-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Thinks fremtidsgrep
Det er utrolig hvor god tid Think har til å gjøre andre ting enn å få dagens modell i produksjon.
Prioriteringer
Mange vil huske at for ikke så mange uker siden innkalte Think til en pressekonferanse der de egentlig fortalte at de ikke hadde noe å fortelle. Ikke noe om det potensielle kunder og spent presse ventet på i hvert fall. (KLIKK HER FOR Å LESE)
Denne gangen innkalte de ikke til pressekonferanse, men så hadde de da til gjengjeld noe å fortelle om. Et spennende, internasjonalt designsamarbeid som skal være med på å få frem, ikke dagens og ikke morgendagens, men ioverimorgens bil.
Sannsynligvis begynte det i mai i år. Norsk Designråd arrangerte en spennende konferanse som het Innovation through Inclusive Design. Der møtte man blant andre en av Nokias designsjefer og Toyotas sjef for Design Development Division.
(Tror du bilimportørene sender ut melding når de får slike kapasiteter på besøk? Å nei. Tror du importørene sender ut meldinger dersom MP3-inngangen til bilinfotainmentavdelingen er flyttet til et mer praktisk sted? Å ja.)
Kompetanse
Dessuten hørte man med stor interesse på Rama Gheerawo som snakket om Hvordan akademia, industri og designere jobber sammen i Storbritannia
Han er Innovation Manager ved Helen Hamlyn Center som sorterer under Royal College of Art i London – en skole som vel har uteksaminert flere designsjefer i bilindustrien enn noen andre. Pluss noen prominente elever fra andre fagområder også.
Han var imidlertid ikke den eneste fra Helen Hamlyn senteret, det var mange av dem. Grei forklaring: HHC var faktisk såkalt Konferanse Partner for denne satsingen.
Nå ser vi noe som må være et konkret resultat fra denne sesjonen. Sammen med Forskningsrådet og Norsk Designråd har Think knyttet seg opp mot HHC for å utvikle interiøret til en eller annen fremtidig bil.
Gheerawo, som har vært ved senteret siden motedronning Helen Hamlyn la inn masse penger og opprettet det for ti år siden, og som har en enorm og meget spennende litteraturliste bak seg, er sentral i dette arbeidet. Ikke minst på grunn av det forskningsarbeidet han har gjort med såkalte ekstrempersoner, (folk med null peiling på det de forventes å utføre, for eksempel) for kunder så forskjellige som Levi Strauss og Intel.
Håndplukket
Han har håndplukket en designer som skal være dedikert prosjektet, både fra sitt eget studio i London og fra eget kontor hos Think på Fornebu. Filip Krnja heter den unge sveitseren, og han har vært innom Mitsubishi, Mercedes og VW før han tok den endelige utdannelsen på Royal College of Art.
Jeg husker en oppgave han leverte sammen med to andre i 2006. Da var det et General Electric prosjekt som skulle beskrive fremtidig bruk av plast i bildesign. Selv om hans gruppe delte førsteprisen, husker jeg at jeg ble meget mer imponert over den andre førstepris-gruppen.
Mens Krnja og hans venner hadde tegnet noe snusfornuftig kinesisk, hadde den andre gruppen (som blant annet inneholdt en gøyal svenske, Daniel Sjöholm) latt seg inspirere av islandske Björk. Gjett hvilket prosjekt som sprudlet mest.
Hans avgangsprosjekt i 2007 var imidlertid spennende nok – en ren Manga-besvarelse med et Segway-liknende kjøretøy som til og med lagde en viril motorlåt. Det var før han visste at hans fremtid skulle bli knyttet til noe lydløst og norsk.
Se filmen NORDAUKI av Filip Krnja
Thinks designsjef Katinka von der Lippe har alltid vært flink til å engasjere folk utenfor til å komme med innspill. Jeg har ikke tall på alle de prosjekter, offisielle og uoffisielle, på arkitekthøyskolen der hun har vært en sterk medspiller. Og hun har trukket på mange utenlandske kapasiteter, Porsche er bare et navn vi kan nevne.
Men dette nye opplegget er såpass akademisk at det er vanskelig å se hvordan det kan bidra til å få et kjapt svar på det eneste Think-spørsmålet som stilles for tiden: Når kommern?