Volkswagen Columbi-egg

Med kombinasjon mellom to forskjellige fronter og tre ulike utstyrsversjoner får kundene følelsen av å få skreddersøm når de kjøper Volkswagens nye SUV.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Tiguan

Først publisert i Bil 12-2007.

Det er ikke ofte en ny bil lanseres med to alternative fronter og dessuten tilbyr tre utstyrsversjoner for ulike bruksområder. Hender det at du må lose bilen over kneiker med inntil 28 graders stigning? Da er Tiguan Track & Field det rette. Ferdes du vanligvis på "vanlige" veier er Trend & Fun eller Sport & Style den rette utstyrsversjonen for deg.

Track & Field er altså tilpasset mer ekstreme veier, ved at den har en front som takler en angrepsvinkel på hele 28 grader. Samtidig er denne versjonen utstyrt med Hill Descent Control, kompass i kjørecomputeren, dekktrykkontroll samt optimert regulering av motorturtallet som standard. Støtfangeren på de to andre utstyrsversjonene er lavere, så her takler fronten en stigning på inntil 18 grader.

Mini-Touareg?

Utfra størrelse og utseende kan det være fristende å si at Tiguan er en kompakt utgave av Touareg – men det er å trekke det for langt. Selv med versjon Track & Field er ikke Tiguan noen terrengbil, uansett om den er utstyrt med elektronisk differensialbrems på både for- og
bakakslingen.

Firehjulsdriftsystemet er riktignok av aller nyeste versjon fra den svenske produsenten Haldex, versjon 4, noe som innebærer at systemet er raskere til å slå over fra to- til firehjulsdrift enn tidligere, men så lenge det ikke finnes noe lavgear har ikke bilen noe ute i terrenget å gjøre – det vil lukte svidd clutch ganske fort når den møter motstand i form av trerøtter, grøfter og sleipt underlag. Da hjelper det lite at bakkeklaringen er 19,5 cm, som forøvrig er 1 cm mer enn hva både Toyota RAV4 og Honda CR-V kan vise til, og 1,5 cm mer enn på Mitsubishi Outlander.

Rommelig kupé

Vi fikk våre første kjøreerfaringer med Tiguan under den internasjonale lanseringen som foregikk i Ungarn, men ettersom den norske lanseringen først finner sted på bil07-utstillingen 7. november var det for tidlig å få bilen med i den store SUVtesten som du finner på annet sted i bladet.

Vi sørget likevel for å få tatt noen vitale mål for å kunne sammenligne med de viktigste konkurrentene. Benplassen i førersetet er imponerende, med 4,5 cm mer i lengderetningen enn hos flere av konkurrentene, og hele 8 cm mer enn i RAV4.

Nå er det de aller færreste som er så langbente at de har behov for så mye plass, og når førersetet skyves langt bakover går det naturlig nok på bekostning av benplassen i baksetet. Med en "normal" person på 175 cm i førersetet er det bare gjennomsnittlig plass i baksetet i Tiguan, nærmere bestemt 3 cm mer enn i RAV4, men 3 og 6 cm mindre enn i henholdsvis CR-V og Outlander.

Akselavstanden ligger midt på treet i dette selskapet, 4,5 cm lengre enn på RAV4, men henholdsvis 2,5 cm og 6,5 cm kortere enn på CR-V og Outlander. Dette gir seg utslag i at Tiguan også byr på lastelengde i bagasjerommet, både med bakseteryggen oppe og nedslått, som ligger på det jevne.

Ståhøyden under den åpne bakluka er solid på Tiguan. Med 188 cm er den 6 cm høyere enn på Outlander, 7 cm høyere enn på CR-V. Også en annen detalj gir Tiguan overtak over konkurrentene: Den kan trekke tilhenger med vekt inntil 2500 kg, og det er 300 kg mer enn den beste av konkurrentene.

Fast oppsett

I førersetet har vi god oversikt over lettleste instrumenter og et ryddig dashbord, men det er ikke så lett å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Med andre ord anbefaler vi å ta med som ekstrautstyr parkeringsassistent med sensorer foran og bak. Prisen er 3600 kroner.

Setene er faste og gir god sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner seg til rette på en bred og god fothviler, mens midtkonsollen gir fin sidestøtte for høyrebenet.

Styringen er ikke den mest kontante vi har hatt mellom hendene, men den gir et greit kompromiss mellom lett håndtering og akseptabel styrerespons.

Hjulopphenget er forholdsvis fast satt opp. Det betyr at vi merker slag og vibrasjoner når vi passerer over trikkeskinnene i Budapest, men på vanlig vei gir Tiguan en fin balanse mellom komfort og
sportslighet.

Common rail

Tiguan markerer også starten på en ny epoke for Volkswagen. Begge dieselmotorene (140 og 170 hk) er nemlig nå av common rail-typen, som de fleste andre bilprodusenter har benyttet i mange år. Volkswagen har altså endelig lagt pumpedysemotorene på hylla.

Common railmotorene, hvor drivstoffet står under trykk i et felles rør med forgreninger inn til hver sylinder, innebærer mindre hard gange og derved også lavere støynivå enn pumpedysemotorene.

Det er ingen tvil om at Tiguan blir en av bestselgerne på SUV-fronten neste år. Når importøren sier at de skal selge 3500 biler i 2008, vil alle konkurrentene merke at det har dukket opp en seriøs nykommer.

Fakta om VW Tiguan 2.0 CR TDI:
Pris: kr 363.650
Motor: 4-syl. rekkemotor, 1968 ccm
103 kW (140 hk) v/4200 o/min
320 Nm v/1750–2500 o/min
LxBxH: 4,43 x 1,81 x 1,69 m
Akselavstand: 2,604 m
Egenvekt m/fører: 1665 kg
Tillatt totalvekt: 2240 kg
Dekk: 215/65 R16
Bagasjerom: 470 liter (VDA)
Tankvolum: 64 liter
Aks. 0–100 km/t: 10,4 sek
Toppfart: 186 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,72 l/mil
CO2-utslipp: 189 g/km

Powered by Labrador CMS