-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Alfa Romeo 159 1.9 JTS Distinctive
Med 159 gir Alfa Romeo sine tyske konkurrenter noe å tenke på. Heldigvis er mye av særpreget beholdt.
Først publisert i BIL 2/3 - 2006.
Alfa 156 var et stort løft for merket, og ble en suksess. Med aner til middelmådige Fiat Tipo klarte Alfa Romeo å gjøre 156 til en inspirerende bil med appell utenfor den harde alfist-kjernen. Den nye 159 har en helt ny og moderne plattform som den deler med Brera, med blant annet multilink bakhjulsoppheng. I forhold til 156 er den også en god del større, med 105 mm lengre akselavstand.
Bakseteplassen i 156 var ikke imponerende, men i 159 er den klart bedre. Sporvidden er helt i tet i klassen, og det bidrar til meget bra veigrep. Styringen er som forventet presis og direkte. Fjæringen har storbilfølelse, og innbyr til å utfordre enhver vei.
Men egenvekten på 159 er langt høyere enn forgjengeren, og hele 100 til 200 kilo over konkurrentene. De ekstra kiloene skyldes nok økt fokus på sikkerhet, samt bedre kvalitet og at den sitter på en plattform som også er påtenkt større biler. Det virker som om Alfa Romeo har sovet i timen som handlet om vektbesparelse.
Dermed skulle man tro at den minste bensinmotoren vil slite med å oppfylle de forventninger man har til en sprek italiener. Men her er det krefter nok, og man belønnes med fin motorlyd på italiensk manér når man kjører friskt. Motoren er fleksibel og villig, og trives godt på både lave og høye turtall.
I forhold til 156 har nykommeren fått et løft når det gjelder støydemping og kvalitetsinntrykk. Materialvalg og finish er absolutt på høyde med tyskerne. Interiøret er typisk Alfa Romeo, med dype klokker for instrumentene. Innstillingsmulighetene for ratt og sete er gode og man finner lett en god kjørestilling.
Ønsker man firehjulsdrift fremfor forhjulsdrift – og hvem gjør vel ikke det – må man opp på toppmodellen 3.2 JTS V6 med 260 hester og Q4-systemet kjent fra Crosswagon. Hvis diesel ikke er et banneord for deg, kan Alfa 159 1.9 JTD friste med inngangspris på kr 338.900.
En artikkel om en Alfa er ikke komplett uten at design nevnes, og med et så distinkt utseende som 159 har, er det utvilsomt mange som vil la seg lokke av utseendet. Man risikerer aldri å bli en i mengden med denne lekre skapningen.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr 379.900
Pris, prøvekjørt: kr. 399.900
Motor: Firesylindret rekkemotor. 1859 ccm. 118 kW (160 hk) v/6500 o/min. 190 Nm v/4500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 466 x 183 x 142 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1555 kg. Tillatt totalvekt 2000 kg.
Dekk: 225/50R17.
Bagasjerom: 405 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,7 sek
Toppfart: 212 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil
CO2-utslipp: 205 g/km