Saab 9-5 Estate

Utmerket komfort og praktiske løsninger er fremste kjennetegn til Saabs største modell.

Publisert

Saab 9-5 Estate
Saab 9-5 Estate

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Etter en måned bak rattet i Saabs stasjonsvogn er det to ting som utmerker seg spesielt. Det ene er følelsen av sikkerhet. Saab 95 utmerker seg ved gjennomtenkte løsninger og et omfattende sikkerhetsutstyr som standard. Den delte bakseteryggen har solide låser og en rød knapp som varsler hvis ryggen ikke er i lås. Alle de tre plassene i baksetet har trepunkts sikkerhetsbelte, og forsetene har Saabs "anti-whiplash" hodestøtter. Den i midten bak er det heldigvis mulig å skyve godt ned på seteryggen slik at sikten bakover ikke hindres. Kollisjonssputer foran og på sidene er selvfølgelig standard.

Saabens andre sterke side er en godt gjennomtenkt førerplass. Noe vi satte pris på hver gang vi satte oss inn bak rattet. Saab 9-5 er nemlig en svært komfortabel bil å kjøre. Kjøreegenskaper og veigrep er i seg selv på høyde med andre biler i denne klassen. Men førerplassen utmerker seg spesielt. Setet er godt å sitte i, med reguleringer både for setehøyde, vinkel på sitteputen og korsryggstøtte. I tillegg kan du justere rattet i både høyde- og lengderetningen, slik at du griper godt uten å måtte lene deg ut av seteryggen ved store rattutslag. Det er også god plass til venstrebenet, slik at begge bena har naturlig og god stilling. Du sitter avslappet og symmetrisk når du kjører. Et ofte oversett punkt i andre biler. En lang tur merkes mindre på kroppen når du kjører Saab 9-5.

I 9-5 finner du også oversiktlig dashbord med stereoanlegg integrert i midtkonsollen. Midtkonsollen er vinklet mot sjåføren, og man får en liten følelse med at Saab også lager fly. Både knappene og skjermen til radio og kjørekomputer er store og lettleste. En liten gimmick som jeg setter pris på, er "Night Panel"-funksjonen. Med den slukker du lyset i alle instrumentene og stereoens kontrollpanel, men speedometeret forblir belyst. Oppstår noe unormalt, vil det aktuelle instrumentet straks funksjonere igjen. Fortsatt finner du tenningslåsen nede ved siden av håndbrekket.

Litt tørst og slapp
Vår testbil var utstyrt med en 2,0-liters turbomotor med 150 hk. Det er grunnmodellen i 9-5 rekken og starter på 381.900 kroner som stasjonsvogn. Vi kjørte SE-utgaven. Det gir deg blant annet automatisk klimaanlegg, avkjølt hanskerom og lærdetaljer her og der – for 23.300 kroner ekstra. I tillegg var vår bil også utstyrt med bedre stereoanlegg, parkeringsfølere, skinninteriør, trepanel på dashbord og annet småtteri for ytterligere 38.600 kroner. Til sammen en bil til 443.000 kroner. Når vi er inne på penger, tar vi like godt med den andre dårlige nyheten i samme slengen. Nemlig bensinforbruket. Saab oppgir et forbruk på 1,3 l/mil ved bykjøring. Det er akkurat på gjennomsnittet for klassen og straffen for å kjøre en stor og tung bil. Med småkjøring i Oslo med kaldstart og vinterdekk kryper forbruket opp mot 1,4–1,5 liter pr. mil. Snittforbruket for hele testperioden ble 0,99 liter pr mil. Men det inkluderte en god del langkjøring hvor forbruket beveget seg ned mot 0,7 liter pr mil.

Med sjåfør på plass veier bilen 1655 kg. Motoren har et solid dreiemoment på 240 Nm, tilgjengelig allerede fra 1800 o/min. Når du gir gass, tar det et lite øyeblikk før motoren reagerer, og du skal ha noen mil i 9-5-en for å kunne planlegge kjøringen optimalt, spesielt ved forbikjøringer.

Våre akselerasjonsmålinger viser at Saab har de hestene den trenger, men ikke mer. 0–100 km/t på elleve blank er akseptabelt for en familiebil. 70–100 km/t i tredje- og fjerdegear gir også tall som er normale for klassen. Men i femtegear må du planlegge forbikjøringene godt. Den lange utvekslingen, som gir et brukbart snittforbruk på langkjøring, gjør at motoren har litt for lavt turtall til at akselerasjonen er der. Trekkraften er det derimot ikke noe i å utsette på, og ved normal kjøring har toliteren kraft nok til å kjøre opp på direkten. På langkjøring blir det derfor bare beskjeden bruk av gearspaken.

For å dempe vibrasjoner har Saab utstyrt motoren med balanseaksler. To "staver" strekker seg gjennom motorblokken og roterer motsatt vei, og med dobbel hastighet i forhold til veiakselen. Likevel er det litt mer støy og vibrasjoner under akselerasjon enn man forventer i en bil i denne prisklassen. Spesielt når man lar motoren snurre opp mot rødmerkingen på turtelleren. Da mister den også pusten, for den trives best rundt 2500–3000 o/min. I jevn hastighet lar motoren seg knapt høre, og verken vindsus eller rumling fra dekkene forstyrrer unødig.

