Chrysler 300M 2.7 V6: Spennende amerikaner

Vision ble ingen europeisk suksess. Ett av problemene var at den rett og slett var for stor. I 300M får du også en stor bil, men ikke større enn at den burde få plass i garasjen.

Publisert

300M
300M

Først publisert i BIL 12 - 1998.

Amerikansk og europeisk bilkultur er forskjellig og det er ikke lett å finne biler som tilfredsstiller begge markeder. Europeiske biler har lettere for å bli akseptert i USA enn amerikanske biler i Europa, noe som i stor grad skyldes at de europeiske bilene i de klassene det her er snakk om har bedre finish og komfort. Skal amerikanerne inn i Europa og konkurrere mot store europeere, må de skjerpe seg.

Det er det Chrysler er i ferd med og som har gitt betydelig forbedringer som er godt synlige hver gang de kommer med nye modeller, men som også kommer til uttrykk i eksisterende modeller. Med 300M har Chrysler til hensikt å erobre markedsandeler i Europa, noe som har gjennomsyret prosjektet helt fra starten. At de har kommet langt, er det ingen tvil om. 300M gir et vesentlig bedre førsteinntrykk enn forgjengeren Vision.

Chrysler har nok ikke til hensikt å gjøre 300M til en europeisk bil, de er det nok av i Europa allerede. Men de har anstrengt seg ganske mye for å tilpasse den til europeiske krav når det gjelder kvalitet, kjørefølelse og finish. Det siste er vesentlig bedre enn i noen annen Chrysler jeg har kjørt så langt. Chryslers designere har dessuten lagt seg på en interiørutforming hvor det typisk amerikanske er tonet kraftig ned og førermiljøet kunne rent designmessig gjerne vært puttet inn i en europeisk storbil.

Trivelig førerplass
Litt nostalgi er i skuddet for tiden og i 300M er det instrumentene som skal gi assosiasjoner til gamle dager. Klassiske hvite instrumenter kan lett virke litt malplasserte i et moderne dashbord, men i 300M er de like nydelig i dagslys som i mørket. Førermiljøet er ryddig og du finner det meste uten å måtte lete. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være hendelen for lys og vindusviskere. I likhet med Mercedes har Chrysler samlet betjening av retningsvisere og vindusviskere på en hendel. Det medfører at du må ta en hånd av rattet for å få slått på vindusviskerne. Akkurat det burde være unødvendig.

Vår testbil var utstyrt med skinnseter, noe som kler bilen og som koster bare 10.000 kroner ekstra. Du sitter nok noe mer behagelig i stofftrukne seter, blant annet får du noe bedre sidestøtte, men skinnsetene fungerer meget godt og de er perfekt fargetilpasset til resten av interiøret. Setene har elektrisk justering med to minner som også husker hvordan du hadde stilt inn speilene og hvilke stasjoner du har lagt inn som forvalg i radioen.

Stereoanlegget er dessuten blant de bedre. 320 Watt forsterker og 11 høyttalere i kombinasjon med radio, kassettspiller og mulighet for montering av CD-skifter. Chrysler har i det hele tatt ikke spart på utstyret. Her finner du det meste av det du måtte ønske, men sidekollisjonsputer og trepunktsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet, finner du imidlertid ikke.

Mye plass
300M er stor. Selv om den er 9 cm kortere enn Vision, er du aldri i tvil om at den har dimensjoner godt utover europeisk standard. Den er for eksempel 17 cm lengre enn Volvo S80, 19,5 cm lengre enn Audi A6, 9 cm lengre enn Mercedes E-Klasse og 18 cm lengre enn Saab 9-5.

Kupéen er svært rommelig, ikke minst for dem som eventuelt skal besitte baksetet. Det er riktignok utformet som en toseter slik at sittekomforten på den midterste plassen er begrenset, men to passasjerer i baksetet vil oppleve at de har god plass til bena og tilstrekkelig takhøyde.

Det er ikke direkte trangt i forsetene heller. Den brede kupéen, den gode takhøyden og generøse avstanden frem til frontruten, gir god romfølelse. De færreste vil oppleve 300M som trang, men de lengste blant oss vil nok kunne ønske litt mer benplass når de sitter bak rattet. 300M har 6 cm mindre benplass enn for eksempel Volvo S80 når setet er skjøvet helt tilbake. Flere enn vanlig må nok ty til bakerste seteposisjon for å sitte behagelig i 300M. Med tanke på hvor god plass det er bak førersetet, kan kanskje en forlengelse av skinnene til førersetet være en god løsning hvis noen opplever at benplassen blir litt snau.

300M har et rommelig, men ikke overdrevent stort bagasjerom bilens størrelse tatt i betraktning. Skulle du ha behov for litt mer plass, kan bakseteryggen vippes frem.

