Hummer H3

Mindre, i betydningen mindre, ikke færre. Tvert i mot. Nå skal Hummer for alvor inn i Europa også.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 10 - 2005.

Hummer H1 forstår jeg. Den er Bling på høyde med den høyglanskrompolerte Peterbilt 379-trekkvogna ex-bokser Chris Eubank kjører rundt med i London. H2 aksepterer jeg, fordi den er SCHVÆR. Men H3 har jeg litt problemer med. Nå er vi nede på et nivå hvor det er mer enn mange nok deltakere. Spørsmålet er selvfølgelig om den er spesiell nok til å by på unike trekk.

Det er da først og fremst eksteriørt den scorer. Den ser ut som en rullende bankboks, dersom det hadde vært en index for disse størrelsene ville vi nok funnet ut at Hummer H3 var den bilen med minst vindusflate i forhold til karosseriets kubikkinnhold. Inntil japanerne virkelig får sine seriøse bokser på markedet vil H3 være alene om akkurat denne egenskapen.

Om den er viktig? Den skaper ikke noen handicap innenfra, oversikten er fremdeles god, det vekker stor oppsikt, i hvert fall på gatene i Paris (og det er vel et av bilens naturlige miljøer?). Masse krom, særlig i den mektige her-kommer-jeg-og-spiser-deg-fronten, og svære dekk under blokka hjulåpninger er med på å gi det hele et preg av stor Tonkamodell. Der du sitter bak rattet vet du at du kjører noe ganske enestående.

Skjønt enestående. Det skal bli slutt på at Hummer importeres litt ad hoc til Europa. Snart skal den også kanaliseres gjennom GMs forlengede Europaarm, der også Cadillac og Corvette håndteres. Men ikke bare
det. Den skal om et års tid i produksjon i Sør-Afrika, da blir den hetende H3G for Global, og skal eksporteres i seriøse antall også til Europa, og også med dieselmotor.

I dag kommer den med en femsylindret 3,5-liter med 220 hester og dreiemoment nok til at den blir enkel å kjøre i terrenget. Og der kommer også et annet av fortrinnene frem. Glitrende egenskaper i søla, dersom det er et krav. Vi kjørte en krevende offroad-løype på et spesialanlegg utenfor Paris, og syntes nok det var litt mye hjulspinn på den aller vanskeligste seksjonen. Det viste seg at vi fremdeles lå i landeveismodus. Jeg trodde jeg hadde slått inn alle sperrene, men de går selvfølgelig ikke inn uten å legge inn krype-utvekslinge først. Her var med andre ord bilen meget bedre enn føreren.

Også på landeveien er komforten førsteklasses, og den oppfører seg behersket i raske rundkjøringer uten at det skriker i dekkene, og med behersket krengning. Men noe fartsfantom er den ikke, og interiøret er trist i hard svart plast. Skinn i svarte seter kan vanskelig endre det inntrykket. Det jeg savner, som jeg gjør med de fleste amerikanske biler for tiden (bortsett fra Chrysler) er noe unikt amerikansk. Både Ford og GM legger vekt på å tilpasse seg europeisk smak – men hva er vitsen med det, det er det nok andre som gjør. Det unike amerikanske, avslappet, enorme volumer, betjening som krever muskler på størrelse med en myggs, det blir fjernere og fjernere. Når amerikanerne begynner å snakke om drivstofføkonomi, fremkommelighet og premium interiør, vet du at noe er i ferd med å kunne gå fryktelig galt.

Mye henger selvfølgelig på hva slags pris den kommer til å få i Europa. Dersom de ryktene vi hørte er riktige vil den kunne ende under Disco, og dermed burde det bli en åpning eller to i et ganske tett marked. Men slik det er foreløpig har de ivrigste betalt 20 prosent over den antatte prisen på 30.000 Euro (før avgift) for å få de første som kom på markedet i sommer. Det er tvilsomt om akkurat den tendensen vil holde seg.

Hummer H3
Pris: Ikke fastsatt
Motor: 5-sylindret rekkemotor. 3464 ccm. 164 kW (223 hk) v/5600 o/min. 305 Nm v/2800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 474 x 190 x 189,5 cm. Akselavstand: 284,5 cm. Egenvekt: 2130 kg. Tillatt totalvekt 2655 kg.
Dekk: 265/75R16.
Bagasjerom: 835/1575 liter (VDA).
Tankvolum: 87 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,6 sek.
Toppfart: 180 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,18 l/mil.

Powered by Labrador CMS