare 20.000 dollar, det er nesten som en drøm.

CHEVROLET CAMARO Z28:
Motor: Åttesylindret V-motor med en kamaksel, støtstenger og to ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt tenning og innsprøyting. 5773 ccm. 210 kW (285 hk) v/5200 o/min. 440 Nm v/2300 o/min. Kompresjon: 10,4:1.
Transmisjon: Bakhjulsdrift, sekstrinns gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak, ABS.
Dekk: P245/50ZR16. Hjuloppheng: Foran: Støtdempere, skrufjærer, doble triangelarmer, samt krengningsstabilisator. Bak: Støtdempere, skrufjærer, langsgående bærearmer, stiv bakaksel, tverrgående kontrollstag, Panhardstag og krengningsstabilisator.
Styring: Tannstang, servo.
Mål: Lengde: 491,0 cm. Bredde: 188,5 cm. Høyde: 131,0 cm. Akselavstand: 256,6 cm. Sporvidde f/b: 154,2/154,6 cm.
Vekter: Egenvekt: ca 1650 kg.
Volum: Bagasjerom: 365 liter. Tankvolum: 59 liter.
Akselerasjon: 0 til 100 km/t: 6,0 sek.
Toppfart: 240 km/t.
Pris: fra 19.390 dollar (ca 130.000,- kroner)

Powered by Labrador CMS