Fortsatt litt hjulstøy
Et av de områdene Chrysler har jobbet spesielt med, er støy. I forhold til Vision har de lykkes svært godt i sine anstrengelser for å oppnå et lavere og mer behagelig støynivå. Det er likevel litt igjen før de bør si seg fornøyd. Motorstøyen er ikke spesielt påtrengende unntatt under akselerasjon og bruk av høye turtall. Ved normal kjøring hører du knapt motoren. Derimot hører du en del dekkstøy i form av romling. Jeg har en mistanke om at de amerikanske Michelin-dekkene skal ha noe av skylden for det litt harde støybildet, og det skal bli spennende å prøve bilen på europeiske dekk.

Ellers er det nærliggende å tro at Chryslers streben etter europeiske kjørekarakter har noe av skylden. På grov asfalt slipper nemlig også vibrasjoner fra veien forbi gummiforingene som holder for- og bakhjulsoppheng på plass. Går du til 300M med forventninger om duvende og fløyelsmyk fjæringskomfort, har du så definitivt bommet. Denne bilen er strammere enn de fleste europeiske konkurrentene når det gjelder både fjæring og demping.

Skarpe ujevnheter merkes derfor litt bedre enn i mange konkurrenter. De store ujevnhetene som enkelte konkurrenter flyter over, merkes bedre i 300M. Ubehagelig blir det ikke. Spesielt når man tar i betraktning kjøreegenskapene som er bygd inn i den store bilen, er det lett å akseptere litt fast fjæring og demping.

Gode kjøreegenskaper
300M har riktignok ikke noen utpreget sportslig styring, men den gir rimelig god kontakt med veien, bedre enn for eksempel Mercedes E-Klasse. I kombinasjon med den sportslige fjærings- og demperkarakteristikken, gjør dette 300M letthåndterlig på svingete og krevende veier. At kjøreegenskapene er førsteklasses er ingen overraskelse, men at den store bilen er så lettkjørt og så kontant og responsiv på krevende, svingete veier, er litt overraskende.

ABS-bremser og antispinnregulering er standard. Bremsene er effektive og passer til bilens karakter ved at de er lett å dosere. Antispinnregulering er så absolutt nødvendig når V-sekserens krefter slippes løs. Lysutstyret passer derimot ikke helt til de dynamiske kjøreegenskapene. Nærlyset er svakt og har dårlig spredning, og det er ikke mye hjelp å få fra fjernlysene heller. Her bør Chrysler skjerpe seg. De europeiske konkurrentene har vesentlig bedre lys enn dette.

300M blir levert med en 3,5- eller 2,7- liters V-sekser. Hos Møller US regner de med at 2,7-literen vil stå for volumet. Prisforskjellen på 155.500,- kroner er forholdsvis drøy og 2,7-literen med 203 hk har skyv nok. Motoren er sterk, men skal du utnytte dette må du finne deg i at det må litt turtall til. Automatkassen sørger for at det er forholdsvis enkelt, men jeg ønsker i enkelte situasjoner litt kjappere reaksjon når gasspedalen legges mot gulvet. Ved normal kjøring er derimot samarbeidet mellom motor og automatkasse svært så harmonisk. Selv under kraftig akselerasjon skjer gearskiftene mykt og behagelig.

I likhet med de fleste andre i denne klassen, har også 300M manuell sjalting av automatkassen. AutoStick kaller de det. Drar du gearspaken helt bakover, kan du sjalte opp eller ned ved å skyve gearspaken til høyre eller venstre. Det tar litt tid å venne seg til at bevegelsen skal skje sidelengs og ikke forover og bakover, og midtkonsollen er dessuten litt i veien når du sjalter manuelt. Jeg foretrakk derfor å kjøre helautomatisk, også når jeg ville ha litt sportslig kjørestil.

En seriøs utfordrer
Sammenligner vi 300M 2.7 V6s prestasjoner med S80 2.0LTs, er den sterkere Chrysleren ikke helt med når den kjøres manuelt i høyeste gear, men som du ser, må S80 ned i tredje for å holde følge med 300M når denne kjøres med automatskift.

Ettersom 2,7-literen helst vil ha litt turtall, oser det liksom ikke av krefter. 3,5-literen har nok mer å by på i så måte, men med automatgear har dette liten praktisk betydning. 2,7-literen har et realt fraspark.

I 300M har Chrysler en seriøs utfordrer til de etablerte europeerne i denne klassen. Designmessig står den frem som et nytt og friskt innslag der konservative linjer har rådet grunnen blant europeerne. Høyt utstyrsnivå, mye plass og nydelige kjøreegenskaper teller også tungt på pluss-siden og gjør 300M 2.7 V6 til et meget aktuelt alternativ i prisklassen like under 500.000 kroner. Det er likevel et par tunge minus i blokka mi. Lysene er det tyngste, deretter ønsker jeg litt lavere og mer behagelig støynivå.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS