Suzuki Swift: Når utseendet teller

Suzuki er kjent for trauste biler med god fremkommelighet. Design har derimot ikke vært noe tema der i gården. Før nå.

Publisert Sist oppdatert

Swift
Swift

Først publisert i BIL 5 - 2005.

Gode priser og god fremkommelighet har vært nøkkelen til Suzukis suksess i Norge. Når nye Swift snart lanseres får de nok et argument: moderne og ungdommelig design. Og det kan behøves om Suzuki skal appellere til nye kundegrupper med lavere snittalder enn dagens.

Swift har et eksteriør som leder tankene til New Mini, og bilens ytre mål er også på nivå med den britiske småbilen. Men der slutter likheten, for mens Mini har så godt som null plass i baksete og bagasjerom, er Swift en fornuftig småbil med god takhøyde, fem dører og et bagasjerom med kapasitet på 213 liter, cirka femti prosent mer enn briten. Dessuten omgjør du lett baksetene til et flatt gulv slik at du får et lastevolum på 562 liter. Det betyr at den er større enn Suzuki Ignis som har et mer kasseformet og kjedelig utseende.

For og i Europa
Swift skal appellere til europeisk smak, derfor har den fått et sportslig chassis og en kontant styring. På slitt asfalt gir den sportslige dempingen vel mye tilbakemeldinger slik at du merker hver minste ujevnhet. Et hjul i hvert hjørne gjør Swift smidig i bytrafikken og lettkjørt på svingete landevei. Den har svært god støydemping, og selv i maks tillatt hastighet på fransk motorvei kan man føre en normal samtale uten å anstrenge stemmen.

Fra førersetet har du god oversikt over instrumenter og betjeningsorganer. Bilen har et sporty 3-ekers ratt og setene gir brukbar støtte til lår og rygg og kan justeres i både høyde- og lengderetningen. Vi kunne ønsket teleskopinnstilling av rattet, men fant allikevel en brukbar sittestilling. Dashbordet er enkelt og funksjonelt, men innslag av lyse detaljer ville gitt en bedre atmosfære.

Suzuki Swift lanseres i Europa på vårparten i forhjulsdrevet utgave. Den er produsert i Ungarn og leveres med to alternative bensinmotorer på 1,3 og 1,5 liter pluss et dieselalternativ på 1,3 liter fra Fiat/GM. I Norge skal den kun selges med firehjulsdrift, noe som betyr at vi må vente på japansk-produserte biler som kommer på et skip med ankomst Drammen i desember.

De 80 norske Suzuki-forhandlerne som er spredd over hele landet vil ha forhjulsdrevne demobiler på plass i august. Målet er å forhåndsselge 700-800 biler i løpet av høsten. Modellen som skal selges her er utstyrt med 1,3-liters bensinmotor med 93 hk, med firehjulsdrift, klimaanlegg, aluminiumsfelger og mye annet utstyr – alt til en prislapp på kr 199.900. Viktigste konkurrenter er Yaris, Polo og 206, men ingen av disse leveres med firehjulsdrift som blir et viktig salgsargument for Suzuki.

Dette er Suzuki Swift:
Pris: kr 199.900
Sylindervolum: 1328 ccm
kW/hk v/omdr.: 68/93 v/5800
Nm v/omdr.: 116/4200
Egenvekt: 1065kg
Aks. 0-100 km/t: 11,0 sek
Toppfart: 175 km/t
Forbruk snitt: 0,62 l/mil
CO2-utslipp: 148 g/km
Lengde: 369,5 cm. Bredde: 169,0 cm. Høyde: 150,0 cm. Akselavstand: 238,0 cm. Bagasjerom: 213 liter (VDA). Tankvolum: 45 liter.
Alle tekniske data basert på modell med 1,3-liters bensinmotor og forhjulsdrift.

Powered by Labrador CMS