Porsches nye roadster: Boxter

Smak på navnet. For den som kjenner Porsche finnes det ikke noe bedre ord for å beskrive den nye roadsteren. Boxermotoren lever i beste velgående og er bedre enn noen gang. Karosseriet bærer videre linjene fra Speedster. Denne bilen er Porsches fremtid og etter førsteinntrykket å dømme, burde de ikke ha store bekymringer.

Publisert

Boxter
Boxter

Først publisert i BIL 11 - 1996.

Motoren maler fornøyd og hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd det var Porsches 3,6-liter som ligger bak setene. Turtelleren viser drøyt 2.000 o/min og jeg tupper til gasspedalen bare for å kjenne på draget. Det er dårligere enn forventet og jeg har ikke god tid til å komme forbi vogntoget som sperrer utsikten foran. Ned et gear, turtelleren spretter et hakk opp, men ikke nok. Ned til tredjegear. Idet turtelleren passerer 4.000-merket, kommer skyvet og jeg er forbi. Jeg holder gasspedalen mot gulvet litt til og ved drøyt 5.000 omdreininger kommer det, det hissige brølet fra eksosen og innsuget. Det varer bare til 5.500, så går boxeren stille igjen.

– Vi har fått hjelp av akustiske eksperter for å gi den nye boxeren den riktig lyden, kunne de fortelle ved Porsches utviklingsavdeling. Og de har lykkes. Til tross for væskekjøling og vesentlig mindre mekanisk støy enn fra den luftkjølte boxeren, vandrer tankene til 911, med unntak av snerten mellom 5.000 og 5.500, den finner du ikke i noen 911.

Ny 2,5-liter
Boxster har fått en 2,5-liters utgave av den nyeste Porsche-motoren. Trimmingsgraden er ikke ekstrem, men de henter ut 204 hk ved moderate 6.000 o/min. Maks dreiemoment er 245 Nm ved 4.500 o/min. Fra 2.800 til 6.200 o/min står mer enn 220 Nm til rådighet, så det er ingen grunn til å klage. To overliggende kamaksler pr sylinderrekke og variable kamtider, fire ventiler pr sylinder, hydrauliske ventilløftere og direktetenning med coilene plassert direkte på hver tennplugg, er noen viktige detaljer ved den nye motoren. Innsugningssystemet produseres i plastmateriale og har en ekstrem god innvendig finish, noe som bidrar til meget god gjennomstrømning. Kjølesystemet er utviklet spesielt med tanke på at topp og sylindre har forskjellige kjølebehov og kjølesystemet er derfor delt.

I motsetning til 911 har Boxster motoren foran bakakselen. Som du kanskje aner, er det ikke lett å komme til. Væskepåfyllinger og kontroll av væskenivåer enten det er olje eller kjølevæske, skjer fra bagasjerommet. I likhet med den gamle boxermotoren, har også denne tørrsumpsmøring. Hvert oljeskift vil koste deg ca 8,5 liter avansert fluid. Ved at servicebehovet er redusert med ca 80.000 km mellom tennpluggskiftene, har denne motoren nesten ikke behov for ettersyn. Det er derfor sjelden du trenger adgang til motoren. Vil du absolutt se den, er det adkomst via en luke under kalesjen.

Gearskift fra rattet
Selv kjører Porsche frem den nye femtrinns TipTronic automatgearkassen som et førstevalg i Boxster, men etter å ha prøvd både den manuelle femtrinnskassen og TipTronic, holder jeg en knapp på den manuelle gearingen. Det er kjekt å kunne skifte gear ved å trykke på knapper på rattet, men også det må læres. Den korte prøveturen Porsche hadde lagt opp til, var ikke nok til at jeg trivdes med det.

