Suzuki SX4: Kompakt hyttebil

SX4, som betegner en Sport Crossover med firehjulstrekk, er en krysning mellom en kompakt kombikupé og en høy stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki SX4

Først publisert i BIL 5 - 2006.

Suzuki SX4 er mindre enn Toyota RAV4, større enn VW CrossPolo (begge disse nykommerne finner du omtale av i forrige Bil). Sjefsingeniør for SXprosjektet, Osamu Honda (!), sier til Bil at chassiset er basert på Suzuki Swift, men er modifisert på de fleste punkter, blant annet er akselavstanden strukket 12 cm. Fronten på SX4 har også likhetstrekk med Swift, men den store forskjellen er at frontlyktene på Swift er mer stående, på SX4 er de liggende. Et karakteristisk trekk er det store trekantvinduet som er plassert mellom A-stolpen og fordøra, og som bidrar til å redusere blindsonen på skrå forover. I førersetet sitter vi forholdsvis høyt, og med akseptabel sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner sin plass på en bred og behagelig fothviler, mens høyrebenet får lite sidestøtte på grunn av midtkonsollens utforming. Undertegnede, med sine lange ben, savner lengderegulering på rattet. Sittestillingen blir ikke fullkommen når vi må velge et kompromiss mellom avstanden til ratt og pedaler.

SX4 ser tilsynelatende smal ut, men er overraskende rommelig innvendig. Akselavstanden på 2,5 meter gir grunnlag for fullt ut akseptabel benplass i baksetet, bilens form gir også god innvendig høyde. Bakseteryggen er delt 70/30, og når seteryggen felles fremover blir den liggende oppå sitteputen slik at det blir stor høydeforskjell fra bagasjerommet. Alternativet er å vippe hele det sammenklappede setet på høykant bak forseteryggen. Da blir gulvet flatt, men lastelengden blir kortere. Systemet for firehjulstrekket i SX4 kalles i-AWD (intelligent All Wheel Drive), og styres elektronisk i tre trinn ved hjelp av en bryter mellom forsetene. Under normal kjøring på tørr landevei benyttes posisjon 2WD. I posisjon 4WD-Auto er bilen normalt forhjulsdrevet. Hvis forhjulene spinner, overføres moment automatisk til bakhjulene. Posisjon 4WD-Lock sikrer full firehjulsdrift, men når hastigheten passerer 60 km/t
kobles systemet automatisk over til 4WD-Auto. Alle bilene som tas inn av den norske importøren har utstyrsnivå Outdoor Line som inkluderer elektronisk stabilitetskontroll, ESP. Alternativet, Urban Line, leveres bare på versjonen med ren forhjulstrekk.

Bensinmotoren har ikke overflod av krefter, for å si det sånn, og lydnivået stiger merkbart når vi maner hestene til innsats. Ved normal landeveishastighet er det imidlertid ikke nødvendig å heve stemmen for å føre en samtale. Når SX4 leveres til de første norske kundene i mai, er også dieselmotor på plass, Den motoren er det Fiat som leverer, og til gjengjeld får Fiat sin egen versjon av SX4 – en bil som i italiensk drakt heter Seidici. Det sier seg selv at dieselmotoren har mer å dra på med, i en bil som veier 1,3 tonn er det virkelig merkbart når dreiemomentet i praksis dobler seg fra det middelmådige 145 Nm i bensinmotoren til det høyst respektable 280 Nm i selvtenneren. Mens bensinmotoren er kombinert med en presis og lettsjaltet femtrinns manuell gearkasse, er dieselen utstyrt med sekstrinns kasse.

Selv om den norske importøren mener at dieselutgaven blir i dyreste laget her hjemme på grunn av avgiftene, legger de opp til 250 dieselbiler av de totalt 1000 SX4-bilene de håper å selge i år. Det får de neppe store problemer med å dra i land, interessen for dieselmotorer har økt formidabelt her i landet de seneste årene, ikke minst når det gjelder SUV-biler, små som store.

Kort om bilen:

Lengde: 414 cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 162 cm. Akselavstand: 250 cm. Sporvidde f/b: 149,5/149,5 cm. Bagasjeromvolum: 270 – 625 liter. (VDA). Tankvolum: 50 liter.

Powered by Labrador CMS