Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave
Buick Enclave

Buicks nye enklave

Hvorfor kaller man en bil for Enclave – uansett hvor mye crossover den er? De eneste som kan forbinde noe positivt med en enklave, er de som ikke vet hva det betyr.

Publisert Sist oppdatert

Og det vet selvfølgelig du: et landområde som er skilt fra resten av nasjonen for øvrig og som på alle kanter er omgitt av en annen stat. Øst-Berlin var vel en slags enklave? Det kan forresten også bety et boligområde uten gjennomgangstrafikk – heller ikke ønskedrømmen for en bilprodusent.

Men nå heter altså den nye luksus-SUVen fra Buick Enclave. Og det er fare for at den kommer til å hete det i produksjonssammenheng også. For uansett hva som ble sagt ved årets mest bizzare Detroit-intro (Eames stoler, Les Paul gitarer og Cannondale sykler var av en eller annen grunn innblandet, sammen med romantisk kledde faunaktige kvinner. Meget Underlig.) er dette en kommende produksjonsmodell.

Den befinner seg i den samme slekten som GMC Acadia og Saturn Outlook (og kanskje en Saab, nå som Subaru ikke er Ukens Smak lenger?). Vi snakker om en SUV av de ikke aller største, seks personer, men masse luksus, og vi snakker om en glimrende V6-motor som du vel foreløpig bare kan oppleve i Cadillac.

Som man vil se bildene er det gjort et par grep for å få oss til å forstå at dette virkelig er en Buick. Fossefall-grillen og koøyene langs siden av panseret, gode og gjenkjennbare Buick-signaler.

Ellers er denne konseptmodellen full av nydelige materialer, førsteklasses håndverk og masse såkalt avansert teknologi. Som for eksempel gir deg muligheter til å avspille fire forskjellige DVD-program samtidig. Men vi snakker fremdeles om en bil, og ikke en hjemmekino-sentral.

Fra den tekniske avdelingen kan vi bringe deg 3,6 liters V6 på 270 hk, seks trinns automat og firehjulsdrift, alle fire uavhengig opphengt og 21-tommers hjul. Hva angår geografien så måler den 513 x 200 x 180 cm og sitter på 203 cm akselavstand. Plattformen den bygges på heter Lambda.

Rutetidene forteller at denne vil komme i salg tidlig i 2007 som en 2008-modell, og at den skal erstatte Rainier og Rendezvous.

Powered by Labrador CMS