Ny bil, nye ansikter, hos Saab

Den nye 9-5 skal jeg komme tilbake til. Men Bård Eker går det ikke an å utsette. Han var minst like nærværende som nye biler på Saab-standen i Frankfurt i går.

Publisert Sist oppdatert

Sammen om Saab - Bård Eker (t.v.) og Christian von Königsegg:

Det er jo fremdeles ikke avgjort hva som skjer med Saab, men ingen skal være i tvil om at Christian von Königsegg og Bård Eker samlet en viss interesse da de befant seg på Saabs messeområde.

Egentlig var det jo den nye 9-5 det skulle dreie seg om. Men akkurat der feiger jeg ut, jeg vet ikke riktig hva jeg skal synes om den ennå, så den skal jeg komme tilbake til.

Bård Eker, derimot, vet jeg akkurat hva jeg mener om. En menneskelig dynamo med en kroppsstørrelse som tyder på ekstremt mye energi som til stadighet blir eksportert i form av kalorier (sammen med unge Königsegg har de to i snitt to perfekt proporsjonerte kropper), og med en evne til å presentere sin sak som kan likne på Lasse Finstads.

Du vet nok ikke hvem Lasse Finstad er, men hvis jeg forteller at han var Fiat-importør med markedsandel langt opp mot ti prosent i Regata-perioden, så skjønner du hva jeg mener med talegaver.

Dessuten er han en genial PR-mann. I forbindelse med alle skriveriene rundt Königsegg-gruppens forsøk på å overta Saab, har Bård Eker, som er sterkt inne i Königsegg og dermed i dette forsøket, vært en av de aller minst tilgjengelige personer i verden.

Så da det skjedde en viss utvikling i denne tåkehistorien i forrige uke, ringte plutselig Eker til Aftenposten. Journalisten ble åpenbart så overveldet over sitt fantastiske scoop at Eker fikk diktere omtrent hva han ville.

Budskapet var greit: ”Nå haster det. Man får ikke melk fra en ku som er dau (eller noe østfoldsk sjarmerende i samme retning) så nå må de forp**** svenske byråkratene se å få ut fingeren”.

Med andre ord, ”dersom dette nå allikevel skulle gå ad undas, er det ikke vår skyld, men svenske myndigheters”. Glitrende formidlet av Aftenposten og N24.

Der vi sto nå, på Saab-standen, var det liten vits i å spørre om hva som skjer eller hvordan det går, eller hva han tror. Men, jo visst, på tross av hva noen har skrevet, han har fremdeles engasjementer i egen industri – uavhengig av bilbransjen, jo takk, den nyfødte datteren har det bra og er døpt, og – si meg – finnes det ikke noen Pressens Etiske Regler i Sverige? Dessuten synes han at Panamera er en grisefin bil.

Og jeg må jo si, ”Lykke til – selv om jeg ikke tror på prosjektet et sekund”.

”Det”, sier Bård, ”det respekterer jeg. Det er alle de som skaper masse dritt med agendaer som er umulig å forstå, som jeg begynner å bli ganske lei”.

Powered by Labrador CMS