Suzuki Jimny: Helst utenfor allfarvei

Den lille, høye Jimny har røtter langt tilbake, men den blir stadig oppdatert og forbedret.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 4 - 2005.

I Jimny sitter man høyt med god oversikt, og den er lett å parkere. Når man har kjørt feil behøver den veldig liten snuplass, og det er kjekt å ha en smule terrengegenskaper når man roter seg inn på ukjente stier.

Jimny har rammeunderstell og firehjulsdrift med reduksjonsgear, og legger man til 19 cm bakkeklaring og korte overheng, skjønner man at den ikke gir opp straks veien tar slutt. På vanlig vei kan Jimny være en utfordring. Den hopper og spretter over selv de minste ujevnheter. Man velger mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift høygear og lavgear med tre knapper på dashbordet, ikke spaker som tidligere.

Verken motoren eller gearkassa er særlig moderne, man bør hele tiden ha riktig turtall og gear. I motorveihastighet føler man seg modig når man prøver å følge med resten av trafikken. Det er motorstøy, mye vindsus og styringen er lite retningsstabil. Over asfaltskjøter slår hjulopphenget merkbart og hørbart.

Til å være en billig småbil med gammel konstruksjon er det lett å trives bak rattet i Jimny. Gearspaken og rattet sitter der de skal og man ser tydelig instrumentpanelet. Ikke er det altfor spartansk heller, den har sentrallås, elektriske vinduer og sidespeil, varmeseter og klimaanlegg. ABS-bremser og et par kollisjonsputer er standard.

Suzuki Jimny 1.3 4X4
Pris: kr. 194.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1328 ccm. 62,5 kW (82 hk) v/6000 o/min. 110 Nm v/4100 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 364,5 x 160 x 170,5 cm. Akselavstand: 225,5 cm. Egenvekt m/fører: 1130 kg. Tillatt totalvekt 1420 kg.
Dekk: 205/70R15.
Bagasjerom: 113 liter (VDA).
Tankvolum: 40 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 14,1 sek.
Toppfart: 140 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil.
CO2-utslipp: 174 g/km.

Powered by Labrador CMS