Karosseri i stål er kanskje mer tradisjonelt enn de fleste hadde ventet, men ta en titt på hjulopphengene og du vil garantert bli overrasket. Det brukes riktignok mye aluminium. Bærearmene som holder motor og hjuloppheng er produsert i aluminium. Det samme er bærearmene i selve hjulopphengene. Porsche kjemper for å holde kostnadene i sjakk samtidig som behovet for bagasjeplass foran og mangelen på plass bak har krevd enkle løsninger. Det er fjærben rund baut. Foran brukes skråstilte bærearmer som danner et triangel, bak brukes tverrgående bærearmer som suppleres av et tverrgående og et langsgående støttestag. Enkelt, men effektivt.

Sportslig karakter
Boxster liker seg når svingene kommer tett og den er ikke like nervøs som en 911 hvis du skulle komme ramlende litt for fort inn i en sving. Men understyringen er der. Forskjellen ligger i at Boxster har mindre motorkraft og er ikke like baktung. Den er derfor ikke fullt så nervøs som 911 hvis du er uforsiktig med gasspedalen. Styringen er lett og presis med nydelig styrerespons. Tilbakemeldingen fra forhjulene er akkurat som det skal være i en sportslig roadster. Boxster er stram i fjæring og demping, men har likevel god komfort.

Midtmotor betyr ofte lite bagasjeplass. Slik er det også i Boxster, men helt krampaktig er det ikke blitt. Det er blitt plass til et forholdsvis dypt og rommelig bagasjerom mellom forhjulsopphengene. Du har i tillegg et bagasjerom over gearkassen. I kupéen er det derimot ikke plass til stort annet enn kredittkortene og to personer. Førermiljøet er en blanding av tradisjonelle løsninger og moderne former og er gjennomført ned til minst detalj. Her finner du ikke overlevninger fra tidligere Porschemodeller. TIl og med det innvendig speilet er designet spesielt for denne bilen.

Åpnes på 12 sekunder
Kupéen forvandles raskt til en åpen cockpit. Taket styres elektrisk og det tar bare 12 sekunder å konvertere Boxster til en åpen bil. Til de som vil spare stofftaket for en hard vinter, leverer Porsche hardtopper i aluminium og som er fargetilpasset bilen. Aerodynamisk er det ingen fordel å kjøre åpent, men med taket på har Boxster meget lav luftmotstand. 0,31 Cd er rekord for biler av denne typen. Umiddelbart kan det virke som om bilen er fri for aerodynamiske hjelpemidler, men i bakkant av bakluken, mellom baklyktene, er det en spoiler som løftes ved hastigheter over 120 km/t og senkes når hastigheten kommer under 80 km/t. Resultat: 36% mindre løft på bakakselen bedre stabilitet enn Porsche 911.

Boxster er velutstyrt og Porsche tilbyr dessuten et stort sortiment tilbehør, blant annet skistativ. To kollisjonsputer, veltebøyler bak setene, sentrallås, startsperre, elektriske vindusheiser, pollenfilter, elektrisk regulering av seteryggen, høyderegulering av førersete og ratt som kan reguleres frem og tilbak er standard.

En bil pr måned er hva vi kan forvente til Norge, neppe nok til å dekke etterspørselen. Selv om prisene er forholdsvis gunstige, 698.000 for Boxster med manuelt gear og 749.000 med TipTronic, blir det neppe lange ventelister.

PORSCHE BOXSTER:
Motor: 6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder. 2480 ccm. 150 kW (204 hk) v/6.000 o/min. 245 Nm v/4.250 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 205/55ZR16 foran og 225/50ZR16 bak.
Mål: Lengde: 431,5 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 129,0 cm. Akselavstand: 241,5 cm. Sporvidde f/b: 146,5/152,4 cm.
Vekter: Egenvekt: 1250 kg. Tillatt totalvekt: 1560 kg.
Volum: Bagasjerom: 260 liter (VDA). Tank: 57 liter.
Aks. 0 - 100: 6,9 sek
Toppfart: 240 km/t
Forbruk by: 1,43 l/mil
Forbruk landevei: 0,71 l/mil
Pris: kr 698.000,-

Powered by Labrador CMS