Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Park Evenue

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Buick Riviera

Stor Buick-innsats i Kina

Rett foran Shanghai-utstillingen viste Buick en ny, kinesisk Park Avenue. Bare for å lure oss – det var konseptbilen Riviera som ble utstillingens dronning.

Publisert Sist oppdatert

Vel var det andre konseptbiler der, både Audi og BMW hadde noen dramatiske innslag – men disse kom utenfra. Buicken i Park Avenue, eller som konsept-Riviera, er ekte hjemmestrikkede. Utviklet på GMs PATAC-senter i Shanghai og utviklet for å bli bygget hos SAIC.

La oss gjøre unna Park Avenue først. En produksjonsbil som skal tilfredsstille alle Kinas enorme limousine-krav. Med andre ord en klassisk amerikaner, bygget på GMs nye bakhjulsdrift-arkitektur, med en V6 motor på enten 2,8 eller 3,6 liter – som av en eller annen grunn kan startes opp på 60 meters hold inntil 20 minutter før man skal av gårde. Tomgang er vel ikke akkurat hva Kina, eller verden, trenger.

Litt over 3 meter akselavstand, mer enn 5 meter lang og 1,9 meter bred – du kan trygt si at den merkes i landskapet. Og eliten kan nyte luksuriøst skinn-og-ved interiør, mens elite-sjåføren har tilgang på alt som finnes av power- og servo-.

Nå er sikkert Park Avenue et glimrende produkt for GM i Kina, men Riviera er allikevel ganske meget mer spennende. Akkurat som Park Avenue er dette et eldgammelt merkenavn i GM-familien (Riviera ble vel brukt første gang i midten av 50-årene?) men der slutter også likheten.

Riviera er en radikal bil, med nesten to meter brede måkevingedører og en fantastisk form der du finner en spennende blanding av positive og negative kurver, men der du også kan kjenne igjen elementer fra Buicks Y-job i 1938 og de fantastiske drømmebilene fra 60-årene. James Shyr er ansvarlig for bilen, han er designsjef på PATAC og han har en rekke lokale designere med seg.

Men det er ikke bare designen som er både oppsiktsvekkende og lokal. Det som ligger under er enda mer spennende. Detaljene er få, men det dreier seg om et flunkende nytt hybrid-system som skal i produksjon neste år, og som skal benyttes aktivt og i stor målestokk som et av Bejing-OLs mange miljø-argumenter.

Dessverre må vi nok regne med at produksjonsskallet over den nye drivlinjen blir litt mindre spennende når det forlater samlebåndet.

Powered by Labrador CMS