Best på langtur
Stikkordene "jevn hastighet" går igjen hver gang jeg tenker på Saab 9-5. Last opp bilen, legg inn femtegear og cruisekontrollen, og du ankommer bestemmelsesstedet uten å føle deg særlig sliten. Selv om det var en lang kjøretur. Det er ikke bare setene som bidrar. Også kjøreegenskapene i Saab 9-5 heller mot det komfortable. Bilen duver over større humper, mens små ujevnheter i veibanen knapt merkes. I svinger krenger den lite, og hjulopphengene tar unna dumpene også i stor fart.

Foran brukes fjærben, triangelarm og krengningsstabilisator. Bak brukes stående støtdempere og skrufjærer, samt langsgående og tverrgående bærearmer og krengningsstabilisator. Vår prøvebil rullet på piggfrie vinterdekk fra Continental i dimensjonen 215/55QR16. Den myke gummien i dekkene er nok en medvirkende årsak til at Saaben har styring som er litt upresis. Bredden på dekkene gjør den også følsom for sporete veibane, en egenskap vi kjenner fra Saab 93. Men 9-5 er likevel langt mer retningsstabil enn sin lillebror.

Saab 9-5 er best på landeveien og er like avslappende å kjøre på langtur som den i trange bygater føles ubekvem. Der merker man godt at 9-5 er en stor bil, og det litt tunge gearskiftet sammen med den tamme gassresponsen gjør den usmidig i tett bytrafikk. På landeveien er bilen en helt annen og tilbyr meget behagelig transport. Også for to voksne i baksetet. Hvor både god benplass og seteutforming gjør at du slapper av, selv etter tre timer i baksetet. Bak i midtkonsollen er det to justerbare dyser for varmeanlegget, og det sitter også en utblåsning i takstolpene ved baksetet.

Stor nok
Selv om Saab 9-5 er en stor bil med sine 481 cm, viser det seg at bagasjerommet bare er middels stort. Men dette kompenseres med flere praktiske detaljer. Blant annet den kraftige hattehyllen over hele bagasjerommet. Den både demper støy og skjuler bagasjen godt. Det er også enkelt å vippe den opp eller ta den helt ut. På hver side av bagasjerommet finner man et lite oppbevaringsrom. Men i vår testbil var de fylt opp av henholdsvis basshøyttaler og CD-skifter. Under gulvet er det også et stort kvadratisk rom hvor du kan legge en liten koffert eller andre småsaker som er lavere enn ni cm.

Både sitteputer og bakseterygg er delt 60/40. Når du legger ned baksetet, får du et flatt lasterom, 172 cm langt. Mellom hjulhusene er det akkurat en meter, og opp til taket er det 80 cm. Åpningen på bakluka er riktignok 6 cm lavere. Med baksetet på plass er det 109 cm mellom luken og seteryggen målt ved gulvet. Med hattehyllen på plass er det rom for 416 liter bagasje, målt etter VDAnormen. Fullt utnyttet rommer stasjonsvognen 1490 liter. I forhold til konkurrentene har Saab 9-5 Estate gjennomsnittlig med plass bak. Og mens Saaben bare har en meter klaring mellom hjulhusene, har for eksempel en mindre Ford Focus en klaring på hele 120 cm. Men lasterommet i 9-5 er ryddig utformet, slik at det er lett å utnytte lastekapasiteten. Til daglig bruk virker derfor bagasjerommet stort.

Tøff klasse
Utvalget av store stasjonsvogner til rundt 400.000 kroner er stort. Saab 9-5 har derfor flere sterke konkurrenter. Med 9-5 Estate har Saab valgt samme mal som gjelder for BMWs 5-serie Touring og Audi A6 Avant. Stil og komfort er prioritert fremfor maksimal plass i bagasjerommet. Felles for alle disse bilene er at noen stasjonsvogner i kompaktklassen faktisk tilbyr mer lasteplass. Det du i stedet får når du legger over 400.000 kroner på bordet for en Saab 9-5, er komfort, spesielt for sjåføren. Samt en finish og kvalitetsfølelse, spesielt i de små detaljer som rimeligere biler mangler.

Ser vi på pris, er Opel Omega, Mitsubishi Galant og Volvo V70 naturlige biler å sammenligne med for den som jakter på stasjonsvogn i storbilklassen. De før nevnte BMW og Audi konkurrerer på stil og konsept. Saabens unike fortrinn er en ypperlig førerplass. Bilen er komfortabel med god plass til fire voksne, og alt sikkerhetsutstyr er på plass. Det samme er en rekke praktiske løsninger for den som virkelig vil bruke bilen som stasjonsvogn. Hjertet ønsker større motor, men fornuften sier nei. Til denne prisen leverer Saab en vel avstemt løsning.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS